View : 1029 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author우순이-
dc.creator우순이-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:47Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:47Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021172-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198169-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021172-
dc.description.abstract본 연구는 청소년의 용돈에 관한 일반적인 사항을 알아보고 금전관리행동의 하위영역인 계획성, 합리성, 책임감의 수준을 파악 한 후 소비자 학습경험과 금전관리 행동에 영향을 미치는 변수가 무엇인지 살펴보고 소비자 학습경험과 금전관리 행동에 영향을 미치는 제 변인들의 상대적인 영향력은 어느 정도나 되는지 파악하고자 하였다. 연구대상은 서울시에 거주하는 중·고등학교 1학년, 2학년 재학생으로 남·여학생 454명이며 설문지는 본 연구자가 관련 선행 연구에 근거하여 작성한 청소년의 일반적인 사항에 관한 문항 12개와 용돈에 관련된 사항에 관한 문항 19개, 금전관리 행동에 관한 문항 12개, 소비자 학습경험에 관한 문항은 15개 중 9문항만을 선정해서 사용했고, 일반적인 소비자 의식을 묻는 문항 6개로 구성되었다. 수집된 자료의 분석을 위해서 요인분석, T검증, 일원변량분석, Pearson의 적률 상관관계분석, 중다회귀분석, 변수선택 기법을 실시했으며 설문문항의 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach α를 산출하였다. 주된 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 용돈에 관한 사항을 보면 용돈의 출처는 어머니로 부터 받는 경우가 가장 많았고 용돈지급 형태는 필요에 따라 수시로 받는 학생이 가장 많았다. 용돈의 액수는 중학생은 1만원에서 2만원 정도가 가장 많았고 고등학생은 2만원에서 5만원이 가장 많았다. 중학생의 평균 용돈은 16,570원, 고등학생의 평균용돈은 31,820원 정도이었으며 남학생이 24,510원, 여학생이 26,110원 정도로 나타났다. 5만원 이상이나 용돈을 쓰는 학생도 46명이나 되었으며 이들의 금전관리행동수준이 현저하게 저하되고 있어 적절한 지도가 필요했다. 용돈 액수 결정방법에서 부모님과 상의해서 결정하는 경우가 가장 많았고 용돈액수에 대한 지각이 긍정적일수록 계획적이고 합리적이며 책임감을 가지고 금전관리행동을 하고 있었다. 2. 소비자 학습경험은 고등학생이 중학생보다 높고 여학생이 남학생보다 높았으며, 가계수입이 많을수록, 용돈액수가 클수록 소비자 학습경험 수준도 높았다. 금전관리행동은 중·고, 남·녀 별로 차이를 보였는데 중학생이 고등학생보다 계획적이며 합리성과 책임감은 고등학생이 높은 것으로 나타났고, 여학생이 남학생보다 계획성, 합리성, 책임감이 모두 높았다. 3. 소비자 학습경험과 금전관리행동에 대한 2원변량분석을 한 결과 소비자 학습경험은 학년요인과 성별요인간에 약한 상호작용이 있었으나 금전관리행동에는 상호작용이 없었다. 4. 인구통계학적 변인, 가정내적 변인, 용돈관련 변인들간의 소비자 학습경험에 미치는 상대적인 영향력을 알아보기 위해 Pearson의 상관계수를 구하고 다중회귀분석을 실시했으며 변수 선택 기법으로 중요 공헌을 하는 변수를 선택한 결과 가장 많은 영향을 미치는 것은 학년, 용돈크기지각, 성별, 한달수입, 가계부 기록순이었다. 또 금전관리 행동에 가장 많은 영향을 미치는 변수는 소비자 학습경험, 용돈크기지각, 성별, 어머니 직업, 가계부 기록순이었다.;This dissertation aimed at comprehending the general facts about the pocket money of adolescents, and their level of planning, reasonableness and responsibility which form the basis of the money management behavior. This thesis also focused on finding out the variables affecting the consumer learning experience and the money management behavior, and on clarifying the level of correlationship between the variables as well. A total of 454 boy and girl students in their first or second grade of middle and high schools in Seoul were given questionnaires. The questionnaire items were prepared on the basis of preceding studies and were broken down as follows; - on general attributes of adolescents : 12 items - on general facts about pocket money : 19 items - on money management behavior : 12 items - on consumer learning experience : 15 items - on consumer consciousness : 6 items Those methods such as factor analysis, T-test, ANOVA, Pearson product-moment correlation analysis, multiple regression and stepwise regression were employed to analyse the collected data. To test the reliability of the questionnaire items, Cronbach's α was calculated. The main outputs of this thesis are summarized as follows. 