View : 801 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김성원-
dc.contributor.author許希先-
dc.creator許希先-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:52Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:52Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000018792-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197608-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018792-
dc.description.abstract본 논문에서는 여러가지 언론매체를 통한 과학의 대중화 중 과학잡지를 이용하는 것이 효과적이고 필요하다는 것을 전제로 하여, 앞으로의 과학잡지가 지향해야할 방향을 제시하였고, 더 나아가 미래사회에 대처할 수 있는 좋은 과학잡지의 개발을 촉진시키기 위해, 잡지매체가 가지는 장점을 제시하였다. 1. 설문지를 제작하여, 중·고등학생들과 과학관련 교사들의 과학잡지에 대한 인식을 분석하였고 2. 설문조사 결과 가장 많은 구독경험을 나타낸 '과학동아' '월간과학(Newton)' '학생과학'을 대상으로 1991년도 1월호부터 12월호 까지의 내용을 분야별로 (물리·지구과학·생물·기타분야 등)분류 분석하였고, 3. 한국 잡지협회의 자료와 각 잡지의 편집진과의 면담을 통하여, 각 잡지의 특성과 편집진에서 바라는 점들을 분석하여 앞으로의 방향성을 알아보았다. 그 결과, 대중을 위한 과학잡지는 다음과 같은 기본요건을 갖추어야 함을 알았다. 1)독자에게 도움이 되어야 한다. 2)이해하기 쉬운 언어가 사용되어야 한다. 3)재미있어야 한다. 4)내용이 명확하고 구체적이어야 한다. 5)독자 대상층이 구분된 다양한 과학잡지의 개발이 촉구된다. 6)새로운 과학정보를 신속하게 전달해야 한다. 이상의 기본요건들이 실제 과학잡지의 제작에 적용되기 위해서는 다음과 같은 제반 조건이 형성되어야 한다. 1)과학정보 네트워크(Science Information Network:SIN)의 설립 2)한국언론 연수원의 연수과정 보강 3)과학 저술인 협회 활동 강화 4)대학의 신문방송학과 내에 과학언론 관련과목의 설치 5)공익광고를 활용한 과학대중화에 대한 캠페인 6)보다 다양한 과학잡지의 폭넓은 보급 7)정부의 적극적 지원;In this paper, I premisssed that it is effective and necessary to make use of science magazines among many other media. I'd like to show you the desirable direction of science magazines and, further more, the merits of magazines to promote the developing of good science magazenes. 1. I made the research papers and distributed them to middle, high school students and science teachers to analyze the public view on the science magazines. 2. I assorted and analyzed the contents by the subjects through the magazines, "Student Science", "Science Dongwha" and "Science Newton" from January issue to December one in 1991. 3. Through the interview with the editor staffs of each magazine I analyzed the characters of each magazenes and the editers' hopes to present the direction in the future. As a result, I represented the following results. Science magazines should equip the following basic conditions: 1) It should be helpful for the public. 2) It should be understandable. 3) It should be entertaining. 4) It should contain accurate things and explain systematically. 5) It should be classified for the various readers to choose suitable science magazines. 6) It should let readers form scientific judgements over every social problems and be headed for future. 7) It should notify update science informations speedly. 8) It should be based on our culture. To apply actually these basis conditions to maket it makes better magazines, it is required that we make the following conditions. 1) The establishment of the Science Information Network(S1N) 2) The reinforcement of the cource of the study in Korean Journalism Research Institute. 3) The inforcement of the activities of "Science Journalist Association" 4) The establishment of the course of Science Communication in the Department of Journalism and Broadcasting in the University. 5) The campaign for Science Popularization through public advertisements. 6) The pervasion of various science magazines. 7) The Government's encouragement for the popularization of science.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적과 방법 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 과학의 대중화 = 5 B. 잡지매체 = 15 Ⅲ. 연구의 방법 및 분석결과 = 21 A. 중·고등학교의 학생과 과학관련 교사의 과학잡지에 대한 인식조사 = 21 B. 우리나라 과학잡지의 현황 = 49 Ⅳ. 결론 및 제안 = 62 A. 결론 = 62 B. 제안 = 66 참고문헌 = 67 설문지 = 69 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2972994 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject우리나라-
dc.subject과학잡지-
dc.subject학생-
dc.subject교사-
dc.title우리나라 과학잡지의 내용에 대한 학생 및 과학관련 교사의 인식조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) ANALYSIS ON CONTENTS OF THE PUBLIC SCIENCE MAGAZINES IN KOREA AND RESEARCH ON STUDENTS AND SCIENCE TEACHERS' VIEW ABOUT THEM-
dc.format.page84 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공물리교육분야-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE