View : 705 Download: 0

第5·6次 中學校 科學科 및 高等學校 物理科 敎育過程의 比較 分析

Title
第5·6次 中學校 科學科 및 高等學校 物理科 敎育過程의 比較 分析
Other Titles
(The) Comparison and Analysis on the middle, high school 5th and 6th Science education processes
Authors
朴珠熹
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
중학교과학과고등학교물리과교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종록
Abstract
본 연구는 1995년도부터 시행될 제6차 교육과정에 따른 중,고등학교의 과학과 교육과정과 제 5차 교육과정의 과학과 교육과정을 비교·분석함으로써 교육과정에 따른 중학교 과학과 및 교등학교 물리과 교육과정의 목표와 내용, 지도상의 유의점 및 평가상의 유의점의 차이점을 파악하고 이를 통해 교육현장에서 보다 효과적인 과학교육이 이루어지는데 도움이 되고자 하였다. 제2장에서는 이론적 배경으로 과학과 교육과정의 변천과정과 과학과 교육의 성격, 현대 과학교육과정의 개혁동향, 교육과정 개정의 배경과 이유 및 교육과정 개정의 기본 방향을 살폈고 제3장에서는 현행 교육과정과 개정안의 중학교 과학과 고등학교 공통과학과 물리영역을 이론적 근거에 따라 비교 분석하였다. 이와 같은 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1.중학교 과학과 교육 과정의 목표는 거의 비슷하지만 개정안의 네번째 항에 과학지식의 변화와 발달,자연관의 발달,과학지식의 역사적 흐름의 변화의 내용이 첨가되었고 대신에 현행교육과정의 네번째 항인 실험.실습기능의 목표 항이 삭제되면서 탐구적 성격에 포함되어 진술되었다. 또한 현행 교육과정의 목표항에서 지식이해의 영역이 먼저 나오고 탐구능력의 습득이 나중에 나온 것이 개정안에서 순서가 바뀌어 탐구 능력의 신장이 강조되었다. 2. 중학교 과학과 교육 희생의 지도내용은 1학년의「1.대기와 물의 순환」이 2학년으로 옮겨지고, 2학년의「1.지각의 물질과 변화」가 1학년으로 옮겨졌다. 내용이 삭제되거나 첨가된 단원도 있고 환경오염 분야를 공통과학으로 옮겨서 중학교에서는 간단히 다루었다. 과학 - 기술 - 사회와 관련된 영역이 현행 교육과정보다 개정안에서 더욱 폭넓게 반영되었다. 3.중학교 과학과 교육과정의 지도상 유의점은 현행 교육과정에서는 '지도 및 평가상의 유의점'이었는데 개정안에서 '지도상의 유의점'과 '평가상의 유의점'으로 구분하여 비교적 상세히 제시하고 있다. 개정안에서 지도상의 유의점을 수업방법, 자료준비 및 활용, 계속 관찰 및 재배 활동, 안전 및 환경 보전, 보고서 작성 및 탐구 결과 발표의 5개 항으로 나누어 상세히 제시하고 있다. 4. 중학교 과학과 교육과정의 평가상의 유의점은 개정안에서 5개 항목으로 구분하여 제시하였는데, 평가영역의 균형성, 평가방법의 다양성, 평가문항 개발의 방법, 형성 평가 결과의 활용, 총괄 평가 결과의 활용에 관한 것이다. 5. 고등학교 과학교육 과정의 일반 목표를 보면 제 5차, 제 6차 모두 비슷한데 실험실습 기능의 신장이 개정안에서 삭제되었고 탐구능력신장을 강조하였다. 공통과학의 목표는 중학교 과학과 교육 목표와 비슷하며 탐구방법 습득과 탐구능력 신장을 강조하며 실험·실습항이 삭제되었다. 현행 교육과정의 과학Ⅱ(물리), 물리와 개정안의 물리Ⅰ, 물리Ⅱ의 목표는 거의 비슷하며 개정안에서 실험 실습에 관한 항목이 삭제되었다. 6.고등학교 과학교육의 가장 큰 특징은 '공통과학'이라는 과목이 신설된것으로 통합교과의 성격을 갖는다. 내용은 과학의 탐구,물질,생명,운동,지주,에너지,환경,현대 과학과 기술이다. 과학Ⅱ(물리)와 물리 과목이 물리Ⅰ과 물리Ⅱ로 개정되면서 「 빛과 파동 」의 내용을 물리 I과 물리Ⅱ 모두 현대 물리학에서 다루게 되었다. 물리I과 물리Ⅱ는 배우는 대상이 다르므로 내용의 특별한 연계는 고려하지 않았다. 7.고등학교 과학과의 지도상의 유의점과 평가상의 유의점은 중학교의 내용과 동일하다.;This study is to recognize the aim and content of the science ducational processes of middle and high school according to educational processes. The main point and its differences ifn teaching and evaluating processes by comparison and analysis of science educational process which is to start in 1995 according to the 6th education process and that of the 5th, for more efficient science education in class. The second chapter is about the development of science educational process and its characteristics. the trend of evaluation in modern science educational process. the background of modification draft and its cause. basic aims as theoretical basis, and the third chapter compares and analyzw present educational process and middle school science, high school physics as common science subject, according to theoretical basis, the summing up is as follows. 1. Almost hte same as the aim of middle school science educational process is, the new content of the development of scientific knowledge. point of view on nature, the historical changes of scientific knowledge and content have been added to the 4th item of the modification draft, and instead, present 4th item of the aim of experimental functions has been deleted and included in explorative process. The consequence of knowledge understanding domain which had been promary and achievement of explorative ability which bad been secondary, has been changed, emphasizing the importance of the wxplorative ability. 2. In the middle school case. 'l. circulation of air and water' of first yeart process has been moved to seconf year process and displaced by '1. matter and changes of the earth's surface' of second year. Also some contents have been added or deleted: the field on enviromnent contaminations has been moved to common science process and treated slightly. Domain concerning science-technowledge-society has been more widely treated in the modification draft than present educational process. 3. Present points of card in teaching process in middle school had been on 'the points of care in teaching and evaluation' but in modification draft, has been diveded into 'the points of card in teaching' and 'the points of care in evaluation' and shows more detailed aspects. In the modification draft. 'the points of care in teaching' has been detailed in five items : teaching method, material preparation and its use, continuous observation and fostering, safety and protection of environment. making reports and reading the results of exploration. 4. 'The points of care in evaluation' has been also divided into five items : balance of evaluating domain, variety of evaluationg method, method of evaluationg item's development, use of the result of the formative evaluation, use of overall evaluation. 5. The general aims of highschool science education are similar in both the fifth and sixth modification draft with emphasizing the development of explorative ability, deleting the functions of experiments, in modification draft. The aim of common science shows the similar result with that of the middle school with emphasizing hte achievement of explorative ability and method, deleting items on experiments. Science Ⅱ (physics) in present educational process, physics and physics I, Ⅱ in modification draft have similar aims and item on experiment has been deleted in modification draft. 6. The most characteristic aspect in highschool science educational process is the new establishment of 'common science'. it has unified character. it's contents are 'scientific exploration, matter, life, movement, the earth, energy, environment, modern science and technowledge. With the division of science Ⅱ(physics) and physics into physics I and physics Ⅱ, [light and wave] is included in the chapter of modern physics. With the difference of students, any special relations in contents between physics I and physics I and physics Ⅱ are not considered. 7. The points of care in highschool are the same as those of middleschool.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE