View : 59 Download: 0

국민학교 고학년 학생들의 소리에 대한 개념조사 및 수업을 통한 개념변화

Title
국민학교 고학년 학생들의 소리에 대한 개념조사 및 수업을 통한 개념변화
Other Titles
Primary school student's conceptions of sound and their change by instruction
Authors
김영미
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
국민학교고학년학생소리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순희
Abstract
본 연구는 국민학교 고학년(국민학교 4, 5학년)을 중심으로 소리에 대한 선개념을 조사하고 수업 처치후 개념의 변화를 연구하였다. 자료 수집을 위하여 인터뷰 기법 및 그림으로 그리고 글로 진술하는 방법이 병행되었다. 수집된 자료는 유목 분류 방법에 의하여 분석되었다. 소리의 발생, 전달과 수신의 상위 유목으로 분석하였다. 각 상황별로 세부 유목으로 분석하였다. 정성적인 분석으로서 개안별로 사례연구(case study)를 하였다. 분석 결과 고학년의 경우 소리의 발생과 전달의 개념은 상당한 변화가 있었다. 소리 발생의 개념에서 특히 북과 고무줄 상황에서 전체 학생이 과학적 개념으로 변화했으며 또한 소리의 전달의 유목에서도 많은 개념변화가 있었다. 그러나 소리 수신의 유목에선 개념의 변화가 소리의 발생과 전달에 비해 적었다. 또한 개인별 소리에 대한 개념도를 그려 개인에 대한 개념 변화를 추적하였다. 개인별로 정성적 분석을 한 결과 수업 전보다 수업 후에 개인에 따라 소리에 대한 개념이 보다 깊게 질적으로 변화하였음을 관찰할 수 있다. 또한 수업후에 소리에 대한 개념이 질적으로 변화된 학생들의 양적인 수의 증가도 볼 수 있었다.;The study has been designed to investigate student's prior concept of sound and the change of concept about sound, To collect the data, Interview method and pictures which were explained by statements were introduced to the students. The three categories of sound are generation of sound transmission of sound and reception of sound. It was analysed by each category of sounds, the case study was used to each student. The students responded very effectively the point of the sound generation concept and sound transmission concept. In drum and rubber band to help easy understanding, there were better progress in the scientific concept of sound generation. There was also better change in understanding the category of sound transmission. The category of sound reception was not change easily after class strategy. Finally, individual concept map was constructed and analyzed the change of concept. This qualitative analysis revealed that the some concept of sound was changed after teaching by our class strategy. The concept of sound was changed in quality point individually. Also, after class strategy, sound concept was effected to students. There were a lot of students have changed scientific concept of sound.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE