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한국과 미국의 국민학교 체육지도 내용에 관한 비교연구

Title
한국과 미국의 국민학교 체육지도 내용에 관한 비교연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE ANALYSIS OF ELEMENTARY SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CURRICULUMS IN KOREA AND THE UNITED STATES OF AMERICA
Authors
지용숙
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
한국미국국민학교체육지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍양자
Abstract
인간의 성장발달 과정에 있어서 국민학교 아동기는 신체활동을 통하여 외부세계를 경험하고 이것을 바탕으로 사고가 형성되며, 비언어적 의사소통을 통해서도 자기표현을 할 수 있는 지식을 신체적으로 경험하게 되는 중요한 시기이다. 아동은 동작하기를 즐거워하며, 또한 어떤 동작을 보는 것을 좋아하고 그것을 모방하려 한다. 이와 같이 신체적·정서적 능력발달의 최적기가 국민학교 시기이므로, 이 기간동안의 교과활동은 주의깊게 계획되어져야 한다. 그러므로 본 연구는 1987년 새로 개정되어 시행되고 있는 한국의 초등학교 체육지도내용과 미국의 체육지도내용을 비교분석하여 효율적인 체육지도의 방안을 모색하는데에 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 문제들을 해결하려고 한다. 1. 한국과 미국의 체육지도내용의 목적과 목표는 어떠한가? 2. 한국과 미국의 체육지도내용의 구성은 어떻게 다른가? 3. 한국과 미국의 체육지도내용의 아동의 신체적·정서적·지적 특성에 적합하게 구성되어 있는가? 비교연구는 문헌적 연구방법에 의하여 시도되었는데, 여러차례의 개정을 거쳐 현재 새로 시행되고 있는 '즐거운 생활'과 '체육 교과서', '교사용 지도서' 등의 한국자료와 DoDDs(Department of Defense Dependents Schools: 국방부속학교) 1984년 개정본, Dynamic Physical Education for Elenentary School Children 부지침서의 미국자료를 이용하여 비교분석하였다. 본 연구의 결과 얻어진 분석내용은 다음과 같다. 첫째, 체육교육의 목적에 있어서는 한국과 미국 모두 체력의 육성을 기본으로 하며, 지도내용은 정서의 함양과 사회성·도덕성의 개발을 중심으로 조화로운 인격을 형성하여 즐거운 생활을 할 수 있게 하는데에 기초를 두고 있다. 둘째, 한국과 미국의 지도내용 중에서 운동경험을 크게 나누어 보면 수준별로 거의 유사한 형태를 보였다. 1~2학년에서는 놀이형태를 취하며, 3~4학년에서는 게임형태, 5~6학년에서는 스포츠형태가 그 중심내용을 이루어 고학년이 될 수록 저학년에서의 기본운동경험에서 탈피해 게임과 스포츠활동을 중점적으로 다루었다. 세째, 한국의 지도내용은 1학년부터 6학년까지 학년의 교과목표만 제시하고 있다. 그 내용면에 있어서는 크게 기본운동, 게임, 무용, 보건으로 나누어 제시하여서 유사영역간의 연계성은 있으나 학년별 발달특성에 맞는 적합한 내용을 다양하게 실시할 수 없는 단점을 가지며 수업전개 방법과 평가에 대한 내용이 미흡했다. 한편 미국의 경우는 단원설정을 다양하게 하여 각 단원별로 목표, 내용, 방법 및 평가가 명확하게 제시되어 있어 학년별로 아동의 지적·정서적·신체적 발달단계에 따라 적절하게 수업을 진행시킬 수 있을 뿐만 아니라, 내용전개 및 평가가 잘 행해질 수 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 우리나라 국민학교의 경우 많은 교과를 한사람의 교사가 담당해야 하는 실정에 있기 때문에 실질적이면서도 적절한 체육지도내용의 개발이 필요한 것으로 사려된다.;Elementary school is regarded as an extremely important institution for fostering the process of childhood growth and development. Children learn to develop agility, balance, control and strength through a multitude of physiologically stimulating activities. They generally enjoy activities that produce movement, and usually like to mimic the actions of teachers and classmates. Physical education activities during this period of development should capitalize on these successive changes and developmental activities that stimulate neuromuscular, cognitive, affective and social development should be carefully planned and utilized to the maximum extent possible. The express purpose of this research study was to examine the similarities and differences of physical education curriculums currently used in Korean and American elementary schools in the hopes of developing an optimum curriculum that would benefit students and enhance current teaching methodologies. The objectives of this study were to: 1. Identify any differences in the purpose and goals of elementary school physical education curriculums in Korea and the United Skates of America. 2. Determine to what degree do the elementary school physical education curriculums in Korea and the United States of America vary as to content and structure. 3. Identify if the current elementary school physical education curriculums in Korea and the United States of America are fulfilling needs and the physical, emotional and intellectual needs and peculiarities of each child. The procedures utilized to investigate these questions were developed and formulated through an extensive review of the literature which included a study of the current elementary school physical education curriculums used in both countries and texts such as "A joyful Life." "Physical Education Textbook," and "Guide Book for Teachers" including recent revisions for Korea, the Department of Defense dependents Schools(DoDDs) operating directives for elementary schools and the textbook "Dynamic Physical Education for Elementary School Children" provided background information about american school curriculums. The researcher additionally worked as a physical education teacher at an American elementary school. Results of this study revealed that: 1. The Purpose and goals of elementary school physical education curriculums in Korea and the United States of America were very similar. Both systems strive to develop the child holistically through physical, emotional, social and intellectual changes. There was also no significant difference in motivation and dedication of teachers in Korean and American elementary schools. 2. The content and structure of elementary school physical education curriculums in Korea and the United States of America were nearly identical for the first two years. Korean elementary school curriculums placed a greater emphasis on games in the third and fourth years, and sports in the fifth and sixth years. 3. Current elementary school physical education curriculums in Korea and the United States of America are fulfilling the physical, emotional and intellectual needs and peculiarities of each child. However, American elementary school teachers benefit from a much more structured curriculm that provides a wider variety of activities and has evaluative criteria for competency-based and performance-based instruction systematized far each grade level. In conclusion, activities taught in these formative early years have a long lasting significant impact on later development. Physical education programs need to progress from simple to complex skills taking into consideration the individual starting abilities of each student. Continuing research and investigation should be undertaken to insure that elementary school physical education curriculum provide chidren the optimum educational environment to maximize on their full potential. Additionally, universities and colleges in Korea which train elementary school teachers should develop and incorporate content sessions which review on a continuing basis the teaching methods and practices of other countries.
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