View : 931 Download: 0
국민학교 아동의 기본적 생활습관과 체력에 관한 연구
- Title
- 국민학교 아동의 기본적 생활습관과 체력에 관한 연구
- Other Titles
- (A) Study on physical fitnesses and basic life-habits of Students in elementary school
- Authors
- 金蕙淑
- Issue Date
- 1991
- Department/Major
- 교육대학원 체육교육전공
- Keywords
- 국민학교; 아동; 생활습관; 체력; 체육교육
- Publisher
- 이화여자대학교 교육대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 홍양자
- Abstract
- The purpose of this study is to provide the basic informations for the progress of life-instruction, and to confirm the influence of daily living activities on the physical fit-ness.
The method of this study is used by questionnaire and physical fitness examination. The students are selected by 720 students of 5th grade of 5 elementary school in Busan city.
The results are as follows ;
1. The education on the basic life-habit of students in primary school were insufficient because the results of questionnaire are above the average(43.3%), average(42.7%), below the average(14.0%).
2. The difference between each basic life-habit is very significant on all students (p<0,001).
3. The difference between basic life-habits and physical fitnesses is very significant (p<0.001).
4. The difference between each basic life-habit and physical fitness is very significant in makig use of time and greetings (p<0.001).;본 연구는 국민학교 아동들의 基本的 生活習慣에 대한 실태를 조사하여 생활지도의 향상을 위한 기초자료를 제공하고자 하며 基本的 生活習慣의 일상적 신체반복활동이 체력에 미치는 영향을 파악하는 데 연구의 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위하여 부산시내 5개 국민학교의 5학년 아동 726명을 대상으로 基本的 生活習慣에 대한 설문조사와 체력측정을 실시하였다.
자료분석은 SAS를 이용하여 평균·표준편차를 산출하고 ANOVA, 상관도, t-test를 사용하여 비교분석 하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1. 대상자의 基本的 生活習慣에 대한 실천정도는 긍정(43.3%), 보통(42.7%), 부정(14.0%)으로서 국민학교 아동들에 대한 基本的 生活習慣 교육이 부족한 것으로 나타났다.
2. 基本的 生活習慣의 각 항목간 상관도는 남여 아동 모두에게 매우 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.(P<0.001)
3. 基本的 生活習慣과 체력 간에는 서로 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.(P<0,001)
4. 基本的 生活習慣의 각 변인과 체력 간에는 時間觀念(P<0.01)과 인사性(P<0.001)에서 아주 유의한 차를 가지고 영향을 미치는 것으로 나타났다.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML