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청소년기 모-자녀간의 애착이 자녀의 사회성과 학문적 자아개념에 미치는 영향

Title
청소년기 모-자녀간의 애착이 자녀의 사회성과 학문적 자아개념에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Sociability and Academic Self-conception as related to Adolescents-Mother Attachment
Authors
이은경
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
청소년기모-자녀간사회성자아개념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 사회인구학적 변인이 모-자녀간의 애착과 사회성, 학문적 자아개념에 어떻게 영향을 미치는지를 밝히고, 청소년기 자녀의 모-자녀간의 애착이 사회성, 학문적 자아개념에서 어떠한 차이를 나타내는지를 파악하고자 하였다. 연구대상은 서울시 소재의 5개 인문계 고등학교의 1,2학년에 재학중인 남녀학생 487명 이었다. 측정도구로는 애착의 정도를 측정하기 위하여 Armsden과 Greenberg(1987)의 IPPA(The Inventory of Parent and Peer Attachment) Scale을 번안하여 사용한 윤승경(1988)의 선행연구를 근거로 총 28문항을 사용하였으며, 사회성의 측정을 위해서는 김인수(1980)의 인성검사중에서 사회성 영역의 항목만을 추출하여 총 30문항을 사용하였으며, 학문적 자아개념의 측정은 김기정(1984)의 연구에서 학문적 자아개념의 항목을 취해 총 20문항을 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해서는 빈도분석, 백분율, 분산분석(ANOVA),Duncan's Multiple Range Test, 그리고 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 제기된 연구문제의 분석결과는 다음과 같다. 1. 부의 교육수준, 모의 교육수준, 부의 직업, 모의 취업유무, 소득, 출생순위등의 사회인구학적인 변인과 모와의 애착과는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2. 자녀의 사회성에서는 부의 직업이, 학문적 자아개념에서는 소득이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 부의 직업이 전문직일수록 사회성이, 가정의 소득이 많을수록 학문적 자아개념이 긍정적으로 형성되는 것으로 나타났다. 3. 청소년기 모-자녀간의 애착은 하위요인 중 이해도, 관심도가 자녀의 사회성과 학문적 자아개념에 유의한 영향을 미쳤으며, 이는 사회인구학적 변인을 통제한 후에도 유의한 것으로 나타나 사회인구학적 변인은 유의한 것으로 나타나지 않았고 자녀의 성만 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 4. 성별로 각각 모에 대한 애착, 사회성, 학문적 자아개념과의 관계를 봤을때 애착의 하위요인중 아들은 이해도와 관심도가 높을수록, 딸은 관심도가 높을수록 사회성, 학문적 자아개념이 높게 나타나 성에 따른 차이가 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to investigate the relationships between Adolescents-Mother Attachment and sociability, and academic self-conception. The study represents an attempt to determine the type of relationships that exist among Adolescents-Mother attachment, Sociability, Academic Self-conception according to the variables. The subject were 487 High School students (first, second grades) selected from 5 High Schools at Seoul. The Inventory of Parent and Peer Attachment Scale( IPPA), Personality Test Scale, and Academic Self-Conception Scale were used for col looting data. For the data analysis ANOVA, F-test, Correlation, Mutiple Regression, Duncan's Multiple Range Test. Cronbach's α for reliability were used. The result were as follows : 1. According to adolescents' sex, father's education, mother's education, father's occupation, mother's occupation, income were no significant different from attachment. 2. Father's job was highly and significantily related to sociability, and the higher income showed the more academic self-conception. There is no adolescents' sex interaction effect. 3. Adolescents-Mother attachment's subvariables between comprehension degree and interest degree influenced to sociability and academic achievement while the other variables did not have direct influence, except adolescents' sex 4. Adolescents-Mother attachment in relation to comprehension degree and interest degree affect sons' sociability and academic achievement positively. Adolescents- Mother attachment in relation to interest degree affect daughters' sociability and academic achievement positively.
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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