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가정과 교사와 가정교육과 교수의 가정과 교육실습에 대한 인식

Title
가정과 교사와 가정교육과 교수의 가정과 교육실습에 대한 인식
Authors
김진
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
가정과 교사가정교육과 교수가정과교육실습
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 가정과 교육실습과 관련된 사항들에 대한 가정과 교사와 가정교육과 교수의 인식 차이를 밝혀, 가정과 교육실습을 계획하고 운영하고 평가하기 위한 기준을 세우고 가정과 교육실습의 개선을 위한 기초 자료를 제공하는 데 있다. 이를 위한 구체적인 연구 내용은 다음과 갈다. 1. 가정과 교사와 가정교육과 교수의 다음 사항에 대한 중요도와 성취도의 인식 차이 및 요구 차이를 알아본다: (1)교육실습의 목적, (2)교육실습 경험, (3)대학의 교육과정, (4)교육실습 지도교사 선정 기준, (5)교육실습 지도교사의 역할과 책임, (6)교육실습 담당교수의 역할과 책임, (7)연구수업 과정, (8)교육 실습 평가 과정. 2. 가정과 교사와 가정교육과 교수가 제시하는 가정과 교육실습에 대한 문제점과 개선 방안을 알아본다. 본 연구의 대상은 전국 500개 여자중학교의 가정과 주임교사 90명과 전국 21개 대학의 가정교육과 교육실습 담당 교수 13명이었다. Habedi(1988)의 도구를 본 연구자가 수정·보완하여 조사도구로 사용하였으며, 수집된 자료의 분석에는 평균, 표준편차, t 검증, 내용 분석이 이용되었다. 본 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 교육실습 목적, 교육실습 경험, 대학의 교육과정, 지도교사 선정 기준, 지도 교자의 역할과 책임, 연구수업 과정에서 교사, 교수간의 중요도 인식 차이가 나타났다. 대학의 교육과정, 교육실습 지도교사의 역할과 책임, 교육실습 담당 교수의 역할과 책임, 연구수업 과정에서 교사, 교수간의 성취도 인식 차이가 나타났다. 한편 교육실습 목적, 대학의 교육과정, 교육실습 지도교사의 역할과 책임에서 교사, 교수간의 요구 차이가 나타났다. 2. 가정과 교육실습의 문제점으로 교사는 수업 시수의 감소로 인해 충분한 교육실습이 이루어지기 어렵다는 점, 교생들이 교육실습을 형식적인 과정으로 생각하여 교육실습에 임하는 적극적인 자세가 부족한 점 등을 지적하였고, 교수는 일선 학교에서 교생들의 실습을 기피하는 점, 실습학교의 비평준화로 인하여 교생들의 실습 경험이 차이가 나는 점 등을 지적하였다. 한편 가정과 교육실습에 대한 개선 방안으로 교사는 교사의 진로가 결정된 학생들만 교육실습 과정을 이수토록 하고, 수업 참관이나 실제 수업 위주의 단기간의 교육실습 과정을 운영하자는 의견을 제시하였고, 교수는 실습학교의 실습 내용을 통제할 수 있는 구체적인 제도를 마련하여 충분한 교육실습이 이루어지도록 해야하며, 전국적으로 실습학교의 규모를 조사하여 교생의 실습학교 배치를 효율적으로 개선해야 한다는 의견을 제시하였다.;The purpose of this study is to investigate and compare perceptions of home economics teachers and teacher educators regarding home economics student teaching program, thereby to provide fundamental information for improving home economics student teaching program. The specific objectives of this study are as follows. 1. To investigate and compare the perceptions of home economics teachers and teacher educators regarding the importance, achievement, and needs of (1) the objectives of student teaching, (2) the experiences of student teaching, (3) educational courses taken in university, (4) procedures for selecting cooperating teachers, (5) roles and responsibilities of cooperating teachers, (6) roles and responsibilities of university supervisors, (7) procedures for supervising student teachers, (8) procedures for evaluating student teachers. 2. To examine problems and revision about home economics student teaching suggested by home economics teachers and teacher educators. The subjects in this study included 90 home economics teachers in 500 girl's middle schools and 13 teacher educators in 21 universities with home economics education department in Korea. For this study, the Habedi's instruments were used after revising. The data of this study were analyzed by using mean, standard deviation, t-test, and content analysis. The results of this study are as follows; 1. The areas with the difference of perceptions of the importance between the two groups were the objectives of student teaching, the experiences of student teaching, educational courses taken in university, procedures for selecting cooperating teachers, roles and responsibilities of cooperating teachers, and procedures for supervising student teachers. The areas with the difference of perceptions of the achievement between the two groups were educational courses taken in university, roles and responsibilities of cooperating teachers, roles and responsibilities of university supervisors, and procedures for supervising student teachers. The areas with the difference of needs between the two groups were the objectives of student teaching, educational courses taken in university, procedures for selecting cooperating teachers, and roles and responsibilities of cooperating teachers. 2. As problems about home economics student teaching, home economics teachers indicated difficulty in performing adequate student teaching because of reduction in class hours, and lack of student teachers' positive attitude in performing student teaching, while teacher educators indicated having reluctancy of cooperating school to admit student teachers, and difference in experiences of student teachers because of disparity among cooperating schools. As solutions about the problems of home economics student teaching, home economics teachers suggested that student teaching course should be limited to the students qualified for teaching and that class observation and teaching practice in real class should be emphasized, while teacher educators suggested that student teaching should be performed adequately by providing institutions to control student teaching in cooperating schools and that placement of the student teacher should be made efficient by examining the scales of cooperating schools.
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