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중학교 영어 듣기 능력 평가에 대한 연구

Title
중학교 영어 듣기 능력 평가에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the Middle School English Listening Ability Test
Authors
노데리샤
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중학교영어듣기능력평가영어듣기영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
It is hardly necessary to emphasize that English teaching for the purpose of communication is important in today's internationalized world. However, English teaching in Korea has not reached the level where students can master the four language skills of English. The listening ability should be continuously made to advance the acquisition of the listening skill, with particular emphasis on the listening test which is essential to measuring listening improvement. Accordingly, this research aims at investigating the English listening ability test of Korean EFL students in middle school by focusing on the effect of the speech speed of the native speaker who reads the oral text, listening frequency, and oral or written multiple-choice questions. For the purpose of this thesis, the importance of listening the listening comprehension process, and the listening test were studied through research of other scholars' work. The effect of speech speed, listening frequency, and oral or written multiple-choice questions on the listening test result was examined through three experimental listening tests in which third year middle school students were divided into an experimental group and a control group. The results of the experiment suggested that in the listening test results there is a big difference between listening to the oral text once and twice, and there also is a big difference between oral and written multiple-choice questions. Thus, the listening ability of the experimental and control groups, which was not different before the experimental tests, became different after the experimental tests. Presently, students' listening ability cannot be evaluated accurately by the listening test of listening to oral texts twice and using written multiple-choice questions. The listening ability test should evaluate students' listening ability accurately and it should be based on the present Korean foreign language objective of communicative ability. Therefore, listening to oral texts once and using oral multiple-choice questions are regarded as the most desirable method for the listening ability test. It is also desirable that an average speech speed of a native speaker for the oral text be used at the time of the listening ability test to improve listening ability for communication, even though an average or slow speed of speech does not cause any significant difference in the students' listening ability. By using an average speech speed, listening to oral texts only once, and asking oral multiple-choice questions for the listening ability test, we can approach more accurate testing, and ultimately teach English in the direction of promoting the improvement listening ability.;오늘날과 같은 국제화 시대에 의사 소통을 위한 영어교육이 중요하다는 것은 새삼 강조할 필요도 없다. 그런데 영어교육의 중요성이 강조되어 온 정도에 비해서 실제로 영어교육은 영어의 네 가지 기능의 전반적인 습득 면에서 실효를 거두지 못하고 있는 실정이고, 네 가지 기능 중에서 특히 듣기 기능은 습득되기가 요원한 듯이 보이는 상태에 있다. 그러므로 듣기 기능의 습득을 최대한 앞당기기 위해서는 청취력 향상을 위한 심도있는 연구가 계속 추진되어야 할 것이고, 무엇보다도 청취력 향상에 필수불가결인 청취력 평가에 대한 연구가 긴요하다고 본다. 따라서 본 연구는 구두 담화의 발화 속도, 청취 횟수, 선다형 청해 문제의 구두 또는 문자로의 전달 방법이 한국 중학교 영어 학습자들의 영어듣기능력에 미치는 영향을 조사연구하고자 하며, 궁극적으로 한국 중학교 영어 학습자들의 가장 올바른 영어듣기 능력 평가 방법을 모색하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 우선 듣기의 중요성, 듣기 이해 과정, 듣기 평가 방법에 대한 문헌 연구를 하였고, 다음에 중학교 3학년을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 위에서 언급한 세 가지 평가방법을 각각 3회에 걸쳐 실험연구하였다. 실험결과로부터 청취 횟수의 차이와 구두·문자 선지 방법은 듣기 평가결과에 영향을 미쳐서 동일했던 실험과 통제집단의 능력을 다른 능력으로 평가하므로 현재 시행되고 있는 청취 횟수의 반복과 문자 선지로는 학생들의 듣기능력을 올바로 평가할 수 없음을 알았다. 따라서 학생들의 듣기 능력을 올바로 평가하면서 의사소통 능력성취라는 현재 한국의 외국어 교육목표에 입각한 듣기능력 평가를 고려할 때, 바람직하다고 할 수 있는 듣기 능력 평가 방법은 청취 횟수 1번과 구두선지의 방법이라고 보고 있다. 덧붙여서 청취 횟수를 1번으로 할 때는 문제를 미리 들려주는 것이 좋다고 보고, 또한 구두 선지를 사용하는 것이 바람직하지만 어휘 수가 적고, 문법 면에서 간단하여 읽기 기능을 거의 요구하지 않는 문자 선지를 이용하는 것도 가능하다고 본다. 발화 속도에 있어서는 보통 혹은 느리거나 약간 느린 속도가 학생들의 듣기능력에 의미있는 차이를 주지 않지만 의사소통을 위한 듣기 능력의 함양을 위해서는 보통 속도로 평가하는 짓이 바람직할 것이라고 본다. 앞으로 평가방법으로서 보통 속도, 청취 횟수 1번, 구두 선지 흑은 어휘수가 적고 문법적으로 간단한 문자 선지를 사용하여 학생들의 의사소통을 위한 듣기 능력의 올바른 평가를 추구함과 아울러 궁극적으로는 듣기 능력의 향상을 도모할 수 있는 방향으로 영어 교육이 이루어질 수 있도록 해야 할 것이다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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