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강령탈춤의 운동학적 분석

Title
강령탈춤의 운동학적 분석
Other Titles
Kinetic Analysis of Kangrhyoung Masque Dance : with focus on fold-make-up & open-shut-on-sit
Authors
김기화
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
강령탈춤운동학겹사위앉아여닫이
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤남식
Abstract
본 연구는 높은점프를 요하는 강령탈춤의 춤사위인 겹사위, 앉아여닫이의 점프 요령을 밝혀 강령탈춤의 효율적인 훈련방법을 제시하고 높은 점프로 인해 일어날 수 있는 하지의 상해를 예방하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적을 위하여 16㎜ 고속카메라를 이용한 영상분석을 통해 위치, 변위, 속도, 각, 각속도 등을 얻었다. 피험자는 강령탈춤 경력 13년인 강령탈춤 이수자 1명과 경력이 6개월인 비숙련자 1명을 대상으로 하였다. 분석에 대한 결론은 다음과 같다. 1. 겹사위의 공중기의 점프높이를 향상시키기 위해서는 첫째, 구르기시 왼 무릎관절, 오른 무릎관절, 무게중심, 오른 손목관절의 순으로 운동량(momentum)의 전이가 이루어져야 한따. 둘째, 이지 및 공중기시 오른 무릎관절, 무게중심, 오른 손목관절의 순서로 수직 윗 방향을 향해 운동량의 전이가 이루어져야 한다. 세째, 발 바꾸기시 지면을 딛는 오른발의 무릎관절바뀌어 들리는 왼 무릎관절, 팔꿈치 뒤로 과신전하는 오른손목 관절, 무게 중심의 순으로 운동량의 전이가 이루어져야 한다. 운동량의 전이가 좋다는 것은 타이밍이 잘 이루어졌다고 할 수 있다. 즉 겹사위의 점프높이를 향상시키려면 겹사위의 발동작과 손동작의 타이밍이 이루어져야 한다. 겹사위의 타이밍은 첫째, 구르기시 왼발, 오른발과 무게중심, 오른손의 순으로 동작이 이루어져야 한다. 둘째, 이지 및 공증기시 오른발, 무게중심, 오른손의 손으로 동작이 이루러져야 한다. 세째, 발 바꾸기시 오른발, 왼발, 오른손목, 무게중심의 순으로 동작이 이루어져야 한다. 다시말해 이상과 같은 발동작과 손동작의 Timing을 갖게되면 점프높이를 향상시켜 하지의 상해를 예방할 수 있게 된다. 손동작과 발동작의 Timing이 좋으면 춤사위의 움직임이 순차적으로 이용되어 힘의 작용방향을 한 방향으로 갖게된다. 힘의 작용방향이 한방향으로 향하면 춤사위의 수행에 더큰 힘을 갖게되어 아름답게 춤사위를 완료할 수 있다. 2. 앉아여닫이의 한발 구르기시 구르는 발의 무릎을 높이 들였다가 무릎각의 속도를 크게 이용하여 구르기를 하면 점프높이를 향상시킬수 있다. 3. 앉아여닫이의 높이 일어서며 점프하기의 점프높이를 향상시키려면 발목각, 무릎각, 대퇴각의 순으로 인기동작이 완료되어야 한다. 즉 앉기시 발목, 무릎, 상체의 순으로 운동량의 전이가 이루어지게 되면 앉기시 발생할 수 있는 충격을 각 관절이 나눠 갖게 되어 무릎의 상해를 최소화 시키면서 앉게된다. 또한 앉기시 마지막으로 동작의 완료를 보는 상체의 반동을 이용하여 점프속도를 높임으로써 점프높이를 향상하게 된다. 앉을때 무릎을 지나치게 많이 굽히게 되면 발목에 무리한 힘이 요구되어 아킬레스 건이 상할 수 있다. 따라서 앉을때의 무릎각이 약 40˚일때 발목에 힘을 덜주어 발목의 상해를 줄이며 동작을 수행할 수 있다. 4. 앉아여닫이의 2차 낙하기의 낙하시간이 길면 낙하시 각 관절에 힘을 나누어 주게 되어 착지하면서 받게되는 충격을 감소하게되어 좋은 착지를 하게 된다. 즉 낙하시간이 길면 착지시 착지하는 발의 무릎각, 발목각의 크기 변화 및 속도의 변화가 점차적으로 이루어진다. 앉아여닫이의 제2차 낙하기의 시간을 길게하면 착지시 발에서 무릎으로의 동작전이가 이루어지게 되어 하지의 충격을 작게하여 안정된 착지를 할 수 있다. 이상의 결론을 토대로 탈춤을 배우는 사람들에게 다음과 같이 제언 할 수 있다. 1. 점프능력을 기르기 위해서는 점프동작의 전이가 어떻게 이루어지는지를 이해하는 것과 함께 착지시 얻게되는 충격을 최소화 하는 착지기술을 함께 기르므로써 점프하는 춤사위를 하지상해로 부터 예방하며 아름답게 춤사위를 수행할 수 있다. 2. 이러한 역동적 춤사위가 들어있는 강령탈춤의 기본춤을 탈춤과장의 진행하기전의 준비운동이나 탈춤을 마무리짓는 정리운동으로 사용하는 것은 무척 위험하다. 따라서 점프와 착지시 주로사용되는 발목, 무릎 등을 보호할 수 있는 강화훈련 및 큰 범위의 관절운동으로 인해 일어날 수 있는 근육의 손상을 예방할 수 있는 준비운동 및 정리운동이 연구되어야할 필요성이 있다. 3. 탈춤의 춤사위의 수행을 위한 점프와 착지시의 충격을 줄이기 위해서는 환경이 무척 중요하다. 즉 탈춤수행시 충격을 완화 시킬수 있는 마루, 땅, 잔디밭, 등의 공간에서 탈춤이 연희 되어야 한다. 만일 대학 탈춤 동아리의 경우처럼 탈춤의 연습공간으로 콩크리트 바닥에서 연습을 하게되면 하지의 충격을 많이 받게 되므로 대단히 위험하다고 하겠다. 특히 비숙련자의 경우 탈춤 춤사위 수행으로 인한 충격을 완화하기 위해서는 충격완화를 위한 운동화의 착용이 필수적이라 하겠다.;The purpose of this study is to reveal the gists of jump in the dance patterns of fold-make-up and open-shut-on-sit of the Kangrhyoung Masque Dance that requires high jump, in order to suggest effective training methods of it and to prevent injuries on the lower limbs probable by high jump. For this purpose, locus, displacement, velocity, angle and angle velocity were begot through an image analysis that made use of a 16mm high-speed camera. Subjects consisted of one expert having thirteen years of career in Kngrhyoung Masque Dance and a non-expert having six monthes of career in it. Results from analysis are as follows: 1. To improve jump level in fold-make-up, first, when stamping the fest, momentum should transfer from the left knee joint to the right knee knee joint, the centroid, and the right wrist joint in that order mentioned; second, when landing off, momentum should transfer upward vertically from the right knee joint to the centroid and the right wrist joint in that order mentioned; third, when changing the fest, momentum should transfer from the knee joint of the right foot stepping on the ground to the knee joint of the left foot lifted up, the right wrist joint turned up over the body and the centroid in that order nentioned. To be good at transference of momentum means good timing. That is, to improve jump level, timing of movement of hands and fest must be well carried out. Timing in fold-make-up follows the forementioned orders oftransference of momentum. Good timing of movement improves jump height and prevents injury on the lower limbs. Movements used in due sequence have the direction of force unilateral. And, unilateral direction of force makes performance larger. 2. When stamping a foot in open-shut-on-sit, jump level can be improved if the knee angle velocity is largely made use of after once the knee lifted. 3. To improve the jump level after standing high upward to jump in open-shut-on sit, sitting movement muse be completed from the ankle angle to the knee angle and the femoral angle in that order mentioned. That is, if momentum transfer in that order above-mentioned when sitting, possible impact will be scattered to every joint, hence minimilization of injury risk on the knees. Also heithening jump speed by making use of the rebounding effect of the upper body which completes the series of movement can improve juml level. Bending the knees extremely when sitting will hurt the Achilles' tendon since excessive force is demanded at the ankle. accordingly, movements can be performed without any possible injury at the knee due to the lesser force on it when the knee angle is about 40˚. 4. If the falling time of the second descent time in open-shut-on-sit is long enought, a good landing is possible since the dividened force to each joint may occur the lesser impact on each joint. That is, if landing take longer falling time, the variance of the knee angle and ankle angle of the landing foot and their variance in velocity will be made gradually. And it also secures stable landing since movemental transference from the feet to the knee lessens the impact. Based on the above findings, several suggestions can be made for learners as follows: Togerther with understanding of how the transference of jump movement should be made to raise jumping ability, culturing landing skills to minimize impact risk prevents possible injuries on the lower limbs and makes preformance done beautifully. Also, it is very dangerous to use this dynamic patterns of basic dances of Kangrhyoung Masque Dance as some performance. Therefore, certain reinforcing training that can protect the chiefly-used ankles, knees etc. and preparational/finishing movement that can prevent the possible muscle injuries due to larger range of joint movement have a need to be studied. To lessen impacts from jumping and landing, environment plays a very important role. That is, the masque dance must be performed at such space as a wooden floor, earth and lawn where impacts can be softened. to exercise it on a concrete floor as collee folks do is extremely dangerous since impacts are not ot be softened in any way. Especially, in cases of non-experts, wearing sports shoes for impact-softening is essential in their performance of any masque dance.
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