View : 620 Download: 0

韓國畵 女性 非具象 作家의 表現硏究

Title
韓國畵 女性 非具象 作家의 表現硏究
Other Titles
Experiments about Korean paiting abstract arts by women Artists
Authors
朴昭姸
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
한국화비구상작가여성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황창배
Abstract
한국화단은 해방이후, 격동의 정치, 경제, 사회의 여건들 속에서 이전에 볼 수 없었던 갖가지 실험이 이루어 졌는데 그러한 실험작업의 동기요인으로는 첫째, 전통화단의 권위와 형식주의에 대한 반발이라는 내적요인을 들 수 있고, 둘째는 1957년을 중심으로 본격적으로 밀려 들어온 서양미술사조의 유입이라는 외적요인을 지적할 수 있다. 전통회화는 지, 필, 묵의 특수적 재료와 도구의 한계 때문에 끈질기게 보수성을 띄어 왔던 것은 사실이다. 그러나 서양미술의 다양한 표현양식은 화면상의 구도에서나 사물의 표현, 그리고 재료의 개발이라는 혁신을 몰고와 먼저 채색에 새로운 감각을 가져오게 하였고, 수묵의 실험도 낳게하여, 오늘날 한국화는 현대적 조형성을 수용하기 위한 다양한 변모를 요구하게 되었다. 그렇다고 하여 현대의 작가들이 오랜전통과 역사속에서 그 맥을 유지해온 우리의 표현영역을 떠나 서구회화의 피상적인 방법만을 회화에 도입했던 것은 아니었다. 한국인의 입장에서 한국적 정서 표출을 위해 끊임없는 노력이 시도되었고, 특히 많은 실험이 요구되는 비구상 분야에서는 현대감각의 한국화를 위한 갖가지 모색이 이루어져왔다. 본 논문에서는 한국화 비구상계통의 변천과정 및 서양미술과의 관계 그리고 작가들의 실험성을 살펴보며, 한국화의 과거와 현재를 알고 미래의 창조적 가능성을 찾아 보고자 한다. 특히, 작가의 범위를 여성에 한정하여 해방이후 급격히 증가한 여성작가와 그 활동의 의의, 존재론적 입장을 고찰하였고 여성작가 개개인의 독특한 실험성을 분석하여 보았다. 그 결과, 서양화단의 자극을 다소 받은 것은 사실이나 결코 한국적 영역을 떠나지 않은 면을 보여주고 있으며 표현기법 면에서도 다양한 실험으로 진정한 한국화의 토착화에 한 몫을 다하였다는 것을 알 수 있었다. 한국화는 세계속의 현대회화로 나아가야 하며 그러기 위해서는 다양한 재료의 선택과 한국의 전통미의 발견, 그리고 새로운 예술세계를 만들기 위한 통찰력이 필요하다. 한국화단의 여성들이 보여준 의욕에 찬 비구상 실험은 여성특유의 감수성과 미의식이 바탕이 되어, 이는 미래를 지향하는 현대 한국화의 앞날의 더욱 밝혀 줄 것으로 믿는다.;After he liberation, Korean painting circles experience various experiments that was not seen before, in stormy politics, economy and society conditions. Such experimental work have two motives, this follows: First, it is resistance to the authority and formalism of trenditional painting circles as inner factor, Second it is indicated that the trend of European art inflow as a external factor really in 1957. In fact, traditional painting the conservatism keep up lastingly, and it is caused by necessary and universal consideration about paper, pen and ink. However, various expression of European art create a great sensation as composition of a canvas, expression about objects and material development so that is gave new sensibility about coloring, and create the experiment of india ink stress. Therefore, Korean painting get ready the modal variety in order to admiss modern times. But in the long traditional and history, Korean artists who didn't introduce maintain conuection, only superficial manner in their paintings far from our expression field. At the position of Korean, they tried to effort continuously in order to express the Korean emotion, especially, in the abstract art of field which needed a lot of experiments, various gropes are attempted for modern sense about Korean painting. So that, it is significant thing that we look around changing course of Korean painting abstract art or relation with European art and experimental gropes from artists in this paper, because we can know the past, present and prospects of future. Especially, dimension of study is women mainly. It considered women artists whom increased rapidly after liberation, meaning about the activity, ontological position and observed women artists's individual unique experiment. In result, it is stimulated from European art more onless, but i t shows the canvas not far from Korean dimension and contributed to aborigirality of Korean painting as various experiments in the expression techniques. Korean painting must progress to the world as modern painting so that continuous experiments and patience are necessary. Now, choice about various stuffs, discovery of traditional beauty in Korea and insight in order to build new art world are the 82 most necessary. Energetic experiments about abstract art by Korean women artists will light on the future of modern Korean painting which base on sensibility peculiar to the women and consciousness of beauty.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE