View : 628 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신은경-
dc.contributor.author金美子-
dc.creator金美子-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:22Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019631-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197907-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019631-
dc.description.abstractWith Ballet passing through the golden period of 1830s and 1840s, its ardor began to gradually cool down, and between 1890s and 1910, it transferred from Western Europe to Imperial Russia. Since then, among Russican dancers, Rudolf Nureyev, a member of Kirov Corps de Ballet, it spite of his many dancing activities and reputation, exiled himself to Paris from Russia in 1961 at his age of 23. With his meeting Magot Fonteyn, he acts as a permament guest member of an artist for Royal Corps de Ballet, greatly influencing the Corps of Ballet, and not limiting himself to a corps of Ballet, he represented his passion of his art - dance - in several Corps de Ballet. Since 1958 when he began to act as a dancer, his roles in works not only at Kirov Corps de Ballet Theatre, Chicago Opera Ballet, London Festival ballet, Paris opera Ballet, Royal Ballet, Vienna Opera Ballet, etc, were more than 100 roles, and with his arranging dance for a scene of 'the Kingdom of the Shade's in <La Bayadere> at Royal Ballet (Corps de Ballet) in 1963, he had shown his ability as a dancer. Rudolph Nureyev, newly re-interpreting and introducing many classic works such as a <Raymonda>, <Swan Lake>, <Paquita>, <The Sleeping Beauty>, <Don Quixote>, <The Nutcracker>, etc., he had improved the public's recognition of classic works, and for the composing of a ballet, he had developed male dance, thereby heightening the male dancer's position. Nureyev, through experiencing himself a dancer and dance director, had served as a leader of the Paris Opera Corps of Ballet, and spreaded out not only classic works but also the new world of dance works as inviting guest choreographers. In spite of such many activities, he has also performed as a conductor; he had conducted <Mozart> at Auersperg in June, 1991 by help of Prof. Whilhem Hubner of the Vienna Academy of Music and <Romeo & Juliet> at Metropolitan Opera in April, 1992. By virtue of his activities, a great reform was brought to the world of Western dance, and with his excellent ability to interprete dance, much development of the composition of works had been achieved. suggesting the new direction of the creation of ballet and the possibility to expand its scope.;낭만 발레의 황금기라고 일컫는 1830년대와 1840년대를 거쳐 발레에 대한 열기는 서서히 식기 시작하고 그것도 1890년대와 1910년 사이에 서유럽에서부터 제정 러시아로 옮겨가게 된다. 그후 20세기 러시아 무용가중 키로프(Kirov) 발레단원이였던 루돌프 누레예프(Rudolf Nureyev)는 러시아에서의 많은 활동과 명성에도 불구하고 23세의 나이 로 1961년 파리 (Paris)로 망명 하게 된다. 그는 마고트 폰테인(Margot Fonteyn)과의 만남으로인해 영국의 로얄발레(Royal Ballet) 단에서 '영구적 객원 예술가'로 활동하게 되어 그 발레단에 지대한 영향을 끼치게 되고 또한 그 자신을 한 발레단에 국한시키지 않고 세계 여러 발레단에서 그의 예술에 대한 정열을 나타내었다. 그가 무용수로서 활동하기 시작한 1958년 이후 키로프에서 뿐만 아니라 아메리칸 발레 씨어터(American Ballet Theatre), 시카고 오페라 발레(Chicago Opera Ballet), 런던 페스티발 발레(London Festival Ballet), 파리 오페라 발레(Paris Opera Ballet), 로얄발레 (Royal Ballet), 비엔나 오페라 발레 (Vienna Opera Ballet)등의 세계의 명성 있는 여러 발레단에서 그가 보여준 작품속의 역할은 100여 가지가 넘었고 1963년 로얄 발레단에서 <라 바야 데르> (La Bayade`re, 1879)중 '킹덤 오프 더 쉐이드' (Kingdom of the Shades) 장면을 재 안무함으로써 안무가로서의 길을 걸으며 자신의 능력을 보여주었다. 누레예프는 <레이몬다> (Raymonda, 1898), <백조의 호수>(Swan Lake, 1877), <파키 타>(Paquita, 1847), <잠자는 숲속의 미녀> (The Sleeping Beauty, 1890), <돈키호테> (Don Quixote, 1869), <호두까기 인형> (The Nutcracker. 1892) 등의 여러 고전작품들을 새롭게 재해석하여 소개함으로써 고전작품에 대한 인식을 향상시켜 주었고 안무에 있어서도 그는 남성춤을 개발하고 남성 무용수들의 위치를 높여 주었다. 누레예프는 무용수, 안무가를 거쳐 1983년부터 1989년까지 Paris Opera Ballet단의 단장을 역임하여 고전작품뿐만 아니라 여러 게스트 안무가를 초빙해 새로운 작품세계를 펼쳐 나갔다. 이런 많은 활동과 더불어 그는 지휘자로서도 활동을 하였는데 1991년 6월 에 팔래스 오에르스퍼크 (Palais Auersperg)에서 <모자르트> (Mozart)를 그리고 1992년 4월에는 메트로 폴리탄 오페라 (Metropolitan opera)에서 <로미오와 줄리 엣> (Romeo and Juliet, 1940)등을 지휘함으로써 그의 음악적 재능을 발휘 하였다. 그의 예술적 활동은 침체에 빠졌던 서구 무용계에 커다란 변혁을 가져왔고 탁월한 작품 해석능력으로 작품구성에 있어 많은 발전을 이루어 내어 발레 창작에 새로운 방향과 그 범위의 확장 가능성을 제시해 주었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구목적 = 1 2. 연구방법 및 제한점 = 3 Ⅱ. 누레예프의 성장 및 활동과정 = 4 1. 성장과 시대적 배경 = 4 B. 활동과정 = 11 1. 무용수로서의 누레예프 = 11 2. 안무가로서의 누레예프 = 22 Ⅲ. 누레예프의 예술적 특성 = 33 A. 고전작품에서의 예술적 특성 = 33 1. 라 바야데르(La Bayadere) = 33 2. 잠자는 숲속의 미녀(The Sleeping Beauty) = 36 B. 창작작품속에서의 예술적 성향 = 38 1. 페드라스 드림 (Phaedra's Dream) = 38 2. 워싱턴 스퀘어 (Washington Square) = 39 Ⅳ. 서구 발레사에 끼친 영향 및 업적 = 43 A. 발레사에 끼친 영향 = 43 B. 그의 업적 = 45 Ⅴ. 결론 = 61 참고문헌 = 65 부록 = 69 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1949933 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectRudolf Nureyev-
dc.subject예술세계-
dc.subject누레예프-
dc.subject.ddc700-
dc.titleRudolf Nureyev의 藝術世界에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Art World of Rudolph Nureyev : with reference to activities of opera in Paris-
dc.format.page83 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE