View : 18 Download: 0

민요를 활용한 한국무용 수업의 교육적 효과에 관한 조사 연구

Title
민요를 활용한 한국무용 수업의 교육적 효과에 관한 조사 연구
Authors
김향
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 고도로 발달한 인류 문명으로 인하여 여가시간이 부족하고, 새로운 정보를 받아들이는 데에 조급하며, 따라서 정서적으로 불안정한 환경에 있다. 이러한 때에 우리만의 차별적인 독특성을 찾기 위해서는 우리의 문화를 정확히 인식하고 이에 대한 자긍심과 정체성을 확립할 때 가능할 것이다. 본 연구는 한국무용 수업을 활성화하는 방안으로, 우리 장단의 특성과 민족적 정서를 특징으로 하는 민요를 활용하였는데, 민속음악 전문가, 춤사위 용어 분야 전문가의 조언을 구하여, 중학생 연령에 알맞은 한국 무용 수업 계획안을 개발한 후 여자 중학교 두 학급 총 73명을 대상으로 일주일에 한 시간씩 총 6차시동안 이를 적용하였으며, 수업 전에 학생들에 대한 정보를 알기 위한 예비조사와 수업 후의 교육적 효과를 알아보기 위한 사후 설문조사를 실시하였고, 따라서 본 연구를 위한 설문조사의 결과는 다음과 같다. 예비조사의 결과로서, 한국 무용에 대한 일반적 인식정도 영역에서는 대상학생의 11%만이 민속무용 수업에 대한 경험이 있으며, 민요를 활용한 수업은 전원 받아 본 적이 없었고, 민요제목을 몇 가지 알고 있는 학생들은 주로 음악시간을 통해서 습득함으로 음악수업의 중요성을 알 수 있었다. 학교에서 무용 수업을 실시하는 것에 대해서는 대부분 긍정적인 응답을 하였으며, 한국무용 수업을 하는 가장 큰 이유에 대해서는 우리 문화를 이해하기 위한 응답이 가장 많아 한국무용 수업의 문화적 가치에 대해 많이 인식하고 있음을 알 수 있었다. 한국무용의 교육적 가치의 중요성에 대해서는 전통문화 이해의 측면에서 가장 높게 나타났다. 그리고 한국무용과 한국무용 수업, 민요에 대한 평소의 인식정도 영역에서는 학생들이 평소에 한국무용과 민요에 대해서 선입견을 가졌음을 알 수 있었다. 사후 조사에 대한 결과로서, 여섯 가지 영역으로 나뉘며, 첫째, 수업시간에 학습한 지식 내용들에 대한 인식정도 영역에서는 일곱 문항 중 다섯 문항에서 정답의 빈도수가 높았으며, 학생들의 지식적 이해가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 한국무용 수업에 대한 흥미도 영역에서는 전체적으로 보통 이상의 평균점수가 나왔고, 동작적 움직임에 대한 흥미정도에서는 다소 낮은 점수를 보였고, 용어 학습에 대한 흥미와 민요의 선율이 주는 유연함에 흥미를 나타내었다. 셋째, 한국 무용에 대한 친숙도 영역에서는 한국무용과 민요에 대한 전반적인 친숙함 보다는 학습한 우리 장단에 대한 친숙정도가 가장 높게 나타났다. 넷째, 신체적 동작 습득에 대한 인식 정도영역에서는 전체적으로 낮은 점수를 보였으나 역시 용어로서 학습한 부분에 대해서는 긍정적인 응답이 많았으며, 움직임 습득을 질문하는 문항들에서 낮은 점수를 보인 것은 민요가 익숙해지고, 신체적 학습의 완전학습이 되기까지는 체계적인 수업방법과 어느 정도의 수업시간이 요구됨을 알 수 있었다. 다섯째, 우리 문화, 정서에 대한 이해 정도 영역에서는 높은 평균 점수를 보였는데, 이는 한국 무용수업이 학교에서 문화적 가치에 가장 비중을 두고 교수-학습이 이루어지고 있음을 학생들이 잘 인식하고 있고, 민요 속에 담긴 정서를 통해 우리 문화에 대한 가치를 가장 많이 느끼고 있다는 증거이다. 마지막 여섯째, 무용 감상에 대한 관심 정도 영역에서는 전체 문항의 평균점수로 보아 무용 전반에 대한 이해와 관심 정도는 다소 낮았으나, 다른 나라의 춤에 대한 관심은 높은 점수를 보였는데 이는 민요가 가지고 있는 우리의 정취를 춤을 통해 경험함으로써 우리의 정서와 멋에 대한 이해와 나아가 다른 나라의 춤들의 특색을 알고자 하는 지적 욕구가 증가하였기 때문이라 판단된다. ;High level of civilization makes people live in emotionally unstable environments these days. They have to struggle to accept new informations and intelligences every day without enough spare time. In the situation, we should have correct understanding, pride and the establishment of the identity of our traditional culture to find out distinctive uniqueness of it. This study is on the programs for Korean dance lesson's revitalization. I have developed Korean dance lesson programs making use of "Minyo", Korean folk songs, which has the traditional typical rhythms and original emotion of the people. Professional advices, such as Korean folk-music specialists for music, dance-step-term specialists for dance steps were helpful to develop the project of the study. After modifying the program for the ages of middle school students, I have applied it in class lessons, totally six lessons, one lesson for a week for two classes of 73 girl students of a middle school. I have had preliminary investigation before the program lessons to collect informations of them and post survey at the end of the lessons to check the educational effect of the program lessons. Preliminary investigation's says as followings; Only 11% of the students have had the lessons of Korean dance. No one has had dance lessons with Minyo. They had learned Minyo through music classes, showing importance of music classes. Most of the students were positive to have dance classes at school. Understanding of Korean culture through Korean dance classes was the major reason. I have found out that they placed high value on Korean dance classes from the cultural point of view. The importances of the educational value was on understanding traditional culture and had the highest average value. I could see from the answers that the students have had negative awareness of Korean traditional folk dance and Minyo before having the project class lessons. Post survey was consisted of 6 fields. First, there were the high frequencies of correct answers in five of the seven questions on intellectual area which they had been taught at class lessons. And their intellectual understandings were high. Second detailed field was about their interests in the program lessons, and I could find abnormal average points generally with a little lower points in physical movement interests field. On the other side, they were interested in dance terminology and the pliable melodies on Minyo. Third, their familiarity to the Korean rhythms lessoned by the program lessons appeared with the highest points in spite of the little low points for general Korean dances and Minyoes in the field of the familiarity to Korean dances. Forth, the points were low generally in the field of the awareness of picking up physical motions in spite of many positive answers for the part of dance lessons with explanations of the step terms. This says that they need systematic lessons with enough time for them to be skillful in Minyo and physical movements and motions. The questions about understanding of Korean traditional culture and emotion were the fifth field, the high level of average points indicates that teaching and learning Korean dance place great deal of weight on cultural value. And also it is the evidence that students understand the value of Korean culture through the atmosphere of Minyo. Sixth as the last, average point of whole questions was low in field about dance appreciation. But, point that interest for dances of the other country is high. We could understand with this outcoming that their intellectual desires are increased to understand our emotion and aroma, more over, specific character of the other country's dances by the experiences of our atmosphere which Minyo has through dance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE