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중학교 학습자의 영어 청취력에 영향을 미치는 요인 분석 연구

Title
중학교 학습자의 영어 청취력에 영향을 미치는 요인 분석 연구
Other Titles
(A) Study on the Factors Influencing on Korean Middle School Student's Listening Comprehension in English
Authors
김난주
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중학교 학습자영어 청취력언어적 수정선험지식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
오늘날과 같이 국제화·정보화시대에 있어 매스컴을 통해 유입되는 많은 양의 정보를 입수하기 위해서 영어듣기 기능의 중요성이 날로 커지고 있다. 그러나 현재의 영어교육현장에서는 학생들에게 정규교과과정에서 체계적인 듣기에 대한 지도가 이루어지지 않으면서 단지 듣기평가만으로 지도를 대신하고 있는 실정이다. 따라서 한국 학생들에게 효과적인 듣기지도 방법을 모색하고 학생들의 듣기과정에 대한 올바른 이해에 기여할 수 있는 연구들이 필요하다. 본 연구에서는 한국학습자들의 듣기과정에 대한 정보를 제공하기 위하여 선험지식과 언어적 수정이 듣기평가 점수와 담화유형, 문제 유형에 따라서 듣기이해에 어떤 영향을 미치는 가를 알아보고자 한다. 이를 위하여 본 연구는 선험지식과 언어적 수정의 유무에 따라 제작된 네 종류의 청취자료를 가지고 각각 네 집단의 중학교 학습자들에게 실험한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 선험지식은 중학생들의 듣기이해를 향상시켰으나, 언어적 수정은 듣기이해에 의미있는 영향을 주지못했으며, 선험지식과 언어적 수정의 상호작용도 듣기이해에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 둘째, 선험지식은 일인담화와 대화의 이해에 영향을 주었으나, 언어적 수정과 두 요인의 상호작용은 영향을 주지 못했다. 셋째, 선험지식은 전반적으로 들은 내용을 이해했나를 평가하는 문항과 세부적인 정보를 묻는 문항에 영향을 주어 높은 점수를 얻게 하였으나, 언어적 수정이나 두 요인의 상호작용은 의미있는 영향을 주지 못했다. 결론적으로 담화유형과 듣기평가문항유형에 관계없이 한국중학생들의 듣기이해도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 선험지식이며 학생들의 듣기이해력의 한계로 인하여 언어적 수정은 의미있는 영향을 미치지 않는다고 볼 수 있다. 이러한 본 연구의 결과를 바탕으로 볼 때, 앞으로의 연구에서는 고등학생, 대학생 등의 영어듣기능력이 좀더 우수한 학생들의 듣기과정에 관한 연구가 필요하다고 보며 이러한 연구들을 통해 듣기능력을 소유한 학습자들의 이해과정에 대한 종합적 정보를 제공할 수 있어야 한다고 본다 한편 교사들은 듣기평가문항을 제작할 때에 선험지식이 듣기이해에 영향을 미치고 있다는 점을 고려하여 듣기평가 목적에 따라서 선험지식의 변수를 고려해야 한다고 본다. 그리고 현재의 듣기평가방식은 실제 언어사용시 학생들이 접하게 되는 듣기자료와는 괴리가 큰 편인데 앞으로는 실제적인 언어사용시 학습자가 접할 수 있는 자료를 사용하여 듣기평가를 하는 문항들을 연구개발해야 한다고 본다.;The importance of English listening skill has been increasing on purpose of intaking a great deal of information through mass-communication in today's international world. In Korea, however, without systematic instruct ions about listening comprehension in the English classrooms, only listening tests are given to students. Therefore it is necessary to find effective listening instruction methods for Korean students and to investigate their listening comprehension process. This research aims at investigating effects of modified text and prior knowledge on Korean middle school students' listening comprehension in English in two types of discourse(monologues and dialogues ) and of questions(requiring general or specific undrstanding). For the purpose of this thesis, four expermental groups listened four types of discourse which were familiar-unmodified, familiar-modified, unfamiliar-unmodified and unfamiliar-modified; they took a multiple-choice examination. The result came out as follows: First, prior knowledge had a significant impact on the middle school students' listening comprehension in English. But speech modification and the interaction between prior knowledge and speech modification did not have a significant influence on their listening comprehension. Second, prior knowledge significantly affected the listening comprehension of monologues and dialogues, but speech modification and the interaction between prior knowledge and speech modification did not. Third, the listening comprehension of general questions and specific questions is significantly influenced by prior knowledge. But no meaningful impact was found from speech modification and the interaction between prior knowledge and speech modification. In conclusion, the major factor affecting Korean middle school students 'listening comprehension in English is prior knowledge, regardless of discourse types and question types. The speech modification did not have a significant effect on their listening comprehension because of their poor listening proficiency in English. The result suggests that different proficiency levels need different types of modified speech. English teachers should consider that prior knowledge has a significant impact on the listening comprehension when they construct listening comprehension tests. Further research is needed to create listening tests similar to authentic discourse which learners can be in contact with in daily life, and to provide insights into listening comprehension profess of students with other listening proficiency levels.
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