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기억과 그 인출이 중급 영어학습자의 듣기이해에 미치는 영향

Title
기억과 그 인출이 중급 영어학습자의 듣기이해에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on the Effects of Memory Storage and Its Output on Listening Comprehension of Korean EFL Students at the Intermediate Level
Authors
김미경
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
영어학습자듣기이해기억인출
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
본 연구의 목적은 영어 듣기이해에 있어서 기억과 그 인출에서의 방법들이 외국어로서의 영어를 학습하는 우리나라 고등학생들의 영어 기억 및 인출에도 적용되는가를 검증해보고자 하는 것으로, 기억으로부터 청취내용이 인출되는 경우, 회상해내거나 재인할 수 있는 수행율이 어떻게 차이가 나는가를 살펴보았다. 이를 위하여 본 연구는 고등학교 2학년 학생을 대상으로 다음과 같은 문제를 제기하고 이를 검증했다. 첫째, 단기기억 및 장기기억의 인출에서 재인과 회상의 수행은 중급 영어 학습자의 듣기이해에 영향을 미치지 않을 것이다. 둘째, 외국어의 표현 능력이 외국어로서의 영어 청취 내용 회상의 수행에 영향을 미치지 않을 것이다. 단기기억 및 장기기억에서 재인 및 회상의 수행차이에 대한 통계분석의 결과로부터 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 외국어로서 영어를 학습하는 우리나라 고둥학생들은 단기기억으로부터의 인출에서나 장기기억으로부터의 인출에서나 재인의 수행율이 회상의 수행율보다 월등히 높게 나타났으며, 어느 경우에서건 재인과 회상의 차이는 매우 의미있는 차이를 보임으로써, 기존의 영어 모국어 화자를 대상으로 한 연구와는 다른 결과를 보였다. 둘째, 영어 표현 능력 부족으로 인하여 들은 내용을 회상하여 영어로 답할 경우에는 실제 이해하고 기억하는 의미정보에 비해 낮은 수행율을 보였다. 이로써 외국어 학습자에게 있어서 언어 표현 능력의 부족은 회상 수행의 저하를 가져오는 요인이 되는 것으로 나타났다.;The purpose of this thesis is to examine the effects of memory storage and its output on listening comprehension of Korean EFL students at the intermediate level, and to study the gap between recognition and recall of the information in the output from memory storage. For this aim, subjects were randomly selected from the students in the second year of a high school, and the following hypotheses were testified: 1. In the output stage from short-term memory or long-term memory, the performance of recognition and recall of what they have heard will not influence EFL listening comprehension. 2. The productive skill in English as a foreign language will not influence the performance in recall. Two conclusions are drawn from the results of this study. First, recognition has shown a significantly higher performance level than recall regardless of the memory storage type of the high school students in the intermediate level, which goes against the past psychological experiments on the language memory of native speakers. Second, such a low performance of recall in English has been attributable to the insufficient productive skill as a foreign language. Accordingly, for EFL listeners, the lack of productive skill in English works as a variable that leads to the lower performance in recall. In order to improve the listening comprehension skills of EFL intermediate students, teachers should give sufficient comprehensible input in the classroom for the students to be able not only to comprehend the utterance but also to reproduce the content in English. They should also make an effort to do studies about the practical teaching method of EFL listening comprehension.
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