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우리나라와 중국의 중학교 과학(물리 영역) 교과내용이 요구하는 인지 수준 비교

Title
우리나라와 중국의 중학교 과학(물리 영역) 교과내용이 요구하는 인지 수준 비교
Other Titles
(A) Comparative Study of the Cognitive Level Required by the Science Textbook(Physics Part) of the Middle School in Korea and China
Authors
石惠英
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
우리나라중국중학교 과학물리 영역교과내용인지 수준
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
Piaget의 인지 발달 단계 이론에 의하면 중학교(12 - 15세 경) 학생들은 형식적 조작 사고를 할 수 있어야 하는 데 실제로 많은 학생들이 구체적 조작기 및 과도기에 머물러 있음을 알 수 있다. 만일 중학교 물리교과 내용이 학생들의 학습 능력에 부적합 하다면 그 교육은 효과적이지 못하다. 따라서 보다 효과적인 교육을 하기 위해서 물리 교과 내용을 분석해볼 필요가 있다고 생각한다. 본 연구는 우리나라 중학교 과학(물리 영역) 1, 2, 3과 연변 조선족이 번역하여 사용하고 있는 중국의 초급 중학교 물리 제 1권, 제 2권의 교과 내용이 요구하는 인지수준을 비교하였다. 교과 내용을 분석하기 위해서는 Piaget 이론을 근거로 해서 만든 CAT(Curriculum Analaysis Taxonomy)의 세가지 분석틀을 사용하였다. 이 세 가지 분석틀에 의해 우리나라 중학교 과학 1, 2, 3에서는 5개의 주제, 중국의 초급 중학교 물리 제 1권, 제 2권에서는 8개의 주제를 선정하여 각 세부 개념으로 나누어 분석하였다. 이상의 연구 절차에 의해 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. Piaget 이론과는 달리 중학교 학생들의 인지수준은 대부분 구체적 조작기 및 과도기인데 반해 우리나라와 중국의 교과서는 구체적 조작 사고를 요구하는 개념과 형식적 조작 사고를 요구하는 개념이 각각 1:3, 1:1.7의 비율로 형식적 조작 사고를 요구하는 개념이 많다. 2. 교과서의 내용 분량을 고려한 인지 수준 평균치는 우리나라 교과서는 2.82, 중국의 교과서는 2.65로 양국 모두 초기 형식적 조작 사고를 요구하는 내용의 분량이 많다. 따라서 앞으로 교육 관계자들은 학생들의 인지 수준에 맞는 교수 내용의 조직, 교수 방법의 채택등의 교수 프로그램 개발 뿐만아니라 학생들의 인지 수준을 향상시키는데 많은 노력을 해야겠다.;According to the Piaget's cognitive development theory, the middle school students should be in the formal operational thinking stage. However, in fact, we can find that many students are still remaining in the concrete operational thinking and transitional stage. If the contents of middle school physics textbook are not suitable for the learning ability of the students, then the instruction is ineffective. So, it is necessary to analyze the contents of the physics textbook in order to instruct effectively. This study is to compare the cognitive levels required by the contents of the Korean middle school science(physics part) textbook with those of Chinese primary middle school physics. We used CAT(Curriculum Analysis Taxonomy) based on Piaget's theory to analyze the contents of the textbook. Among the 12 subjects of the CAT, we selected 5 subjects in Korean middle school science textbook and 8 ones in Chinese primary middle school physics. And we analyzed each subject into several detailed concepts. The results of this study obtained by these processes are as follows: 1. As differentiating from Piaget's theory, most middle school students remain in concrete operational thinking and transitional stage. Nevertheless, in Korean and Chinese textbook the ratio of concepts requiring concrete operational thinking to those requiring formal operational thinking was 1:3 and 1: 1.7 respectively. 2. The average of cognitive level considering quantity of Korean and Chinese textbook was 2.82 and 2.65 respectively. That is to say, the textbooks of both countries mainly consist of the contents requring early formal operational thinking. Finally, we suggest that educators should make efforts not only to raise the cognitive level of students but also to develop instruction programs including the organization of instruction contents and the adaption of instruction methods which are suitable for the cognitive level of the students.
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