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舞踊專攻 女高生의 人性特性 比較硏究

Title
舞踊專攻 女高生의 人性特性 比較硏究
Other Titles
(A) Comparison study on Personality Traits of the Dance majoring students of girl's high school
Authors
윤희
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
무용전공여고생인성특성Dance majoring
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김숙자
Abstract
It was the purpose of this study to inspect. the personality of the dance major students and general students of girl's high school and obtain the effective data for the dance instruction with high school girls as the central figure. Subject for the study were 240 dance majoring students (86 in Korean dance, 69 in Ballet and 85 in Modern dance) and 235 general students from Pusan Arts High School and Girl's High Schools in Pusan. The total were 475 students. The personality were tested by chung. Bum Mo's test papers. The collected data were analyzed by personality traits, majoring areas and career practiced between the dance majoring students and the general students. The comparison of personality traits between the dance majoring students and the general students and between career praticed was analyzed by t-test. The comparison of personality traits between majoring areas was analyzed by oneway ANOVA analysis and Duncan test. The main findings of this study were as follows: 1. The dance majoring students showed more highly(p<.001) in activity, dominance, objectivity. 2. The personality traits of dance majoring students between major areas only showed difference(p<.05) in dominance. But the students in Korean dance showed relatively more lower in dominance, sociability and objectivity, and the students in Ballet more lower in emotional stability. And the students in modern dance showed more highly in domonance. sociability and objectivity than others and they also showed more highly in impulsiveness and emotional stability. 3. The longer career group than 4 years showed difference(p<.05) in musculinity but highly in sociablity and objectivity.;본 연구는 무용전공 여고생들과 일반여고생들을 대상으로 인성검사를 실시하여 무용전공 학생들의 인성특성을 파악하고 이를 기초로 하여 무용교육에 필요한 제언을 하기 위한 기초자료를 얻고자하는데 연구의 목적이 있다. 이 목적을 달성하기 위하여 먼저 일반학생과 무용전공 학생의 인성특성의 차이를 검증하였으며, 또한 무용전공 학생들의 인성특성 차이를 보다 구체적으로 파악하기 위하여 무용종류(한국무용, 발레, 현대무용)별, 경력(1-3년, 4년 이상)별로 인성특성의 차이를 검증하였다. 연구대상은 부산지역의 예술고등학교, 인문계 여자고둥학교 무용반, 무용학원에서 무용전공 여고생 240명(한국무용 86명, 발레 69영, 현대무용 85명)과 일반 여고생 235명 등 총 475명을 대상으로 하였으며, 검사도구로써는 정범모 제작의 인성검사지를 사용하였다. 회수된 검사지를 자료입력한 후 기존 통계프로그램인 사회과학 통계패키지 SPSS를 사용하여 분석하였다. 무용전공 여고생과 일반여고생의 인성특성 비교와 무용경력별 인성특성 비교는 t-검증으로 분석하였고, 무용전공별 인성특성 비교에는 변량분석(oneway ANOVA analysis)과 사후검증(Duncan test)으로 유의도의 차이를 비교분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 무용전공 여고생이 일반 여고생에 비해 활동성, 지배성, 사려성에서 유의한 차이 (p<.001)가 나타났다. 2. 무용전공 여고생의 전공별 인성특성에는 지배성에서만 유의한 차이(p<.05)가 나타났다. 그러나 한국무용 전공 여고생은 현대무용 전공 여고생에 비하여 지배성, 사회성, 사려성이 낮게 나타났으며, 발레전공 여고생은 안정성이 상대적으로 낮게 나타났다. 반면 현대무용 전공 여고생은 지배성, 사회성, 사려성이 높게 나타남과 동시에 자율성과 불안경향에서도 다른 전공에 비해 높게 나타났다. 3. 무용전공 여고생의 경력별 인성에서는 4년 이상의 경력을 가진 여고생이 1-3년의 경력을 가진 여고생보다 우울경향이 유의한 차이(p<.05)로 높게 나타났으며, 반면에 사회성과 사려성은 낮게 나타났다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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