View : 15 Download: 0

家政科 敎育의 連繫性에 관한 硏究

Title
家政科 敎育의 連繫性에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study of articulation in home economics curriculum : focused on high school
Authors
閔景琡
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
가정과교육인문계고등학교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 家政科 교육의 내용선정 및 교과구성방법을 정립하기위한 기초자료 제공을 목적으로 인문계 고등학교 가정의 시대적 고찰 및 학교간 · 타교과간 연계성을 살펴보고자 하였다. 고등학교 가정의 교육목표와 내용은 시대적 사조와 가정학의 흐름이 반영하고 있다. 교육목표는 해방이전에는 유교적 현모양처 양성을 중시하였으나 그 이후에는 인간의 복지를 추구하는 생활교육으로 변모하고 있다. 교육내용은 시대적으로 개정때마다 영역간의 통합 및 폐지를 통해 빈번한 변화를 나타냈다. 그 중 가정관리영역의 변화가 가장 크게 나타났고 제 3차개정 이후에는 가정과목이 가정과 가사로 분리되었다. 학년간 연계는 구체적 조작단계인 국민학교 실과의 경우 개인-가정-사회로 목표적용대상이 확대되어 연계되었으며, 중학교 가정의 경우 가족과 가정생활 및 의 · 식생활영역은 학년간 연계가 이루어지나 주생활과 진로영역은 2학년에만 목표가 제시되고 있다. 형식적 조작단계인 중 ·고등학교의 목표는 중학교는 개인과 가정을 중심으로, 고등학교는 사회의 발전과 생활의 질적향상을 추구하는 발전적 경향을 보여주어 목표설정범위가 개인-가정-사회로 확대되어 연계되었다. 교과내용면에서 학교간 연계는 의 · 식 · 주생활, 아동양육, 직업과 진로영역이 대체로 잘 연계되었으며, 가족과 가정생활영역은 소비경제에 관한 내용을 제외한 여타내용이 국민학교 실과에서 다루지 않아 학교간 내용연계가 잘 이루어 지지 않고 있다. 또한 가정과목의 교과내용중 가족과 가정생활영역은 교련 · 정치경제 과목과, 의생활영역은 과학 가사, 미술과목과, 식생활영역은 교련, 체육 가사, 생물과목과, 주생활영역은 미술과목과, 아동양육영역은 교련, 체육 생물과목과. 직업과 진로영역은 국민윤리과목과 내용이 연계되어 가정학적 입장에서 교과내용이 통합되었음을 나타내었다. 이상을 바탕으로 家政科 교육의 내용 및 목적은 사회적 환경, 가정학의 흐름, 학생의 발달단계 등이 고려되어져야 하고, 관리적 성격이 강한 가정과목과 기술영역이 가정학적 입장에서 통합됨으로써 家政科 교육의 종합적-과학적-실천적 성격이 강조되도록 할 수 있을 것으로 생각된다.;This study focuses on the goal and the contents of the Education of Home Economics and intends to contribute to their improvement. It is carried out by analyzing them periodically and between grades through the textbooks currently used in elementary, middle and high schools. The goal of the Education of Home Economics has changed with time. Before the Independence of Japan, the role of the woman was deeply influenced by Confucian ideas and confined to a wise mother and a good wife. Now it has shifted from the Confucian position to a home manager and the emphasis is being put on the side of humanistic welfare. The contents of the Education of Home Economics has also changed frequently by integrating and abolishing the spheres whenever it was revised In particular the change in the sphere of home management was great and Home Economics and Home Affairs were divided at the third revision. When the goal of the Education of Home Economics is viewed in the light of inter-grade articulation, its object is extended from the individual to the society and the state in Practical Course of elementary school corresponding to concrete operational stage according to Piaget's terminology. In Home Economics of middle school, the spheres of family and home life and clothing and eating habits are articulated between grades, but the spheres of housing habits and course in life are articulated only in the second grade. In Home Economics of high school, we can find the fact that the social development and the improvement of life quality is in pursuit on the basis of Home Economics of middle school mainly concentrated on the sphere of the individual and home life. So we can see that the object set up by the goal of the Education of Home Economics moves from the individual to home, and then to the society between middle and high schools corresponding to formal operational stage. In view of the contents of the textbooks, the articulation between schools in the spheres of clothes, food and housing, childcare and occupation and course in life is good. But in the sphere of family and home life the rest but consumer economics were not treated well and the articulation does not go welleither. Last the integrity will be taken into consideration. Home Economics is articulated with military exercises and political economy in the sphere family and home life; with chemistry, household affairs and fine arts in the sphere of clothing habits; with military exercises, gymnastics, household affairs and biology in the sphere of eating habits; with fine arts in the sphere of housing habits; and with military exercises, gymnastics and biology in the sphere of sitology. Based on the above analyses, we propose some suggestions. Firstly, the goal and the contents of the Education of Home Economics should be set up in consideration of social environment, the trend of Home Economics and pupils' development stage. Secondly it is necessary to integrate Home Economics and Household Affairs into one subject and to bring the comprehensive, scientific and vocational character of the Education of Home Economics into relief.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE