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우리나라와 중국의 고등학교 물리교과내용이 요구하는 인지 수준 비교

Title
우리나라와 중국의 고등학교 물리교과내용이 요구하는 인지 수준 비교
Other Titles
(A) comaprative study of the Congnitive Level Required by the Science Textbook of the High school in Korea and China
Authors
안신해
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
우리나라중국고등학교물리교과내용인지 수준
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성주
Abstract
우리 나라와 중국의 고등학교 물리 교과서의 교육 목표를 비교하고 Piaget의 인지 발달 단계 이론에 근거하여 교과 내용의 인지 수준을 분석.비교 하였다. Plaget의 인지 발달 단계 이론에 근거하면 고등학교 시기의 학생들은 형식적 조작 사고가 가능한데 실제로는 많은 고등학교 학생들이 구체적 조작 사고와 형식적 조작 사고의 과도기에 머물러 있으므로 물리 수업을 매우 어려워 한다. 효과적인 과학교육을 위해서 교과서 내용을 분석해 볼 필요가 있다고 생각한다. 교과 내용의 분석.비교시 우리 나라 교과서는 고등학교 자연계 학생들이 배우는 물리 교과서를 사용하였고 중국 교과서는 국가 지정 교과서를 연변 조선족 학교에서 사용하기 위해 그대로 번역한 고급 중학교 교과서를 사용하였다. 교과 내용의 분석,비교는 다음과 같다. 첫째, 양국의 과학 교육 목표는 비슷하나 중국이 실용적인 면에 중점을 둔다는 점이 다르다. 둘째, 물리 교과 내용 분류틀에 의한 인지 수준 분석 결과,형식적 조작 사고를 요구하는 개념이 우리나라 교과서는 93.9%, 중국 교과서는 84.7%로 나타났다. 양국 모두 물리 교과 내용은 거의 형식적 조작 사고를 요구하며 우리나라 교과 내용이 중국의 교과 내용에 비해 좀 더 어렵게 기술되어 있다. 세째, 교과서 지면수를 고려한 인지 수준 평균치는 우리나라가 3.61,중국이 3.45로 양국 모두 후기 형식적 조작 사고를 요구하는 내용이 많음을 알 수 있다. 네째, 분야별 인지 수준 평균치의 비교에 있어서는 작은 차이지만 우리나라는 열과 에너지, 중국은 빛 부분에서 다른 분야에 비해 수준이 높게 기술되어 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과에 의해 학생들의 인지 수준에 맞는 수업 내용과 교과서 내용의 개발이 필요하며 실험이 강조되는 탐구 수업의 활성화로 학생들의 인지 수준이 향상 되도록 다방면의 연구가 필요하겠다.;This study compare the purpose of physics education of the science textbook of the high school and cognitive level of the contents of physics textbook according to the Piaget's cognitive development theory. according to the Piaget's cognitive development theory, high school students xan the formal operational thinking. However, in fact, most high school students are still remaining transitional stage between the concrete operational thinking. Therefore high school students have difficulty in understanding of physics. So, it is necessary o analyze the contents of the physics textbook in order to instruct effectively. This study is to compare the cognitive levels required by the contents of the Korean high school science (physics part) textbook with those of Chinese high school physics. We used CAT (curriculum Analysis Taxonomy) based on Piaget's theory to analyze the contents of the textbook. The results of this study obtained by these processess are as follows: 1.The purpose of education was similar but Chinese emphasized on the practical use. 2.In fact, the cognitive level of high scholl students was the treasitional stage between concrete operational thinking and formal operational thinking. But both Korean and Chinese textbook required the concept of formal operation thinking in ratio 93.9% and 84.6%. 3.The average of cognitive level considering quantity of Korean and Chinese textbook was 3.64 and 3.52. At last, we suggest that educators should make efforts to develop instruction programs including the organization of instruction contents and the adaption of instruction methods and emphasize the course of exploration.
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