View : 17 Download: 0

초등학교 교사들의 기체에 관한 개념 조사

Title
초등학교 교사들의 기체에 관한 개념 조사
Authors
배현정
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교 교사들의 기체에 관한 개념을 조사 분석하여 직전 교육과 현직 교사 연수 및 교사용 지도서 제작에 활용함으로써 교사들의 과학자적 개념 형성에 도움을 주어 궁극적으로는 학생들이 올바른 과학 개념을 형성하도록 하는데 목적이 있다. 이를 위하여 서울 지역 12개 초등학교 교사 193명을 대상으로 질문지를 통해 교사들이 가지고 있는 기체에 관한 개념을 조사하였다. 질문지는 기체의 부피, 온도에 따른 기체의 부피 변화, 압력에 따른 기체의 부피 변화, 기체의 무게, 액체와 기체의 차이점에 대한 총 14문항으로 구성하였다. 연구 결과, 초등학교 교사들의 전체 평균 정답률은 60.3%로, 기체에 대한 과학자적 개념 형성 정도가 낮았다. 배경변인별로는 전공별, 경력별로 유의미한 차이가 있었으나, 성별, 과학과 연수 횟수별로는 유의미한 차이가 없었다. 전공별로는 과학전공자가 기타 전공자보다, 경력별로는 5-10년 경력 집단이 다른 경력집단보다 기체에 대한 과학자적 개념 형성 정도가 높았다. 기체에 관한 하위 요소별 개념 형성에 관련하여 기체의 부피와 무게 개념에서는 과학자적 개념 형성 정도가 높은 편이었으나, 기체의 입자적 개념에서는 과학자적 개념의 형성 정도가 낮았으며, 기체에 대하여 교사들이 가지고 있는 대안적 개념들은 선행연구에서 밝혀진 학생들의 대안적 개념의 유형과 비슷하였다. 따라서 교사들의 과학자적 개념 형성을 위하여 현직 교사 재교육과 교사용 지도서에서 체계적이고 명확한 안내가 필요하다. ;The present study purposes to assist elementary school teachers in developing scientific concepts and ultimately helping students to have correct scientific concepts by investigating and analyzing elementary school teachers' understandings of gas state and utilizing the results of analysis in producing materials for educating pre-service and in-service elementary school teachers. For these purposes, the researcher investigated conceptions that teachers had through a questionnaire survey of 193 teachers at 12 elementary schools in Seoul. The questionnaire contained 14 questions about the volume of gas, change in the volume of gas according to temperature, change in the volume of gas according to pressure, and differences between liquid and gas phase. According to the results of this study, the average percentage of correct answers was 60.3%, so the degree of their development of scientific concept was low. By background variable, significant differences were found according to major and teaching experiences, but no significant difference was found according to gender, the number of trainings in the subject of science. By major, those who majored in science showed a higher degree of the development of scientific concepts related to gas than the others, and by teaching experience, those who had taught for 5-10 years showed a higher degree of the development of scientific concepts than the others. As for the development of sub-concepts of gas, teachers' degree of the development of scientific concepts was high with regard to the concepts of the volume and the weight of gas, but low with regard to the concept of gas as particles. Alternative concepts that teachers had with regard to gas were similar to those of students, which were identified in previous researches Therefore, it is necessary to show systematic and clear guidelines in teachers' manual and to enhance the in-service teacher training in order for teachers to develop scientific concepts.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE