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dc.contributor.author鄭誠任-
dc.creator鄭誠任-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000030402-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199722-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030402-
dc.description.abstractThis research intends to make adolescence, desirable consuming pattern by analyzing their management of pocket money and their purchasing activities as a curriculum of home management, and examining consumers' realization of their right. For this research, I studied related literature as a theoretical background. Also, I used questionnaire about adolescense, management of pocket money, consuming education, and consumers' realization of their right, and I analyzed the difference of consumers' realization of their right, consuming education, and pocket money management according to parameters by x^(2)-test. The conclusions of this research are as follows: 1. Adolescents' pocket money were given at any time when they needed it The amount of pocket money and how frequent they were given it were concerned with the students' mothers' educational background and income. The amount of pocket money was decided by mother. The rate of saving showed a high ratio but the extent of recording expenditure was low. 2. Considering purchasing activities according to management of pocket money, students who confirmed purchasing items tended to expend their pocket money according to their Plan, and they were taught management of pocket money and savings by their mother. But those who often purchase goods according to their need tended to have decided the amount of themselves and not to write a cashbook. On the other hand those who were taught by their mother tended to count the number of purchased items and changes, be satisfied with them, and write cash flow very well. 3. Consumer education for Adolescence was mainly through mass communication, and this education was necessary to become a wise consumer. And when purchasing foods, they get various information largely from their friends and neighbors, compared the price and quality frequently, and I could see that quality management education was mainly practies in home. From the viewpoint of consumers' realization of their right, while purahasing the goods, they somewhat know quality quality and standard of goods, and recognition level of consumer protection was high. The above conclusions indicate the students' desirable way to consume as follows; 1. Adolescence must be allowed for the pocket money regularly. Lives for saving and budgeting must be based on regular income because it is source or pocket money management. Teaching of pocket money management should be needed for Adolescence as a link in a chain of consumer education because it influences Adolescence to establish self-reliance and develop socialty. Especially, parents have to recognize that the pocket money management is that Adolescence can do a sound life as a wise consumer. 2. Considering the interrelationship with home, school, society, consumers education should be conducted individually on the ground of eventual purposes. Throught the school education, Adilescebce have to learn the ouality of consumer, on the other hand teachers should be re-educated as a home management teacher so that their students may recognize the responsibilities and duties, and Issting consumer education can develop. Also, we have to teach our Adilescebce sound consuming manners and develop the consumers' knowledge for consumers' right in order they can act to the best of their abilities.;본 연구는 청소년 소비자들을 중심으로 가정교과 내용에 대한 소비실태를 분석하고, 소비자교육과 소비자의 권리 인식정도를 조사함으로서 청소년 소비자들에게 바람직한 소비생활을 확립시키기 위한 방안을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 이론적 배경을 도출하기 위해 문헌조사를 하였으며 청소년의 용돈 관리 및 구매행동의 소비실태와 소비자교육, 소비자의 권리 인식도 등에 대한 설문지 조사를 하고저 서울에 소재하는 3개 중학교와 성남시 소재 3개 여자중학교의 1.2학년을 임의로 선정하여 실시하였으며, 빈도와 백분율을 사용해 사항별 분포를 살폈다. 선행변수에 따른 용돈관리와 소비자교육, 소비자의 권리, 인식도의 차이와 용돈관리를 통한 구매행동의 차이는 x^(2)-test를 통해 검증했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 청소년들의 용돈관리 행동에 있어서 필요할 때 수시로 용돈을 지급하는 경향이 높은 것은 성남지역과 어머니의 학력과 소득이 낮고 용돈 액수가 적은 경우였다. 용돈 액수 결정은 어머니가 결정하는 경우가 높았고, 청소년들의 용돈 지출은 수시로 지출하는 경향이 높게 나타났다. 특히 소비성이 큰 서울지역과 고학년일수록 그리고 용돈 액수가 클수록, 수시로 지출하는 경향이 높았으며, 저축참여율은 서울지역과, 어머니 학력, 소득이 높을수록 용돈 액수가 높은 반면, 금전 출납부 활용도는 어머니의 학력이 낮고, 용돈 액수가 클수록 낮게 나타났다. 2. 용돈관리에 있어서의 구매행동은 용돈지출 행동이 비계획적인 청소년이면 구매태도 또한 비계획적이며, 어머니로부터 용돈 및 저축교육을 받은 청소년은 구매 전 목적 확인과 상품 구매시 수량과 거스름돈을 확인하며, 구매 후 만족도도 높게 나타났다. 금전출납부를 활용하지 않는 청소년은 바람직한 구매행동을 하지 않으며 구매 후 만족도도 낮게 나타났다. 3. 청소년들의 소비자교육에 관한 내용은 주로 매스컴을 통해서 듣고 있으며, 소비자교육의 필요성과 상품구매시 정보의 활용은 학년이 낮고, 어머니 학력, 소득, 용돈의 액수에 따라 현명한 소비자가 되기 위해서 필요하다고 하였으며, 필요한 정보는 친구나 이웃으로부터 듣는 것으로 나타났다. 또 지역간에는 차이가 나타나지 않았다. 구매시 상품비교와 경제원칙 인식도와는 지역, 학년, 어머니 학력, 소득별로 차이가 높게 나타났으나, 용돈 액수와는 차이가 나타나지 않았다. 품질관리에 대한 지식교육은 서울지역, 저학년 어머니 학력이 고졸 수준과, 소득이 높을수록 가정에서 실시되고 있음을 알 수 있었다. 소비자의 권리 인식도에서 학용품 구매시 품질, 규격 인식도는 어머니 학력, 소득, 용돈 액수가 클수록 높게 나타났고, 소비자보호 기관에 대한 인식도도 서울지역, 용돈의 액수가 클수록 높게 나타났다. 어머니 학력과 소득과는 차이가 나타나지 않았다. 이상의 결과로 청소년들의 소비생활 방향을 제시하면 다음과 같다. 1. 청소년에 대한 용돈관리 지도는 청소년기의 주 발달과업인 주체성 확립과 사회성 발달에 기초가 되므로 소비자교육의 일환으로 꼭 필요하다고 본다. 특히 용돈관리가 청소년의 구매 행동에 미치는 영향과 직결됨을 인식할 때 부모는 자녀가 현명한 소비자가 되고 나아가 건전한 소비생활을 영위할 수 있는 교육을 강화시켜야 된다. 2. 소비자교육 내용 영역을 가정, 학교, 사회의 긴밀한 상호 관련성을 고려하여 소비자교육의 궁극적인 목적에 입각한 과정별 교육이 되어야 한다. 특히 학교교육을 통해 가치체계를 갖추므로서 생활자의 자질을 습득하는 한편 가정과 교육을 통해 소비자로서의 책임과 역할을 인식시키며 지속적인 소비자교육 전재를 위한 교사를 소비자교육 교사로 재교육하여 실시할 것을 제시한다. 또한 소비자권리 확보를 위한 소비자 지식의 개발과 함께 청소년 소비자들에게 건전한 소비 태도를 심어줌으로써 그들이 지닌 능력을 충분히 발휘 하도록 한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적배경 = 5 A. 합리적인 소비생활 = 5 B. 중학교 교과과정 속에서의 소비생활교육 = 9 Ⅲ. 연구방법 = 25 A. 조사도구 = 25 B. 조사대상 = 27 C. 자료분석 = 27 Ⅳ. 결과 및 해석 = 28 A. 조사 대상자의 일반적 성격 = 28 B. 용돈관리 = 30 C. 구매행동 = 36 D. 소비자교육의 인식 = 44 E. 소비자권리 인식 = 50 Ⅴ. 결론 및 제언 = 53 참고문헌 = 59 부록 = 63 ABSTRACT = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2031152 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject소비생활-
dc.subject여자중학생-
dc.subject여중생-
dc.subject가정교육-
dc.subject소비행태-
dc.title소비생활에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle여자중학생들을 중심으로-
dc.title.translated(THE) RESEARCH ON CONSUMING LIFE : Focused on middle School girls-
dc.format.page71 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 가정과교육전공-
dc.date.awarded1986. 8-
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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