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손녀가 지각한 조모와의 관계와 노인에 대한 인식

손녀가 지각한 조모와의 관계와 노인에 대한 인식
Other Titles
(The) relationship between grandmother and granddaughter and teenager's perception about the old
Issue Date
교육대학원 가정과교육전공
이화여자대학교 교육대학원
본 연구에서는 청소년들의 조모와의 애착과 노인관의 관계를 파악하고자 하였다. 연구대상은 서울시내에 소재한 7개 여자중.고등학교 1학년, 2학년 재학생인 480명이며, 그들의 살아계신 친조모와 외조모이다. 측정도구는 노인관을 측정하기 위하여 김 광 숙(1987)의 노인인식에 관한 내용을 구성조합한 60개 문항과 부모에 대한 애착문항들을 윤 승 경(1989)이 번안하여 검토, 수정한 것을 본 연구의 목적에 맞게 조모에 대한 애착으로 수정하여 작성한 27개 문항중에서 요인분석한 결과 노인관 29문항, 조모와의 애착 14문항만을 선정하여 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위하여 빈도와 백분율, 일원변량분석과 Dun-can's Multiple Range Test, 중다회귀분석과 Peason's 적률상관분석을 하였으며 신뢰도 검증을 위해 Cronbach의 α를 산출하였다. 주된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 조모-손녀간의 애착에서는 조모-손녀간의 친밀도가 노인에 대한 경제, 건강, 가족관계, 심리적인 인식에 긍정적인 형향을 미쳤다. 조모-손녀가 친밀할수록 노인에 대해 보다 이해를 많이할수 있고 동정할 수 있기 때문으로 해석된다. 2. 조모의 학력이 조모-손녀간의 의사소통을 통한 이해에 유의적인 상관관계를 보였다. 즉 조모의 학력이 높을수록 조모-손녀간의 의사소통을 통한 이해도가 높게 나타났다. 3. 조모에 대한 모의 태도가 조모-손녀 관계에 영향을 미쳤다. 즉 조모에 대한 모의 태도가 긍정적일수록 조모와의 친밀도가 높게 나타났다. 4. 연구대상자의 학년에 따라 노인관계에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학년이 낮을수록 노인데 대한 경제, 건강, 가족관계, 심리적인 면의 인식이 긍정적이었다. 5. 노인관계에는 조모-손녀의 사회인구학적 변인보다는 애착과 같은 심리적인 요인들이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 조모-손녀의 애착정도가 노인관에 영향력 있는 변인으로 해석될 수 있다.;The purpose in this study is to understand teenagers' attachment to their grandmother, and relationship with the old. The study subject were 480 female students of first and second grad in seven girls' middle and high schools in seoul and the students' paternal and maternal grandmothers. To see the attachment between grandmother and granddaughter, 60 questionairs was used. The questionairs had composed to investigate parents-children's attachment degree by Seung-Gy-ung Yun in 1988. And to see the teenagers' concern of the old, 27 questionairs were used. They were chosen from the papers-The recognition of the old (1987)-written by Gwang-sook Kim. The major results of this study were summerized as follows ; 1. About attachment, the intimacy between grandmother and granddaughter influenced teenagers to perceive the old's economy, health, family relationship and psyohology positively. That is explained by the fact that when granddaughter has close relationship with her grandmother, she can understand old people well and feel sympathy for them a lot. 2. Grandmother's school career has a meaningful interrelation with teenager's understanding the old. When grandmother had much school career, through communication granddaughter understood her better. So, it can be said that the more the old's school career is, the higher teenager's understanding degree for the old is. 3. Mother's attitude for grandmother influenced the relationship between grandmother and granddaughter. That is to say, the more positive the mother's attitude was, the higher the teenager's intimacy degree with her grandmother became. 4. According to the study subjects' school year, there was meaningful difference in their thoughts of the old. When school year was low, the students perceived the old's economy, health, family relationship and psychology more seriously and more positively. 5. Teenagers' thought about the old was influenced by psychological factors like intimacy with grandmother more than by social factors like job. From the above fact, it can be thought that the attachment degree between grandmother and granddaughter is very influencial factor for the teenagers' thoughts of the old.
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