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한국과 중국의 고등학교 물리 교과서 내용의 비교·분석

Title
한국과 중국의 고등학교 물리 교과서 내용의 비교·분석
Other Titles
COMPARTIVE ANALYSIS OF HIGH SCHOOL PHYSICS TEXTBOOKS BETWEEN KOREA AND CHINA
Authors
홍순향
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
한국중국고등학교물리 교과서PHYSICS TEXTBOOKS
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종록
Abstract
제 5차 교육과정에 따른 한국의 고등학교 『물리』와 중국 고급 중학교 『물리 상·하권』의 교과서를 비교분석하여, 앞으로 이루어질 물리교육의 기초 자료를 제공하려는데 연구의 목적이 있다. 이러한 점을 감안하여 한국과 중국의 고등학교 물리교과서에서 ①교육목표 비교 ② 내용구성 및 단원별 구성비율 ③ 실험, 연습문제 비교 ④ 그림,사진 비교 ⑤ 용어 비교 ⑥ 학습 부담정도의 비교등을 통하여 얻은 결론은 다음과 갈다. 1. 양국의 물리 교육목표는 물리 기초 지식의 이해와 태도면에서는 유사하나 중국의 교과서가 물리의 사회성을 더 강조한 점이 다르다. 2. 한국의 『물리』는 한권으로 7개의 대단원으로 구성 되어있는 반면 중국은 『물리 상·하권』으로 나뉘어져 있고 대단원이 총 20개의 장으로 세분 되어 있다. 3. 단원별 교과서 면 수, 용어수, 실험회수등 학습내용의 구성에 있어 용어수와 실험회수는 양국이 비슷하나 면수는 중국이 한국의 교과서 면보다 약 3배가 많다. 4. 교과서의 단원 구성비율은 한국은 '힘과 운동', '전자기'분야가 같은 비율로 가장 높고. 중국은 '전자기', '힘과 운동'의 순으로 높으며 '열과 에너지', '빛과 파동'분야는 양국의 비율이 거의 같다. 5. 중국의 경우 실험의 성격은 확인실험의 비율(55.32%)이 탐구실험의 비율(44.68%)보다 높다. 6. 문제의 성격은 한국은 계산문제의 비율이 가장 높고 그 다음이 증명·설명을 요하는 문제이고, 실험·분석을 요하는 문제는 없었다. 중국의 경우에는 증명·설명을 요하는 문제가 가장 많고, 다음이 계산문제, 실험·분석문제 순이다. 7. 그림과 사진수에서 그림수는 중국이 많으나 사진수는 한국이 훨씬 많다. 8. 연변 조선족이 사용하는 물리학 용어는 한국과 다르게 표기된 것이 많다. 9. 교과서 면수, 년간 수업시간수에서 볼 때 '물리'의 학습량은 중국이 한국보다 월등히 많다.;This study is to compare high school physics textbooks of Korea and china. Korean textbook is one of seven kinds of high school physics textbooks which were revised by fifth education curriculum, and those of China are high school physics textbook I, Ⅱ, which are used in Yonbyun Chosun national school. The purpose of this study is to help the improvement of physics education by finding the difference of two countries' the contents of textbooks. The results are as follows. 1. Even though there is similarity of comprehension and attitude toward basic knowledge in purpose of physics education between Korea and China, Chinese textbooks give more emphasis on socialization of physics. 2. Physics textbook of Korea consists of seven chapters, but that of China is divided in two volumes and each volume consists of ten chapters. 3. In the body of textbooks - for instance the number of pages, terms and experiments, etc. - they are almost same in the number of terms and experiments, but Chinese textbooks have three times as many pages as Korean ones. 4. Korean textbook give much emphasis on [Force and Motion] (23.81%). Electromagnetis](23.81%). whereas in China [Electromagnetis](34.91%) occupies much part, and the [Force and Motion](23.35%) is the next. 5. In the characteristics of experiments, the percentage of 'Inquiry experiments' is the first and the next is the 'confirmation experiments' in Korea. But the contents are the contrary in China. 6. In characteristics of questions, the first is 'Calculation question' (67.46%), and the second 'Certification and explanation question' (35.54%) in Korea. But in China, the first is 'Certification and explanation question' (51.09%). the second 'Calculation question'(41.03%) and the last 'Experiments and analysis question' (7.88%). 7. Chinese textbooks have more pictures than Korean ones. On the other hand, Korean textbook has much more photograph than Chinese ones. 8. Compared to Korean physics in school education - the pages of textbooks and the number of classes a year, China is superior to Korea.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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