1. As for the sources of the pocket money, the largest number of students were granted pocket money from their mothers. And the most common pattern of the payment of pocket money was to be done on demand without any specific schedule. The amount ranging from ten thousand won to twenty thousand won held the largest portion with the middle school students, while from twenty thousand won through fifty thousand won recorded the highest among the high school students. The average amount of the monthly pocket money for middle school students stood at 16,570 won comparing with 31,820 won for high school students. Boys were shown to spend 24,510 won monthly against 26,110 won for girls. As many as 46 students turned out to spend more than 50,000 won a month. But their remarkably low level of the money management behavior suggested that a proper guidance was needed for them. Most of students talked with their parents over the size of the pocket money amount. The more positively the students recognized their pocket money size, the higher level of planning, reasonableness and responsibility in their money management behavior were shown. 2. High school students proved to have more consumer learning experience than middle school students did, while the girls had more than the boys. The bigger the household income and the pocket money size were, the higher the level of consumer learning experience was expected. In the part of the money management behavior middle school students showed higher level in planning than high school students did, while high school students reached higher in reasonableness and responsibility than middle school students did. Girls were revealed that they had a higher level in those three variables than boys did. 3. The 2-way ANOVA for the consumer learning experience and the money management behavior indicated that the consumer learning experinece was slightly interrelated to the school grade and sex, but was not interelated to the money management behavior at all. 4. To investigate the relative influences between the demographic variables, family variables and pocket money related variables on the consumer learning experience, Pearson correlation coefficient was calculated, and multiple regression method was chosen. Stepwise regression was used as a selecting method of the variables. The most discriminatory variables on the consumer learning experience proved to be the school grade, the level of the recognition of pocket money size, sex, monthly income, and the household bookkeeping in order. Meanwhile the most discriminatory variables on the money management behavior were the consumer learning experience, the level of the recognition of pocket money size, sex, mother's job and the household bookkeeping in order.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 청소년 소비자의 특성 = 6 B. 소비자 교육으로서의 금전 관리 교육 = 8 C. 청소년의 금전관리 행동 = 15 D. 금전관리 행동에 영향을 미치는 요인 = 18 Ⅲ. 연구방법 = 23 A. 연구대상 = 23 B. 측정도구 = 23 C. 자료의 수집 = 25 D. 자료의 분석 = 25 Ⅳ. 결과 및 해석 = 27 A. 연구 대상자의 일반적 성격 = 27 B. 용돈에 관한 일반적인 사항 = 29 C. 인구통계학적 변인, 가정내적 변인, 용돈관련 변인과 소비자 학습경험 = 38 1. 소비자 학습경험의 일반적인 사항 = 39 2. 인구통계학적 변인 및 가정내적 변인과 소비자 학습경험 = 39 3. 용돈관련 변인과 소비자 학습경험 = 42 D. 인구통계학적 변인, 가정내적 변인, 용돈관련 변인과 금전관리 행동 = 44 1. 금전관리행동의 일반적인 사항 = 44 2. 인구통계학적 변인 및 가정내적 변인에 따른 금전관리행동 = 45 3. 용돈 관련 변인과 금전 관리 행동 = 47 4. 소비자 학습경험과 금전관리행동에 대한 2원변량 분석 = 51 E. 소비자 학습경험에 영향을 미치는 제변인들의 상대적 영향력 = 55 F. 금전관리행동에 미치는 제 변인들의 상대적 영향력 = 58 G. 소비자 학습 경험과 금전관리행동 변인들간의 상관관계 = 60 Ⅴ. 요약 및 논의 = 62 참고문헌 = 66 설문지 = 71 Abstract = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2885226 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject소비자-
dc.subject학습경험-
dc.subject청소년-
dc.subject금전관리-
dc.title소비자 학습경험에 따른 청소년의 금전관리 행동에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle서울시 중ㆍ고등학생을 대상으로-
dc.title.translated(A) Study on the Pocket Money Management Behavior and the Consumer Learning Experience of Adolescents-
dc.format.pagevii, 83p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 가정과교육전공-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE