View : 28 Download: 0

국민학교 아동의 기본적 생활습관과 체력에 관한 연구

Title
국민학교 아동의 기본적 생활습관과 체력에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on physical fitnesses and basic life-habits of Students in elementary school
Authors
金蕙淑
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
국민학교아동생활습관체력체육교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍양자
Abstract
The purpose of this study is to provide the basic informations for the progress of life-instruction, and to confirm the influence of daily living activities on the physical fit-ness. The method of this study is used by questionnaire and physical fitness examination. The students are selected by 720 students of 5th grade of 5 elementary school in Busan city. The results are as follows ; 1. The education on the basic life-habit of students in primary school were insufficient because the results of questionnaire are above the average(43.3%), average(42.7%), below the average(14.0%). 2. The difference between each basic life-habit is very significant on all students (p<0,001). 3. The difference between basic life-habits and physical fitnesses is very significant (p<0.001). 4. The difference between each basic life-habit and physical fitness is very significant in makig use of time and greetings (p<0.001).;본 연구는 국민학교 아동들의 基本的 生活習慣에 대한 실태를 조사하여 생활지도의 향상을 위한 기초자료를 제공하고자 하며 基本的 生活習慣의 일상적 신체반복활동이 체력에 미치는 영향을 파악하는 데 연구의 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 부산시내 5개 국민학교의 5학년 아동 726명을 대상으로 基本的 生活習慣에 대한 설문조사와 체력측정을 실시하였다. 자료분석은 SAS를 이용하여 평균·표준편차를 산출하고 ANOVA, 상관도, t-test를 사용하여 비교분석 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 基本的 生活習慣에 대한 실천정도는 긍정(43.3%), 보통(42.7%), 부정(14.0%)으로서 국민학교 아동들에 대한 基本的 生活習慣 교육이 부족한 것으로 나타났다. 2. 基本的 生活習慣의 각 항목간 상관도는 남여 아동 모두에게 매우 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.(P<0.001) 3. 基本的 生活習慣과 체력 간에는 서로 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.(P<0,001) 4. 基本的 生活習慣의 각 변인과 체력 간에는 時間觀念(P<0.01)과 인사性(P<0.001)에서 아주 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE