View : 37 Download: 0

공업계 고등학교 영어교육의 실태조사 연구

Title
공업계 고등학교 영어교육의 실태조사 연구
Other Titles
English Education at Techincal High Schools
Authors
민채란
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
공업계 고등학교영어교육경인지역공업영어
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
선진화 · 국제화 과정에서의 영어교육의 중요성은 그 어느 때보다도 높이 인식되고 있다. 따라서 외국어로서의 영어의 실용가치는 나날이 높아가고 있는 실정이다. 이러한 시대적 변화에 맞추어 1984년도부터 종전의 인문계 · 실업계로 구분하여 쓰이던 교과서가 실용생활영어중심의 교재로 전면 개편되어 인문계 · 실업계 공히 개정된 이종교과서를 사용하고 있다. 공업계 고등학교의 교육목표는 공업 기술인 양성에 있다. 대부분의 학생들이 졸업후 취업을 하게됨에따라 공업계 고등학교의 영어교육은 새로운 기술발전과 새로운 지식에 효과적으로 대처할 수 있도록 하기 위해서 더욱 중요하게 다루어져야 한다. 인문계 · 실업계가 각기 목표로 하는 과정상의 차이가 있기 때문에 통합된 영어교재 사용에는 문제가 있다. 이에따라 본 연구는 공업계 고등학교에서의 영어교육의 현황을 살펴보고 그 문제점을 밝힌다음 더욱 바람직한 교재·교육과정 · 교수법의 개발을 위한 기초자료를 마련하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서 의견조사의 대상은 경인지역의 8개 공업계 고등학교 3학년 재학생 413명과 영어담당교사 25명, 역시 경인지역 소재 산업체에 근무하고 있는 공업계 고등학교 졸업생 86명이다. 제Ⅰ장에서는 연구의 목적과 방법 및 제한점에 관해서, 제Ⅱ장에서는 영어교육의 목표와 교육과정, 선행연구를 분석하였다. 제Ⅲ장에서는 공업계 고등학교 영어교육의 실태를 재학생, 졸업생, 교사들을 대상으로한 설문지를 바탕으로 조사 · 분석하였으며 공업영어 교육의 필요성에 대해 알아보았다. 현재 공업계 고등학교에서 실시되고 있는 영어교육에 대한 설문지 조사결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 공업계 고등학교의 영어교육은 언어의 실용적인 면을 강조하는 내용으로 되어야 한다. 2. 공업계 고등학생들의 기초학력을 높이고 실용생활영어에 대한 요구충족을 위해 영어교과 단위시수가 증가되어야 한다. 3. 공업계 고등학생들의 수준을 고려한 영어교재 개발이 이루어져야 하며, 취업 후 전문기능분야에서 실제적이고 기능적인 필요를 충족시킬 수 있는 공업영어 교재의 사용이 현실적이다. 4. 졸업후 진학을 희망하는 학생들을 위해 진학반 · 취업반으로의 구별지도가 효율적이다.;The purpose of this study is to evaluate English courses at Technical High School (THS). This study is conducted in view of the increasing value of English knowledge and the necessity of its systematic education. Evaluated in this study are the THS students and graduates' opinions on English courses and effective ways of English teaching. As an aid to this study, three questionnaires were distributed to 413 students and 25 English teacheres at 8 THS and 86 THS graduates who are working in the Kyoung-In area. The limitation is that this study covers only THS students, graduates and teachers in the Kyoung-in area. The findings and recommendations based on the questionnaires are as follows: A. findings: 1. Students and graduates place more emphasis on everyday English. 2. Students' interest in English (54.43%) is as low as graduates' interest in English (52.33%). The reason for the loss of their interest in English is that they are unable to follow the classroom curriculum because of their lack of knowledge in English (students: 79.23% ㆍgraduates: 80.99%). 3. Students feel that the contents of English textbooks are difficult (60.62%) and they do not think the class hours for English are sufficient (50.61%). 4. Students emphasize the importance of speaking skill (51.11%), and graduates need English speaking skills at the work place. Most of the teachers, however, still use the grammar translation method (52%). 5. Students and graduates feel that they need technical English (students: 56.44%ㆍgraduates: 53.75). And graduates want technical English to be taught during school days (75.29%). B. Recommendations: 1. The THS English objective should place more emphasis on its practical value. 2. The class hours for English should be increased to enhance the ability of the students' knowledge in English. 3. English textbooks specifically designed for THS courses should be used. And chances of learning technical English should be given to the students. 4. Teachers are suggested not to use the grammatical syllabus. And they should place more emphasis on speaking and listening rather than reading and writing. 5. Different English class should be provided for the students depending on their wishes after graduation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE