View : 804 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김숙자-
dc.contributor.author박혜영-
dc.creator박혜영-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017263-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197402-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017263-
dc.description.abstractIt can be said that physical fitness is physical and mental Strong physical fitness synthetic ability needed for human life. is necessitated to meet the abruptly changing needs in society, serving as a basis for an active and productive career. It seem of much significance to us that senior high school students need to develop their basic physical fitness by means of a scientific and strenuous way of physical activities by which their physical strength can be maintained. Physical education in school is of great importance when viewed from this sense. The purpose of this study consists in leading students to take an interest in physical movements and enhancing physical fitness as well as maintaining a beautiful figure by carrying out rhythmic sports gymnastics in physical education hours in school. In compliance with the purpose, this study sampled out 110 students from the 1st grade of Changdok Girl's Senior High School, who were divided into two groups. Both the groups were given rhythmic sports gymnastics and general physical education (basket- ball) classwork for 12 weeks, respectively, and the n pre- and post-tests were conducted of their physical fitness. The resultant findings are as follows: 1. Both the groups show improvement in genral in physical fitness after training, especially in factors such as power, endurance, and flexibility. 2. A comparison betwen the two groups shows a little difference, but Group I reveals predominance over Group Ⅱ in factors such as strength, endurance, balance, agility, flexibility, demonstrating a remarkable difference in endurance, balance,' and flexibility, while Group Ⅱ was superior to Group I in the factor of power. As aforementioned, rhythmic sports gymnastics cultivates durability that perseveres activities of difficulty for a long time, thus being thought to be one of most suitable gymnastic activities to evenly develop the figure in a beautiful and flexible manner. It is expected, therefore, that the guidance for and supply of rhythmic sports gymnastics through physical education classwork in school would greatly contribute to improvement in girls' physical fitness.;체력은 인간의 생활에 필요한 신체적·정신적 및 종합능력으로서, 창조적이며 생산적인 작업의 바탕이 되고 또한 급변하는 사회에 대처하고 적응하기 위해서는 무엇보다도 강인한 체력이 요구된다. 그러므로 고등학교 시절에는 자신의 체력을 유지하고 증진시킬 수 있는 과학적이고도 꾸준한 신체활동을 통하여 기초체력을 육성시킬 필요가 있기에 학교체육수업은 더욱 더 중요하다고 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 학교체육수업을 통해 여러가지 수구를 사용하며 음악반주를 병행하는 리듬체조(Rhythmic Sports Gymnastics)를 실시함으로써 움직임에 대한 흥미를 유발하고 특히 여성에게 요구되는 아름다운 몸매 유지와 기초체력을 향상 시키고져 하는데 있다. 이와같은 목적에 따라 본 연구에서는 창덕여자고등학교 1학년 학생 110명(2 Group)을 대상으로 12주간 리듬체조 수업과 일반체육(농구)부업을 구분·실시하고, 사전·사후 체력을 측정·비교 하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 리듬체조 부업과 일반체육(농구)수업을 한 두 Group이 모두 훈련전보다 훈련후에 대체적으로 체력의 각 요소가 향상되었으며 특히 Power, Endurance, Flexibility가 현저하게 향상되었다. 2. Group별로 비교해 볼 때 리듬체조 수업을 한 Ⅰ Group이 일반체육(농구) 수업을 한 Ⅱ Group에 비해 다소 차이는 있으나 Strength, Endurance, Balance, Agility, Flexibility 항목에서 우세하였고, 특히 Endurance와 Balance, Flexibility에서 현저한 차이를 나타냈다. 또한 일반체육 (농구)수업을 한 Ⅱ Group이 리듬체조 수업을 한 Ⅰ Group에 비해 Power 항목에서 우세하였다. 이상에서와 같이 일반 Sports 종목중에서도 리듬체조는 힘든 활동에 오래 견디어 낼 수 있는 지속 능력을 길러주러 특히 여성에게 요구되는 아름답고 유연한 몸매유지와 체력을 골고루 발달시키는 가장 적합한 운동이라 사료된다. 그러므로 교육여건이 허락하는 한 학교체육 수업을 통하여 리듬체조를 지도, 보급하면 여학생의 체력증진에 더 많은 향상이 있으리라 기대된다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 리듬체조의 발달과정 = 6 B. 리듬체조의 특성 = 12 C. 체력측정의 발달과정 = 13 D. 체력의 정의 및 구조 = 15 Ⅲ. 연구 방법 = 18 A. 연구대상 = 18 B. 연구기간 = 18 C. 측정항목 및 방법 = 19 D. 훈련 방법 및 내용 = 21 E. 자료 처리 방법 = 24 Ⅳ. 측정결과 및 고찰 = 25 Ⅴ. 결론 및 제언 = 31 참고문헌 = 32 부록 = 34 ABSTRACT = 48-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1530141 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject리듬체조-
dc.subject체력-
dc.subject체육교육-
dc.subject체육-
dc.subject.ddc700-
dc.title리듬체조(Rhythmic Sports Gymnastics)가 체력에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the effects of rhythmic sports gymnastics upon physical fitness-
dc.format.page56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE