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탈 만들기 지도방법에 관한 연구

Title
탈 만들기 지도방법에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Instruction of making a mask : Focused on 5th-grade pupils
Authors
정수연
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
탈만들기지도 방법국민학교5학년
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최병상
Abstract
국민학교 어린이들은 학년이 올라감에 따라서 표현 의욕이 상실되고 표현에 있어서도 재미와 창의성이 없어지는데 아동의 발달 단계에 맞는 효율적인 학습 방법으로 개선되어야 한다. 본 연구의 목적은 국민학교 5학년을 대상으로 한 탈 만들기 학습에서 참고 작품을 감상하고 탈 만들기를 하는 비실험반의 학습 방법과 V.T.R.매체를 활용하고, 탈을 만든 후 탈놀이를 실시하는 실험반의 학습 방법을 비교하여 그 효과를 검증하는 데 있다. 본 연구는 인천송도국민학교 5학년 남녀 각각 200명씩 400명을 대상으로 하여 실험반과 비실험반의 성적 분포 상황, 작품 분석 상황을 파악하고 실험반 학생들과의 집단 면접을 통하여 탈 만들기 학습에 대한 흥미도, V.T.R.매체의 활용과 탈놀이가 표현 능력 신장, 문화재 보호에 대한 태도 육성, 협동성·사회성·자신감 함양, 탈을 활용한 효과 등 실험 학습 전반에 대한 의견을 종합하였다. 성적, 작품 분석, 학생들과의 집단 면접 결과는 백분율로 통계 처리하였다. 실험반과 비실험반의 성적, 작품 분석, 집단 면접을 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 성적 평가에서 실험반이 높은 성적에 분포되어 있어 실험 학습 방법이 학습 효과가 높은 것으로 나타났다. 2. 작품 분석에서 작품 내용, 눈·코·입의 형태, 색채의 사용이 실험반에서 다양하게 나타났고, 혹·머리카락·귀·주름·수염·반점 등의 표현도 각 탈의 특징을 제외하고는 실험반에서 높게 나타나서 실험반이 다양하게 표현하고 있음을 나타냈다. 3. 면접 분석에서도 실험반이 학습에 대한 흥미도와 표현 능력 신장, 문화재 보호에 대한 태도 육성, 협동성·사회성·자신감 함양, 작품의 활용도를 높이는데 효과적인 학습 방법으로 나타났다. 미술 교육에 있어서 과학적인 새로운 매체의 체계적인 활용과 아동 발달 단계의 특성에 적응하여 표현력의 침체를 극복할 수 있는 학습 방법이 개발되어야 한다.;The pupils, as they continue studies at a higher level, they lose their will to expression; for expression itself, they also lose the fun and original idea. So, it is very necessary for us to equip them with efficient system. The purpose of this thesis is to verify the effect of the way of study comparing two methods: i) the method of non-experimental class in which they first appreciate a certain reference work and then make a mask; ii) the method of experimental class in which they first make a mask by utilizing V.T.R. and then puts on a masque play. This thesis recieved a careful study whose subject were 400 pupils(200 in each sex) in 5th-year in Incheon Song-do elementary school. Above all, I grasped their background of academic records and ability to analyze the work, and then synthesized the general opinion of the way of study by carrying into a collective interviews with the subjects. The question was whether or not the degrees of interest in making a mask, the utilizing V.T.R. and the masquerade will affect the ability to expression, mental attitude toward the cultural assets, the spirits of cooperation, social attitude, and self-confidence. Grades, work analyses, and the results of interviews are treated with the percentage. The results are as follows: 1. The fact that the grades of the experimental class were high shows that the experimental method is effective. 2, For the work analyses, the contents, forms of eyes, noses and mouths, and the use of color was various in the experimental class, and so was the hump, hairs, ears, wrinkles, beards and whiskers, and specks, outside of the special occasion of the mask. The work analyses revealed that the experimental class pupils expressed their idea better. 3. The analyses of interviews also revealed that the method of the experimental class was more effective in upbring the attitude toward cultural assets, in rearing the spirit of cooperation, solidarity, self-confidence, and inputting an practical use of the production. In the education of art, an efficient curriculum should be prepared which could overcome the depression of the power of expression in utilizing a new medium adapting themselves to each stages of children's development.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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