View : 19 Download: 0

여자고등학교의 생활관 운영실태에 관한 조사연구

Title
여자고등학교의 생활관 운영실태에 관한 조사연구
Other Titles
(A) Study on the present management state of practical home management house for girl's high school in kyeong-buk province
Authors
이호신
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
여자고등학교생활관운영실태경북지역
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 경북지역 여자고등학교의 생활관 운영실태를 조사 분석하여 실습기회를 보다 실질적으로 활용하고 실습생들의 만족도를 최대한 높이기 위한 효과적인 실습 방안을 모색하는데 의의를 둔다. 경북지역 여자고등학교의 생활관 운영실태에 관한 조사는 현재 생활관을 운영하고 있는 5개 여자고등학교를 대상으로 실습인원 및 실습기간, 시설정도, 실습전의 학생들의 태도와 실습후 태도변화에 대한 내용을 설문지 방법으로 살펴보았다. 설문지는 동일 학생을 대상으로 실습전과 실습후 각각 500부씩을 배부하여 연구자료로서 부적당한 것을 제외한 417부를 통계처리 하였다. 생활관 운영 실무 담당교사의 실태는 설문조사를 한 학교의 교사로 각 학교마다 1명색 면담을 하였다. 자료처리는 각 문항별 빈도분포, 백분율, 실습전 · 후 학생들의 평균점 비교와 상관관계, x^(2)-검증, t-검증을 하였다. 그 결과는 다음과 같이 나타났다. 1. 1기당 실습 인원은 한 학급씩 또는 한 학급을 두번에 나누어 실습을 하는 경우가 조사대상자의 88.1%를 차지하여 학생들은 시설에 비해 실습인원이 많다고 생각하였다. 2. 1 기당 실습기간은 1박 2일이 60.9%를 차지하였고, 학생들은 실습기간이 짧다고 느낀 것으로 나타났다. 3. 실습시설은 이론에 부합되고, 변화하는 시대와 문화수준에 맞아야 하며, 학생들의 가정보다 나은 것이 좋지만, 학생들이 생각하기에 실제 생활관 시설은 전반적으로 나쁜 것으로 나타났다. 특히 가정에서보다 더 나은 시설을 경험할 수 있는 공간이어야 할 곳인 화장실, 목욕실 세면실등 부수적인 공간과 수납공간은 시설설비가 학생들의 집 보다도 나쁜 것으로 나타났다. 4. 실습후 실습내용에 대한 효과는 전반적으로 좋게 나타났다. 5. 생활관 운영을 담당하는 일선 실무교사의 어려운 점으로는 비좁고 낙후된 시설과, 전담교사가 없어서 근무 시간이 연장되며, 예산부족 타교사들의 이해 부족, 입시 위주의 교육으로 인한 실습 인식 부족으로 부담이 가중된다는 등의 반응을 보였다. 위의 결과를 토대로 보다 효과적인 생활관 실습을 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 학교 당국의 적극적인 지원하에서 2학년 학생을 대상으로 1기당 적정 실습인원은 11~20명으로 하며, 적정 실습기간은 2박3일이 바람직하다. 실습시설은 가정생활 이상의 수준으로 변화하는 문화수준에 맞게 보수, 개선하는 것이 바람직하다. 실습내용은 환경과 시대에 맞게, 가정과 교과과정에 맞고 융통성있게 고유의 전통을 그대로 또는 현대에 맞게 개선하며 실시하여야 한다. 이렇게 함으로서 생활관 교육은 일상 생활을 경험하고 생활의 질을 향상시키기 위해 실천하는 교과로서 큰 도움이 될 것이라고 기대된다.;The purpose of this study is to make better use of the practical training and to find the effective way to raise the satisfaction of the trainees most, after investigating and analyzing the actual condition of practical home management houses in Kyeong-buk Province. The subjects of this study are 500 students of 5 girls' high schools which have the practical home management houses in the campuses. A couple of questionaires were used for investigation. The contents of the questions are about the proper number of trainess, the period of training, the extent and conditions of facilities, and the differences in the students' attitudes before and after the train-ings. Before the training the students were given one questionare for each and in turn after the training they were given another. Among the 500 guestionaires they handed in, 417 ones were fit for statistic. To investigate the actual conditions of the teachers in charge of the practical home management houses, one teacher for each school was interviewed. To analyze the data collected for this study, the following methods were employed : frequency distribution, percentage, comparison of means, correlation, x^(2)-test, and t-test. The results of the investigation are as follows : 1. As much as 88.1% of the subject schools trained one or half a class a period, and students thought that the number was too large for the facilies. 2. 60.9% of them had two days one night training a period and students felt it was a little short. 3. The facilities of home management houses should fit in with theories, times and the standard of living and they should not be worse than those of the students' houses. Actually they were contrary to their expectations, students said, and especially toilets and bathrooms were rather worse than those of theirs. 4. The effect of training was generally good. 5. Teachers in charge of the home management houses had many difficulties, such as old and worn-out facilities, prolonged working hours due to the absence of the teachers who take whole charge of the houses, the lack of budget, other trachers' short understanding about the practical training, collegeoriented education, and so on. According to the results above, for the effective education at practical Home Management Houses under the active support of school authorities, the followings are needed : 1. Trainee : 11 - 20 students in the second grade for one period. 2. Proper period : Three days and two nights. 3. Facilities : Over the standard of average families. 4. Contents : 1) something suitable for circumstances and times. 2) something to fit in with the curriculum of Home Economics. 3) something to helf students to practice in their everyday lives the Korean traditional way of life as it was or as an improved modern form When the 4 needing items above are put in effect, it is expected that the education at the Practical Home Management Houses will be more useful one which gives the students the opportunity to experience the actual life, and improves the quality of real life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE