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정신지체아동의 의사소통 증진을 위한 노래 활동 사례 분석

Title
정신지체아동의 의사소통 증진을 위한 노래 활동 사례 분석
Authors
강성미
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
정신지체 아동은 정상아에 비해 언어문제를 지녀 다른 사람과의 의사소통 뿐만 아니라 사회생활에서도 어려움을 가진다. 제한되고 미분화된 의사소통 행동은 의사소통을 시도한 아동의 욕구를 채워주지 못함으로 인해 실패감을 안겨 줄 수 있고 상대방에게도 좌절감을 안겨 준다. 따라서 의사표현이 부족한 정신지체 아동에게 자발적으로 말을 하도록 가르치는 것은 언어습득과 의사소통 활동의 측면에서 무엇보다 우선되어야 한다. 음악은 비언어적 의사소통 수단으로 비위협적이면서 흥미로운 자극을 제공한다. 그래서 정신지체아의 음악적 경험은 말하기와 언어 발달에 긍정적 영향을 미치고 수많은 다른 재능을 촉진시킬 수 있는 다감각적 경험을 촉진한다. 이에 의사소통 중재로써 여러 가지 접근방법이 있겠지만 노래를 이용한 음악치료활동은 정신지체 아동에게 더 자연스럽고 즐겁게 언어를 표현함으로 의사소통 기술을 습득하는 것에 영향을 준다. 이에 본 연구는 구어능력을 가졌으나 적절한 표현어휘의 부족으로 자발적인 의사소통 시도와 반응에 어려움을 갖는 초등부 저학년 네 명의 정신지체아동을 대상으로 하였다. 학령기에 접어드는 아동들이기에 실생활에 활용되고 기초적 학습개념의 가사를 지닌 노래를 중심으로 음악치료활동을 통해 정신지체 아동의 의사소통 기술(반응하기, 시도하기)에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 음악치료활동은 개별아동마다 주 2회, 10주 동안 총 20회기, 20분씩 진행되었고 매 세션마다 시작노래, 의사소통 중심의 프로그램으로 이루어진 본 활동, 헤어지는 노래의 형식으로 구성하였다. 전체 회기에 대한 실험 절차는 총 20회기의 세션을 12개의 주제와 4곡을 이용하여 2∼3개의 주제와 하나의 곡을 한 활동으로 묶어 한 세션에서 실시하였으며 한 활동을 5회기 동안 연속적으로 반복하는 형식으로 세션을 진행하였다. 비디오 관찰을 통하여 대상아동의 반응하기와 시도하기에 대한 의사소통 기술에 대해 파악하였다. 또한 각 대상 아동에 대한 사전, 사후의 언어능력을 알아보기 위해 치료활동 전 후 1주에 검사도구인 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도(PRES, Preschool Receptive-Expressive Language Scale)를 사용하여 수용언어 및 표현언어를 측정하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 첫째, 노래를 이용한 음악치료 활동이 정신지체아동의 의사소통 반응하기와 시도하기 기술을 중심으로 네 아동의 의사소통 행동 발생률을 증가시킴으로 아동의 의사소통 기술 향상에 중요한 영향을 미쳤다. 둘째, PRES 검사도구를 이용한 사전, 사후 검사 비교를 통하여 노래를 이용한 음악치료 활동이 네 아동의 표현 및 수용 언어능력을 향상시켰다. 이러한 결과는 음악이 정신지체 아동들에게 어휘력 발달과 의사소통 능력 향상에 영향을 미친다고 한 선행 연구들과 일치하고 있다. 이외에 언어의 수용 및 표현언어와 더불어 언어의 명료성이 향상된 것을 관찰할 수 있다. 이는 노래 부르기 활동이 언어장애 아동의 표현언어 향상과 언어의 명료성을 증진시키는데 효과적이라고 보고한 선행 연구와도 일치하였다. 추후에는 구어사용이 어려운 아동과 부모나 비장애 아동의 참여로 의사소통 대상을 확대하거나 좀 더 장기간의 다양한 음악치료 활동을 통해 의사소통 기술에 미치는 효과를 심층적으로 연구해야 할 것이다. ;Compared to normal children, mentally disable children have difficulty in communication with others and in social life because of problems with language. Restricted and undifferentiated communications makes mentally disabled children feel as failure because they cannot satisfy their communication desire. It also makes the counter-partner feel frustrated. Therefore, in the aspects of language acquirement and communication activities, it is essential to let the disable children learn and communicate voluntarily. Music provides the unthreatening and interesting stimulus as non-language communication vehicle. Musical experiences for mentally disable children's are multi-stimulating experiences that make a positive influence in speech and language development and development of variety of talents. There are many communication intervention and method to treat the mentally disable children. One of the most effective treatments for mentally disable children to acquire communication techniques by expressing the language more naturally and joyfully is the musical therapy. This study focus on 4 mentally disables elementary school students. Even though they have speaking ability, they have difficulties in voluntary communication and response due to insufficient expressive vocabulary. Because the children are elementary school students, this dissertation study observes the effect of mentally disable children's communication techniques (response action and attempt action) through music therapy activities centered with the words of a song used in real life. and having the basic learning concepts. Music therapy was taken 20 minutes, 2 times per week and was carried out in total of 20 sessions for 10 weeks. Every session was composed of opening song, main activities with communication-centered programs, and farewell song. Of total 20 sessions, experiment procedures use 12 subjects and 4 songs. During 1 session, one activity program was implemented in the packaged form with 2 or 3 subjects and 1 song. Also, one activity program was preceded with continuously repeated format for 5 sessions. This study analyzes children's communication technique referring to response action and attempt action through video tape observation. Also, this study measured the receptive and expressive language by PRES(Preschool Receptive-Expressive Language Scale) as a test tool in order to examine the pre-post language ability for respective children as pre-post period of therapy activity. First result of this study showed that music therapy with song was effective for mentally disable children in enhancing the communication techniques centered with communication response and in attempt action by increasing the communication action incidence. Secondly, pre-post comparison test with PRES showed that the music therapy with song was effective on improvement the receptive and expressive language ability of 4 children. These results came to agreement with previous studies that music has influence on vocabulary development and communication ability improvement for mentally disable children. This study also showed improvement in clearness of language with reception and expression language. This result came to agreement with singing song is effective for mentally disable children in improving the expressive language and in promoting clearness of the language. In future, the study needs to extend the communication objects to parents, normal children and another children who have difficulty in using spoken language. Also, it will need to study the effect of communication techniques in more depth and in long-term with various other music therapy programs.
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