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고등학교 남학생에 대한 가정과 교육의 필요도에 관한 조사 연구

Title
고등학교 남학생에 대한 가정과 교육의 필요도에 관한 조사 연구
Other Titles
(A) Study on the need of home economics education on high school male students
Authors
임애용
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
고등학교남학생가정과교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to investigate the need of home economics education on high School male students for purpose, the questions raised in this study are as follows. 1. Does home economics education on high school male students needs? and Are Whether not or home economics education on high school male students need different according to sex, age, education, income, occupation? 2. If home economics education on high school male students need or not, what is the reason of that? and are the reason of that different according to sex, age, education, income, occupation? 3. If home economics education on high school male student need, what is the contents of home economics education and are that different according to sex, age, education, income, occupation? The subjects of the study consisted of 183 men and women in Cheong ju City (over 21 years old) The date were analiged by statistical procedures such as frequency, X^(2), one-way ANOVA, two-way ANOVA, Duncan's Multiple Range Test. The major results of the study were summarized as follows: 1. The response rate on home economics educations on high school male students was absolutely high (91.8%). of demographic variables, the only sex appeared the significant differences. the men groups responsed higher not to need than the women groups. 2. As the reasons of home economics educations on high School male students needing, the reasons of the highest response rate were that 'as family community, family members understand, cooperated, and are responsible with each other or one another' and that 'as society becomes industrial gradually, family members have to have the accurate perception, or attitudies on home life'. of demographic variables, sex, income, and occupation appeard the significant differences. in the contrast of that, as the reasons of home economics education on high school male students not needing, the reasons of the highest response rate were that 'as sex, the role is different' and that 'home economics education needs not essentially to learn through the school education'. and there were not differences according to demographic variables. 3. As home economics education contents for high school male students, the most need content part was child part. the second content part was family development and family relationships part. There was the significant differences according to all the demographic variables. Particulary, the lower the lever of education, in come and occupation were, the less the degree of need on all content part was.;본 연구에서는 고둥학교 남학생에 대한 가정과 교육 실시를 위한 기초 자료 제공을 위해 고등학교 남학생에 대한 가정과 교육의 필요 여부, 필요 여부에 따른 이유, 필요한 교육내용을 살펴 보았다. 또한 성, 연령, 교육수준, 소득수준, 직업 수준과 같은 사회인구학적 변인별 집단이 고등학교 남학생에 대한 가정과 교육의 필요 여부, 필요 여부에 따른 이유, 필요한 교육내용에 관해 집단간 서로 유사한 혹은 상이한 의견을 갖는지도 살펴 보았다. 연구 대상은 청주시에 거주하는 20세 이상의 남녀 183명이었으며, 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 빈도, 백분율, 교차분석, chi_square검증 및 Anova분석, Duncan검증을 실시하였다. 주요 연구 결과를 보면 다음과 같다. 1. 고등학교 남학생에게 가정과 교육이 필요하다고 동의하는 응답자의 수가 절대적으로 (91.8%)높았다. 성, 연령, 교육수준, 소득수준, 직업수준에 따른 차이를 보았을 때 성별만이 유의미한 집단간 차이를 보여, 남자들이 필요하지 않다고 응답하는 경우가 여자들에 비해 더 많은 것으로 나타났다. 2. 고등학교 남학생에 대한 가정과 교육이 필요한 이유로는 필요하다고 응답한 경우, "가정은 가족공동체로서 함께 이해하고, 협력하며 책임이 필요하므로"라고 대답한 응답율이 가장 높았고, 그 다음으로 "사회가 산업화됨에 따라 가정 생활에 대한 올바른 인식, 태도가 필요하기 때문"이라고 응답하는 경향이 있었다. 반면 필요하지 않다고 응답한 경우, "남녀의 역할이 따로 있으므로 특별히 교육을 통해 배울 필요가 없으므로"라고 응답하였다. 필요하다고 응답한 경우, 성, 소득수준, 직업수준에 따라 필요한 이유에 차이를 보였다. 여자 집단일 때, 소득수준이 51만원 이상일 때, 무직, 가정주부와 사무직 및 자영업 중사자일 때 각각 다른 비교집단에 비해, "가정은 가족공동체로서 함께 이해하고 협력하며 책임이 필요하기 때문”에 고등학교 남학생에 대한 가정과 교육이 필요하다고 응답한 경우가 유의하게 많았다. 반면, 고등학교 남학생에 대한 가정과 교육이 필요하지 않다고 응답한 경우, 그 이유에 있어서 성, 연령, 교육수준, 소득수준, 직업수준에 따라 각 집단간 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 3. 고등학교 남학생에 대한 가정과 교육시 필요한 교육내용을 살펴본 결과, 아동 영역이 가장 많이 필요한 것으로 나타났고, 그 다음이 가족발달, 가족관계영역의 순으로 나타났다. 성, 연령, 교육수준, 소득수준, 직업수준에 따른 각 집단간 차이를 볼 때, 성에 따라 차이가 있었으나 일관성 있는 집단차를 보이지 않았다. 연령의 경우 연령이 높을수록, 교육수준은 중졸 이하 집단일 경우, 직업수준은 생산 서비스 중사자인 경우, 소득수준은 50만원이하민 집단인 경우에 각 비교집단보다 차이가 난 각 영역에서 덜 필요하다고 응답하는 경향이 나타났다. 그러나 차이를 보이는 교육내용은 일관성 있게 나타나지 않았다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 고등학교 남학생에 대만 가정과 교육이 매우 필요한 것으로 나타났으며, 그 이유는 "가정은 가족공동제로서 이해하고 협력하며 책임이 필요하기 때문"인 것으로 나타났다. 소수만이 고등학교 남학생에 대한 가정과 교육이 필요하지 않다고 응답한 경우, 그 이유는 "남녀의 역할이 따로 있기 때문"인 것으로 나타났다. 필요하지 않다고 응답한 경우는 소수에 불과했지만, 여자들보다 남자들이 통계적으로 유의미하게 필요하지 않다고 보는 경향이 있다. 교육내용에 있어서 필요도는 아동영역, 가족발달과 가족관계영역, 가정관리와 가정경제영역, 주생활영역, 식생활영역 순으로 나타났다. 이는 성, 연령, 교육수준, 소득수준, 직업수준에 따라 필요도에 있어서 차이를 보였다. 성의 경우 일관성 있는 결과는 없었지만, 연령이 높은 경우, 중졸이하 집단일 경우, 소득이 50만원이하 집단인 경우, 생산 서비스 종사자인 경우 각 비교집단보다 가정과 교육의 내용에 대해 덜 필요하다고 응답하는 경향이 있었다.
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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