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여자중ㆍ고등학생들의 신체활동에 대한 태도 조사 연구

Title
여자중ㆍ고등학생들의 신체활동에 대한 태도 조사 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ATTITUDE OF THE GIRLS' JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOL FOR THEIR BODY ACTIVITIES
Authors
서정민
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
여자중고등학생신체활동스포오츠청소년태도특성체육교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김종선
Abstract
본 연구는 여자 중ㆍ고등학생들의 체육 및 신체활동에 대한 태도를 조사분석하여 학생들이 신체활동을 통하여 긍정적인 인간으로 성장할 수 있도록 학교 체육 발전에 보탬이 되고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 인천 지역의 여자중학교 3개교, 여자고등학교 3개교이며, 임의 축출법에 의해 선정된 학교의 1, 2학년 각 학급 학생 전원을 조사 대상으로 표집하였으며 본 연구에서 사용된 질문지는 Keyon의 “신체활동 태도 검사 질문지”이다. 본 연구의 조사 분석을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 여자 중ㆍ고등학생들의 학력간 신체 활동의 6개 태도 요인을 분석한 결과 고행(Aesthetic)요인을 제외한 건강(Health), 위험(Vertigo) 심미(Aesthetic), 감정의 정화(cathrsis), 사교(Social) 요인에서 고등학생들이 중학생들보다 더 긍정적인 태도를 보여 학력간에 유의한 차가 나타났다. 이는 고등학생이 중학생보다 사고가 논리적이고 체육의 효과와 그 가치를 찾는 경향이 강하게 나타나며 더 많은 학교체육 활동을 통하여 많은 경험을 쌓은 결과라고 사료된다. 2. 고등학생과 중학생의 6개 태도 요인중 사교 요인은 다른 요인의 학력간 차 보다 높게 나타났는데 이는 학년이 올라갈수록 감정도 더욱 성숙하게 되어 집단의 영향을 많이 받게 되는 사회적 인간이 되어가고 있는 과정이라고 볼 수 있다. 3. 중학생은 고등학생보다 고행 요인에 대한 태도에서 높은 긍정적 반응을 나타내고 있다. 이는 고동학생들이 직면하고 있는 대학진학이라는 문제에서 중학생들은 약간은 시간적 여유가 있는 상황으로 직접 신체 활동에 참여함으로써 힘들고 고통스런 훈련이나 어려운 경기를 치러낼 수 있는 정신적 훈련 경험에 대한 즉흥적인 표현으로 고등학생들에 비해 긍정적 반응을 보이는 것으로 나타난다. 반면에 고등학생들은 그들이 직면한 대학진학 이라는 상황에서 겨께 되는 인간관계의 경쟁상태가 신체활동의 조직화, 경쟁화, 극단적 희생을 요구하는 고행의 태도요인과 일맥 상통하는 것으로 인해 부정적인 반응을 보이고 있는 것으로 사료된다. 중고등학생들에게 신체활동이란 건강이나 사회적응 이라는 측면에 상당히 긍정적인 영향을 미치고 있다. 또한 급격한 신체발달, 생리적 변화로 정서적 불안정 시기에 있는 이들에게 올바른 교육을 통해 신체 활동에 대한 긍정적 태도를 심어 주어야 하며 동료 집단에 대한 소속감과 입시 등으로 인한 긴장과 불안의 요소를 해소 시킬 수 있어야 할 것이다.;The subject of this study are selected by a method of random selection from the first and second grade students of three girls' junior and senior high schools each located in Incheon. And the subjects are given a questionnaire of "Test of the attitude for body activities" of Keyon. Analyzing the questionnaires collected results in the following answers: First, analyzing the six elements of attitude (e.g. Ascetic, Health, Vertigo, Aesthetic, Catharsis, and social attitude) of the body activities among grades of the girls' junior and senior high schools reveals the significant difference among grades that the senior high school girls show more affirmative attitude than the Junior high school girls in all of the elements except Ascetic element. Seemingly, the reason is that the senior high school girls have relatively more logical thoughts, are more likely to seek for the effect and value of athletics, and accumulate more experience through the athletic institutions than the counterpart. Second, among the six elements of the junior and senior highschool girls the difference of the Social element is discovered to be higher among grades than other elements. It is thought to mean that students get riper, as they go up into a higher class, and are becoming a member of society who nay be here influenced by groups. Third, the junior high school girls show more affimative attitude than the counter part in the Ascetic element. They may response more affirmatively and for the element because the junior high school girls are likely to have more time than the senior high school girls who face the college examination so that they can participate in the direct body activities and more easily stand any hard training or difficult games. The attitude of the senior high school girls, however, are discovered to be consistent with the Ascetic element and to be negative since the competitiveness of the human relation makes their body activities ascetic to be of organization, competition, and sacrifice in preparing for the college enterence examination. For the junior and senior high school girls, body activities have very affirmative influence on their health and social self-adjustment. And, finally, it is suggested that they who are emotionally in a very instable period due to rapid physical growth and physiological changes should be taught affirmative attitudes for body activities through the proper education and helped to free from any elements of stress or uneasiness owing to their belongingness to their peer groups or enterance examination.
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