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중학교 영어학습에 나타난 조기영어교육의 영향

Title
중학교 영어학습에 나타난 조기영어교육의 영향
Other Titles
(The) Influence of Early English Education at the Elementary School Level in Middle School English Studies
Authors
유동엽
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중학교영어학습조기영어교육영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김승숙
Abstract
본 연구의 목적은 조기영어교육을 통한 선행학습이 중학교 영어학습에 미치는 영향을 살펴보고 조기영어교육이 시행되고 있는 국민학교의 영어교육 실태를 재검토하는 데 있다. 이 목적을 위해서 먼저 외국어습득에 관한 이론을 살펴보고 이들 이론에서 논의되고 있는 중요 쟁점중의 하나인 결정적 시기를 논하고 아울러 외국어학습에서 간과할 수 없는 정의적 요소들을 검토함으로서 조기영어교육의 타당성을 밝혔다. 다음으로 K여자중학교 1, 2학년 학생 두반을 임의로 선정하여 국민학교에서의 영어수업의 유무를 구분해서 학습태도, 동기, 국민학교 영어교육의 영향에 관한 16문항의 설문을 통해 조사 분석하였다. 그 결과 학습 흥미는 1학년의 경우 조기영어교육 유무에 관계없이 영어를 가장 흥미있는 과목으로 생각했고, 그 이유는 재미있다는 것과 활용성이 높다는 것이었다. 그러나 학년이 높아갈수록 흥미보다는 활용성에 더 높은 비중을 두는 것으로 나타났다. 영어성적에 관한 설문응답은 4학년부터 체계적인 영어교육을 받은 학생들이 타과목보다 우수한 반면 체계적인 영어교육을 받지 못한 학생들은 타과목과 비슷하거나 또는 그보다 못한 성적 경향을 나타냈다. 학년이 올라갈수록 흥미를 상실해가며 영어성적도 낮아지는 현상은 주목해야 할 것이다. 학습동기에 관하여는 조기영어교육을 체계적으로 받은 집단은 통합적 동기가 89%로 학년이 올라가도 이 동기에 변화가 없었다. 이에 비해 비체계적인 교육을 받았거나 조기영어교육을 안 받은 집단은 65%의 통합적 동기를 나타내며, 학년이 올라갈수록 도구적 동기의 비율이 상대적으로 높아지는 것으로 나타났다. 통합적 동기중에서는 '국제사회의 일원으로서 국제어를 하는 것이 필수적이다'라고 생각하는 비율이 가장 높게 나타나 우리가 국제화시대에 살고있다는 것을 반영하고 있었다. 학습태도면에서는 조기영어교육에 대해 긍정적인 태도를 가졌던 학생은 중학교에서도 계속 흥미를 느껴서 열심히 공부하는 반면 부정적인 태도를 가졌던 학생들은 영어에 대해 두려움이나 거부감을 느껴서 학습의욕을 상실하는 것으로 나타났다. 끝으로 조기영어교육의 유무가 중학교 영어학습에 끼친 영향을 조사해 보기 위해 중학교 2학년 학생중 두반을 임의로 선정하여 1, 2학년 교과과정에서 학습했던 내용을 중심으로 본 연구자가 작성한 읽기, 말하기, 쓰기의 시험과 한국교육개발원에서 만든 듣기시험을 실시하여 그 성적을 분석한 결과는 다음과 같다. 국민학교 4학년부터 체계적으로 영어를 배운 학생들이 영어교육을 받지 않았거나 체계적인 영어교육을 받지 않은 학생보다 모든 기능에 있어서 큰 차이로 우수함을 나타냈으며, 비체계적인 영어교육을 받은 학생들과 영어교육을 받지 않은 학생들 간에는 뚜렷한 학력의 차이는 보이지 않았다. 이상과 같은 분석결과는 조기영어교육이 전반적으로 효과적이기는 하나 일정한 시설이나 자격갖춘 교사 및 체계적인 교과과정에 의해서 학생들을 가르치지 않는 한 시간과 인력낭비 밖에 되지 않을 수 없으므로, 좀더 구체적이고 계획적인 영어교육이 국민학교에서 이루어져야 한다는 것을 나타내고 있다.;The purpose of this paper is to examine the influence of early English education in Middle School English studies and also to re-examine the current situation of English education in elementary schools. For this aim, I have first examined the theories of foreign language learning, especially in the critical period, and the affective factors that cannot be overlooked in foreign language studies. Secondly, I have chosen two classes at random from the 1st and 2nd grade of K Girls' Middle School and analysed the effect of English education in their elementary school by a survey which included 16 questions on students' study attitudes, motivation and English education in elementary school. As a result, I was able to find out that the students in the first grade showed interest in English, regardless of whether they received early English education or not. The reason for their interest in the subject was because the subject itself is interesting and its practical use. However, the students in the second garde put priority on its practical use rather than its interest. The Questions and Answers on their grades in English reflected that students who have receive English education from the 4th grade of their elementary school are better in English compared with other subject whereas those who have not received early English education are about the same in English or even worse, compared to their grades in other subjects. Anyhow, the fact that students lose their interest and that their English grade gets poorer as they go on to a higher grade needs much attention. Meanwhile, when asked about their study motivation, 89% of those who received systematic early English education answered that it was due to the integrated motivation regardless of their grade. However, 65% of those who had not received systematic education or not received early English education at all shifted from integrated motivation to instrumental motivation as they went into upper grade. I was also able to find out through the survey that those who had a positive attitude towards their early English education had interest in English in the middle school, whereas those who had negative attitudes had fears or dislikes in English, thus leading to a decline in their study motivation. Finally, I have selected two classes at random among the 2nd grade of middle school to examine the influence of early English education on reading comprehension, speaking and writing which were made by myself and listening comprehension made by the Korea Education Development Institute. By analysing the grades of these test, I have come up with the following conclusion. Students who have received systematic English education from the 4th grade of elementary schools are overwhelmingly excellent in all of the above abilities compared to those who have not received, or received unsystematic early education at all. Such an analysis shows that early education is effective on the whole but unless the students are taught by qualified teachers with good facilities and a systematic curriculum, it can be a waste of manpower and time. Therefore, a more concrete and well planned English education should be established at the elementary school level.
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