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아동화에 있어서 소재 및 색채분포와 표현기법에 관한 일반적 특징 연구

Title
아동화에 있어서 소재 및 색채분포와 표현기법에 관한 일반적 특징 연구
Other Titles
(A) Study on the distributional situation of materials and colors and the activities of aesthetic expression as found in children's pictures with reference to children aged seven to nine
Authors
전순찬
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
아동화색채분포표현기법소재
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
본 연구는 아동의 발달이 각 과정마다 독특한 특징을 가지고 있으므로 아동화를 발달적인 측면에서 관찰하여 아동들이 즐겨 그리는 그림의 소재는 무엇이며, 표현에 있어서 어떠한 특징을 나타내는 지를 주요 학문적 이론을 통해서 연구. 비교한 후에 수집된 그림을 관찰 분석해 봄으로써 아동의 표현기법 특성을 개관하고 그 대표적인 경향을 분석해 보는데 있다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 7 - 9세 아동의 자유화에 나타난 소재분포의 연령별 분석 2. 7 - 9세 아동의 자유화에 나타난 색채사용의 연령별 분석 3. 7 - 9세 아동의 주제 제시화를 통한 표현기법의 분석 본 연구의 대상은 자료 수집이 용이한 서울시내 국민학교의 7 - 9세 아동 285명 이다. 연구자는 위의 아동들에게서 자유화 285매와 주제 제시화 285매 등 총 570매를 수집하여 소재사용의 일반적 특성, 색채 사용의 수 및 색채 선호도와 아동의 표현기법 중에서 투시 화법(Perspective ; X-ray), 신크로니즘 표현(Synchronism), 주관적 표현 등을 연령별, 성별로 비교, 분석하여 백분율로 통계 처리한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 7 - 9세 아동들의 자유화에 그려지고 있는 소재들은 5 - 10가지 정도로 나타났으며 남녀 아동 모두 풍경, 인물을 소재로 한 그림을 즐겨 그리는 것으로 나타났다. 여아의 경우 환경을 주제로 한 꽃, 나무, 인물, 그림이 많이 등장하며 남아의 경우는 만화풍의 그림이나 자동차, 비행기 등과 같은 기계적이고 동적인 소재를 많이 그리고 있었다. 2. 색채사용에 대한 분포에 의하면 7세 아동은 7-9색 정도의 색을 가장 많이 사용하고 있으며 8.9세는 9 - 14색 정도의 색으로 많이 그리고 있는 것으로 나타났다. 색채 선호도에서 연령별에 따른 아동의 색채 선호 경향은 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 7.8세에서는 파랑과 초록의 선택이 남아가 높았으며 분홍과 노랑 주황에 대한 관심은 여아가 높게 나타 났다. 9세에서는 고동색의 사용수가 높게 나타 났다. 3. 투시 화법의 표현은 그림을 그릴때 내부의 모습까지 훤히 드려다 보이는 그림으로 X-RAY화법이라고도 한다. 투시적 표현을 연령별로 보면 7세에서 가장 많이 나타나고 점차 감소되어 9세에 이르러서는 드물게 나타나는 것으로 밝혀졌다. 4. 신크로니즘 표현(Synchronism)은 한 평면상의 그림에 정면과 측면 등이 동시에 표현되는 특징을 말한다. 이러한 표현은 7세에 많이 나타나고 연령이 증가하면서 점차 감소되는 것을 볼 수 있다. 이것은 사물을 보는 지각이 조금씩 발달되어 사실성에 접근한 그림을 그리려는 경향이 나타나기 때문이다. 5. 자신의 주장이 강하게 나타나는 이시기에는 자기가 그리고 싶은 대로 표현하는 특징이 있다. 이러한 아동의 주관적사고 표현은 원근, 비례, 균형 등의 공간관계를 무시하고 모든 그림을 아동을 중심으로한 정면 그림을 그리는 경향을 나타낸다. 아동을 중심으로 한 정면표현의 탈피와 원근감의 표현은 9세에 이르러서 나타나기 시작했다.;Children have unique characters according to their developmental stage. The aim of this study based on this point of view is to know what king of material children like to draw and what the characters of their pictures are, and to make a survey of children's aesthetic behavioral characters and to analyze their typical tendency by observing collected children's pictures through major scientific theories. The study items selected in this thesis are as follows: 1. Analysis by age group of distributional situation of material shown in free drawings drawn by children aged seven to nine. 2. Analysis by age of colors used in children's free drowings. 3. Analysis of aesthetic expression shown in childrens subject-presented pictures. After having collected 570 pieces of drawings (285 pieces of free drawings and 285 pieces of subject-presented drawings) from 285 primary-school pupils aged seven to nine in seoul. I have analyzed general characters of materials selected by children, the number of colors used in their drawings, and the tendency of color preference. Also I have made a comparative analysis of perspective expression, the expression of synchronisim, and self-centered expression by age and sex among the activities of children's aesthetic expression. The conclusions are as follows: 1. The number of materials expressed in children's free drawings was five to ten(5-10). Both boys and girls had a liking for drawing pictures using the materials such as landscapes and human figures. Many girls drew pictures having environment frequently painted pictures in the comic style and pictures using the kinetic and mechanical materials like cars and planes. 2. By observing the distribution situation of colors used in their drawings, I was able to know that seven-year-old boys and girls drew pictures with nine kinds of colors, while children aged eight to nine used nine to fourteen colors. According to the tendency of their color preference, there was little difference between ages. At the age of 7 to 8, while boys were more interested in blue and green, girls were more interested in pink, yellow and orange Nine-year-old children frequently used dark brown. 3. Perspective called X-ray drawing is a method (used by artists) to represent the inside of them as well as objects in a picture. Many seven-tear-old children represented their ideas by means of perspective drawing. (From that time on, perspective drawing was on the decrease). At the age of nine, they were using of fewer and fewer X-ray drawing. 4. Synchronism is a method to represent the front and the flanks of objects together on a flat surface. children aged seven frequently used this method. That is why children show a tendency to draw more realistic pictures as their perceptual abilities are developed. 5. In this developmental stage, children have a strong self-assertion. Therefore, they possess the characteristics of drawing pictures as they like. All the pictures which they drew showed a tendency to draw self-centered front pictures without respect to the concept of space such as distance, proportion, and balance because of their ego centric thounghts(like that). It was not until the age of nine that they began to outgrow self-centered front pictures and draw in perspective.
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