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어머니와 남·녀학생의 가사노동 가치 평가에 대한 비교 연구

Title
어머니와 남·녀학생의 가사노동 가치 평가에 대한 비교 연구
Other Titles
(A) comparative study on the evaluation of housework value by Mother, Boy and Girl at highschool
Authors
이구희
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
어머니남녀학생가사노동주부가치평가
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to prepare the basic information which help to take firmly, women's positions in their lifetime after making a comparative analysis with their value levels on the household work and to from the value outlook of their children in youth. The research problems for this purpose was described as follows: 1) Are there relationships between Mother, Daughter, and Son's assessment in appraising the housework value according to their demographic and socio-psychological variables? 2) Are there differences between Mother-Daughter, Mother-Son, and Girl-Boy's evaluation in appraising the value of housework? A questionnaire was used to obtain relevant data. The subject were Boy and Girl students at highschool and their Mother in Kyo¨ngju area. The data collected on the basis of 540 sheets of paper were analysed by following statistical methods: Frequency, percentage, Means, T-test, and ANOVA. The Main results are as follow: A. The value levels of housework according to the demographic and socio-psychological variables. a) The assessment of housework value by Mother according to her variables: The assessment of social value of housework was higher appraised by Mother's attitude which is conservative toward the sex-role and negative to the socialization of housework. The older husband get, the higher the evaluation of productive value of economic assessment of housework was appraised by his wife of husband's age who is from 33 to 54. It was lower appraised by wife husband's who is in late fifties. The wife who took a conservative attitude toward the sex-role and a negative attitude toward socialization of housework put a higher value on it. The monetary value of economical assessment of housework was higher appraised by affirmative views on husband's distribution task of housework. b) The assessment of housework value by Girl according to her variables: The monetary value of economic assessment was appraised the most when there were only three sisters and brothers including herself, were higher appraised when there affirmative attitude toward dogmentation of the division of husband in household labor. c) The assessment of housework value by Boy according to his variables: The monetary value of housework assessment was appraised higher when he lives in Apt or a tenement house. B. The differences in assessment of housework value by subjects of this study. a) Diferences between mother and Girl in relation to assessment of housework t value: Mother put higher estimate upon the productive value of economical assessment. Girl on the monetary value of economical assessment. b) Differences between Mother and Boy in relation to assessment of housework value: Mother put higher estimate upon the social value and the productive value. Boy on the monetary value of economical assessment. c) Differences between Girl and Boy in relation to assessment of housework value: Girl put higher estimate upon the monetary value than Boy. The sum of this results will provide the following basic data: The monetary value of housework should be justly recognized for a wife to get a better social position. And the dissolution of generation gap between parents and their children and the establishment of human-centered values should be made for the teen-angers to set up their right view.;본 연구는 주부 및 그들의 자녀인 남·녀 고교생을 대상으로 하여 그들의 가사노동 가치 평가 정도를 비교 분석함으로써 주부의 사회적 지위확립과 청소년기에 속한 자녀들의 가치관 형성에 도움이 되는 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 변인과 사회 심리적 변인에 따라 어머니, 여학생, 남학생의 가사노동 가치에 대한 평가 정도는 차이가 있는가? 둘째, 가사노동 가치에 대한 평가 정도는 어머니와 여학생, 어머니와 남학생, 여학생과 남학생간에 서로 차이를 보이는가? 이상의 연구문제를 분석하기 위하여 설문지법을 사용하였고, 조사대상은 부모님이 모두 계신 경주지구의 남·녀 고등학생과 그들의 어머니로 제한하여 선정하였다. 표집된 자료는 540부로 빈도, 백분율, 평균, t검증, ANOVA 검증을 실시하였다. 연구문제의 분석결과는 다음과 같다. 1. 인구사회학적 변인과 사회 심리적 변인별 가사노동 가치 평가 정도 첫째, 변인별 어머니의 가사노동 가치 평가 정도는 다음과 같았다. 가사노동의 사회적 가치에 대한 평가 정도는 어머니의 성 역할 태도가 보수적일수록, 가사노동 사회화 태도가 부정적일수록 높게 나타났다. 가사노동의 경제적 가치중 생산적 가치에 대한 평가 정도는 성 역할 태도가 보수적일수록 사회화태도가 부정적일 수록 높게 평가하였다. 가사노동의 경제적 가치 중 화폐적 가치에 대해서는 남편의 가사분담에 대한 의견이 긍정적일수록 높게 평가하였다. 둘째, 변인별 여학생의 가사노동 가치 평가 정도는 다음과 같았다. 가사노동의 경제적 가치중 화폐적 가치에 대한 평가 정도는 형제수가 3명일 때가 가장 높게 평가하였고, 분담 의견이 긍정적일수륵 높게 평가하여 어머니의 평가 결과와도 일치한다. 가사노동의 가치 중 사회적 가치와 생산적 가치의 평가 정도는 여학생의 인구사회학적 변인과 사회 심리적 변인에 따라 유의적 차이를 나타내지 않았다. 세째, 남학생의 변인별 가사노동 가치 평가 정도는 다음과 같았다 가사노동의 화폐적 가치 평가 정도에서는 양옥보다 아파트·연립주택, 한옥에 살수록 높게 평가하였다. 가사노동의 가치 중 사회적 가치와 생산적 가치의 평가 정도는 여학생과 마찬가지로 인구사회학적 변인과 사회 심리적 변인에 따라 유의적 차이가 나타나지 않았다. 2. 조사대상자들간의 가사노동 가치 평가 정도에 대한 차이 첫째, 어머니와 여학생간에서 가사노동의 경제적 가치중 생산적 가치 평가 정도에서는 어머니가 높게 평가하였고, 반면, 화폐적 가치 평가 정도에서는 딸인 여학생이 어머니보다 높게 평가하였다. 둘째, 어머니와 남학생간에서는 가사노동 가치의 전 영역에서 유의적 차이가 나타났다. 즉, 사회적 가치와 생산적 가치 평가 정도에서는 어머니가 남학생보다 높게 평가하였다. 화폐적 가치 평가 정도에서는 오히려 남학생이 그들의 어머니보다 높게 평가하였다. 세째, 여학생과 남학생간에서는 가사노동의 경제적 가치중 화폐적 가치 평가 정도에서 여학생이 남학생보다 높게 평가하였다. 결과적으로 가사노동의 화폐적 가치 평가 정도에서는 여학생, 남학생, 어머니의 순서로 높게 평가하였다. 그리고 사회적 가치와 생산적 가치 평가 정도에서는 어머니, 남·녀학생의 순서로 평가하였다. 즉, 가사노동 가치 평가에는 남·녀간의 성별차이보다는 어머니·자녀간의 세대차이가 크게 나타난 셈이다. 본 연구의 결과로 볼 때 다음과 같은 점이 강조된다. 즉, 주부들의 사회적 지위 향상을 위해서는 가사노동의 화폐적 가치가 정당하게 인정되어야 한다. 또한 청소년기 자녀의 올바른 가치관 정립을 위해서는 부모·자녀간의 세대차이 해소 및 인간중심의 가치관 확립이 이루어져야 한다.
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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