View : 32 Download: 0

교육방송 TV의 일반인 대상 영어프로그램에 대한 조사연구

Title
교육방송 TV의 일반인 대상 영어프로그램에 대한 조사연구
Other Titles
(A) Survey on Educational Television's English Language programs for the public
Authors
곽숙정
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Keywords
교육방송TV일반인영어프로그램교육공학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육방송 TV는 TV를 통해 상황 속에서 언어경험을 가질 수 있기 때문에 효과적인 교수매체를 영어교육에 적용되고 있다. 그러나 TV가 가지고 있는 장점을 최대한 이용한 질 좋은 프로그램을 제작해도 대상인 시청자가 외면한다면 아무 소용없다. 따라서 교육효과와 직접 연관되는 프로그램에 대한 시청자의 만족도, 요구 등에 관한 조사, 분석 연구는 시청자들의 요구를 수렴한 질 좋은 프로그램을 제작하는 기초를 제공하므로 본 연구의 필요성이 있다. 이에 따라 본 연구는 현행 교육방송 TV 일반인 대상 영어 프로그램에 대한 대학생들의 전반적 인식과 프로그램 편성 및 구성 형식 등에 관한 의견들을 조사 연구하는데 그 목적을 두고 실시되었다. 본 연구의 목적에 따라서 교육방송 TV 일반인 대상 영어 프로그램의 주 시청자인 서울시내 남, 여 대학생 영어과 전공110명, 인문사회계 전공 150명, 자연과학계 전공 150명으로 총 410명을 설문조사 대상으로 하여 1995년 3월 11일부터 3월 18일에 걸쳐, 교육방속 TV 일반인 대상 영어 프로그램에 대한 만족도, 흥미도, 난이도, 기여도 및 전반적 견해, 프로그램 내용 구성 및 편성에 대한 의견을 조사하였으며, 응답하지 않거나 부적절한 응답을 한 설문지를 제외한 영어과 99부, 인분사회계 127부, 자연과학계 119부로 총 345부를 분석자료로 사용하였다. 조사에 의한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교육방송 TV 일반인 대상 영어 프로그램의 시청 정도를 알아본 결과 거의 대부분의 학생(92.8%)이 가끔 시청한다고 응답했으며, 그 주된 이유는 교육방송 TV를 원래 잘 시청하지 않아서와 시간이 맞지 않아 서로 나타났다. 둘째, 교육방송 TV 일반인 대상 영어 프로그램인 영어회화, 리스닝 스페셜, TV TOEIC, 비즈니스 영어 중 자주 시청하는 프로그램으로는 영어회화가 가장 많았으며(71.2%), 특히 TV TOEIC은 95년 2월 27일에 새로 편성된 프로그램인데 비해 25.8%의 학생이 시청한 경험이 있다고 응답해 이 프로그램에 대한 높은 관심을 나타냈다. 셋째, 교육방송 TV의 시청 정보를 묻는 질문에는 채널을 돌리다가 우연히 시청하게 된다는 응답이 가장 많아 49.3%로 나타났으며, 그 다음은 신문의 프로그램 안내와 EBS 교재를 통해서 정보를 얻는다는 순으로 나타났다. 넷째, 교육방송 TV 영어 프로그램에 대한 만족도, 난이도, 흥미도 및 기여도는 대체로 보통이하로 낮게 나타났다(M=2.74, M=3.85, M=80, M=58). 다섯째, 영어 프로그램의 내용 및 구성 형식 등에 관한 요구를 알아본 결과, 생활 이야기를 담은 내용을 드라마 형식으로 영어과 전문가가 진행하기를 선호하였으며, 방영 시간은 밤 9시에서 11시 사이를 선호하였다. 영어 프로그램 구성 시 고려할 요건으로는 실용적이어야 한다는 응답이 가장 많았다. 그래서 현행 교육방송 TV 일반인 대상 영어 프로그램의 내용과 방영시간은 적절한 것으로 나타났으나 프로그램 형식과 진행자는 대체로 적절하지 않은 것으로 나타나, 다양한 형식의 개발에 대한 필요성이 제기되었으며, 영어과 전문가나 영어교수법을 전공한 영어권 나라의 현지인이 진행하는 프로그램 개발이 요구되었다. 여섯째, 교육방송 TV 일반인 대상 영어 프로그램의 전반적인 평가에 대한 질문을 한 결과, 대체로 교수 학습전략적인 측면에서는 보통이상의 긍정적인 평가를 내렸으나 학습자의 능동적인 참여를 유도하는 측면에서는 가장 낮은 평가를 내렸다. 그러나 프로그램의 질적인 면이나 구성 측면에서는 대체로 보통 이상의 긍정적인 평가를 내렸다. 위의 조사결과에 따라 질 좋은 영어 프로그램을 제작하기 위한 제언을 하자면 다음과 같다. 첫째, 교육방송 TV 영어 프로그램에 대한 홍보가 지속적이고 효율적인 방법으로 이루어져야 한다. 둘째, 대상 시청자들의 다양한 수준을 고려한 단계별 편성이 이루어져야 한다. 셋째, 다양한 프로그램 내용과 포맷에 대한 지속적인 연구와 개발이 이루어져야 한다. 넷째, 시청자가 만족하는 프로그램을 만들기 위해서는 흥미와 동기를 유발하는 전략을 마련하여야 한다. 다섯째, 의문이 있는 문제를 즉시 해결하고 시청자에게 서비스를 제공한다는 측면에서 학습내용에 관한 문의를 할 수 있는 전용 FAX나 학습상담 전화를 개설할 필요가 있다.;The purpose of this survey research was to research the views of university students about educational television's English language programs for the public: English Conversation, TV TOEIC, Listening Special, Business English. With the questionnaire for 345 students in Seoul, this research reflects what they think of current English language programs on educational television, with regards to satisfaction, difficulty, interest, overall value and what they feel about the contents and composition of educational television's English language programs for the public. The findings of this survey are as follows: 1. The investigation into the educational television's English language programs for the public revealed that 92.8% of students didn't watch them very often and the major reasons were because of not watching EBS very often and limited time. 2. Respondents indicated that generally the students more often watched English Conversation program when compared to the others but they didn't watch them consistantly. 3. Respondents indicated that the preferable format for English language educational programs was drama and the preferable host of English language programs was a speacialist or native speaker majoring in TESOL. Generally respondents were satisfied with the present time schedule, i.e. 9:00 pm through 11:00 pm, but 30.3% of students majoring in the natural sciences preferred before 8 am. 4. The investigation into the educational television's English language programs for the public revealed that interest, difficulty, satisfaction, and overall value levels were below average. But in general the students majoring in the natural sciences when compared to the others felt that the difficulty level of educational television's English language programs, especially Listening Special was too high so it is needed to control the level of difficulty. 5. Respondents showed that the aspect of teaching learning strategies like the content of programs was above average but the inducement of student and using various materials were below average. Several suggestions based on the above results are proposed as follows: 1. Continuous and effective publicity strategies about the English language programs on educational television should be developed. 2. For the quality of educational television's English language programs. research of the receivers' needs should be better evaluated and incorporated in the promgraming. 3. In order to increase the interest and collect the concerns of the receiver, educational television's English language programs should contain various contents and formats reflecting the merits of television and the needs of receivers. 4. Educational television's English language programs should contain strategies to increase the level of interest for the receiver's satisfaction. 5. To overcome the demerits of the learning using broadcasting programs, various services should be provided, like fax or telephone assistance from study counselor.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE