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한 中學校의 照明 環境에 관한 硏究

Title
한 中學校의 照明 環境에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Lighting Environment of 'K' Middle School Located in Kyunggi Province
Authors
姜眞心
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
중학교조명환경주간 교실 조도물리교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종록
Abstract
경기 K학교를 대상으로 일반교실에서 조도를 측정, 그 결과를 가지고 조명환경을 분석하여 교실의 조명설비 실태를 조사하고 문제점을 파악함으로써 이에 대한 개선 방안을 제시해 보는데 연구의 목적이었다. 연구방법은 교실의 위치에 따른 책상면의 조도와 흑판면의 조도를 각각 9점, 3점을 택하여 측정하고 그 측정자료를 통해 ① 시간에 따른 조도 분포 ② 맑은날 커텐을 내릴 때와 커텐을 걷을 때의 조도 분포 ③ 흐리거나 비오는 날의 형광등의 소등과 점등에 따른 조도 분포 ④ 구교실(1-3)과 신축교실(1-8)의 비오는 날의 조도 분포 ⑤ 부분별 점등에 따른 조도분포 ⑥ 계절에 따른 조도 분포를 그래프로 그려 분석하고 또한 흑판면의 조도를 책상면의 조도와 비교하고 설문지를 통해 학생들의 조명에 관련된 심리를 간단하게 살펴 보았다. 이와같은 과정을 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. (1) 주광의 교실에서 시간, 계절, 날씨에 따른 창측과 복도측 조도의 차이가 크게 나타나 시야내의 취도 대비가 심하다. (2) 창으로부터 과다한 햇빛이 책상면에 입사되는 경우, 창측의 책상면의 조도는 흑판면의 조도에 비해 상당히 높아 창측 학생들에게 극심한 눈의 피로를 가져온다. (3) 차광체인 커텐은 어느 정도 차광 역활을 수행하고 있다. (4) 40W 8등용 형광등 설비로는 조도과소를 일으키는 날씨에 조도개선에 도움이 안된다. (5) 흑판 조명이 없는 교실은 비오거나 흐릴 때 흑판조도가 상당히 낮다. 이러한 교실의 조명 설비상의 문제점을 개선하기 위해서는 교실의 등의 수를 대폭 늘리고 복도측의 천창의 비율을 크게 함으로써 조도과소를 해소하게 하고 조도과잉시에는 쾌적한 공기환경을 위해서도 커텐 이외에도 젖빛 유리의 사용, 커텐 루우버, 브라인드를 사용하는 등 과다한 햇빛을 효과적으로 차단할 수 있는 설비를 함으로써 부차적으로 조도분포의 균형을 가져오게 하고 더불어 주기적으로 등을 청소하고 보수해서 형광등의 밝기를 유지시키고 학급당 학생수를 줄임으로써 책상의 위치를 변화시킬 수 있는 공간을 확보하여 좀 더 효과적으로 채광 설비를 사용할 수 있는 여건을 마련하는 것이 필요하다.;The purpose of the present study is to suggest some improvement plans for the lighting facilities of the general classroom of middle school, based on the data of the measurement of intensity of illumination in 'K' middle school through which some points at issue are understood. As for a method of study, intensity of illumination on the surface of the desk in the classroom was given 9 points, and intensity of illumination on the blackboard was given 3 points. The distributions of intensity of illumination were analyzed with graphs being drawn according to ① intensity of illumination according to time, ② when the curtain is rolled up or down when it is a clear day, ③ according ta the lighting on or out of the fluorescent lamp when it is cloudy or rainy, ④ of the old classroom and newly constructed classroom when it is rainy, ⑤ according to partly lighting, ⑥ according to season. And through some questionnaires, even the students' mental aspects were also reviewed. Results from the present study are as follows: (1) In the classroom in broad daylight the intensity of illumination between the place around the window and the place along the corridor differed significantly. (2) Since the intensity of illumination on the surface of the desk beside the window is too high in comparison with that on the blackboard, students around the window got easily tired with their eyes. (3) The curtain which was to be used as 'a shutter' performs a role of preventing lighting in a degree. (4) The facility of 40W 8 fluorescent lamps helps no effect of good lighting when the day's weather makes the classroom so dark. (5) In the classroom whose blackboard has no lighting equipment such as the fluorescent lamp, the intensity of illumination on the blackboard is very low. Conclusively, through this research, it is redeemed that such points at issue in the lighting facilities of the classroom will be resolved with the number of fluoscent lamps being drastically increased, the width of the windows along the corridor being widened, the double window being used or the blinder being used, and all lighting facilities being changed into the new forms of achitectural engineering, based on the sufficiently scientific ground.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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