View : 49 Download: 0

Text의 Cohesion이 EFL학습자의 독해에 미치는 영향

Title
Text의 Cohesion이 EFL학습자의 독해에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on the Effects of Textual Cohesion on EFL Reading Comprehension
Authors
한경운
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
CohesionEFL학습자Text독해
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
본 연구의 목적은 text의 cohesion이 EFL학습자인 한국학생들의 영문독해에 어떻게 영향을 미치는가를 영어학습정도에 따라 초급, 중급 및 고급으로 나누어 알아보는 데 있다. 이를 위하여 본 연구는 초급으로는 중학교 1학년생을, 중급으로는 고등학교 2학년생을, 고급으로는 대학교 3학년생을 연구대상으로 하여 다음과 같은 세가지 문제를 제기하고 이를 검증했다. 첫째, text에서 cohesion이 방해되는 경우 다른 언어요소가 방해되는 것보다 읽기에 더 많은 지장을 주는가? 둘째, 위 문제의 검증 결과가 긍정적으로 나타난다면, 그것은 영어학습 정도와도 관련이 있는가? 세째, 문맥이 주어지는 경우에는 cohesion관련 어휘가 다른 어휘들보다 회상에 용이한가? 이상의 문제들을 검증해 보기 위하여 각 학습단계에 맞는 text를 골라서 만든 cohesive format과 every-n^(th) format등 두가지 cloze test를 실험자료로 이용하였는데, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문맥에 노출되기 전 cohesive format의 평균점수는 every-n^(th) format의 평균점수보다 낮았는데, 이것은 cohesion이 방해된 text가 다른 언어요소가 방해된 것보다 text 이해에 더 많은 지장을 주었기 때문이다. 둘째, 문맥에 노출되기 전 cohesive format의 평균점수는 every-n^(th) format의 평균보다 낮았는데 그 차이는 초급대상자(p=0.000<0.01)와 중급대상자(p=0.006<0.01)의 경우는 유의미 하였으나, 고급대상자의 경우 유의미한 차이는 없었다. 여기서 cohesion이 방해된 text는 영어학습 정도가 낮을수록 이해하기가 더 어렵다는 것을 확인할 수 있었다. 세째, 문맥에 노출된 이후의 cohesive format 평균점수는 every-n^(th) format 평균점수보다 높았는데, 이는 미리 읽었던 text의 내용을 회상해야 할 때 다른 어휘들에 비해 text 결합에 중심적인 역할을 하는 cohesion관련 어휘가 기억해 내기 용이했기 때문이다. 본 실험의 결과로 부터 다음과 같은 결론을 얻을 수 있는데, 이는 J.Jonz의 연구에서 밝혀진 것과 일치한다고 볼 수 있다. 첫째, cohesion은 다른 언어요소에 비해 text 이해에 있어서 보다 중심적인 역할을 하며, 둘째, cohesion에 대한 이해력은 영어학습 정도와도 관계가 있다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, text의 cohesion이 독해에 미치는 영향은 영어학습 정도가 낮을수록 커지므로 초급단계 학습자들의 독해교육에서는 cohesion이 중요한 일부분으로 다루어져야 할 것이다. 앞으로의 연구는 이러한 독해교육을 위한 실제 적용방안에 대해서 구체적인 검토를 할 것이 요구되고 있다.;The purpose of this thesis is to investigate the effects of textual cohesion on EFL reading comprehension by native Korean speaking students at the elementary, intermediate and advanced levels. For this purpose, subjects were randomly selected from the students in the first grade of a middle school as the elementary level, from the students in the second grade of a high school as the intermediate level, and from the juniors of a university as the advanced level. The following questions were testified: 1. If cohesive ties were interrupted, does the text become much harder to process than if the broader set of linguistic patterns were interrupted? 2. If so, is the students' ability to filling the textual gaps resulted from the interruption of cohesive ties relevant to their language level? 3. In the recall of the textual content are the cohesive elements more likely to be remembered than are other lexical elements? Two cloze tests were administered to the students of each level. One test was based on an analysis of cohesion in the text while the other was a fixed-ratio test. Prior to the administration of the tests, half the subjects were allowed to read the whole text from which the cloze tests were derived. The results of this study are as follows: 1. The scores on the before-context cohesive format are lower than the scores on the before-context every-n^(th) format, which demonstrates that the text becomes much harder to comprehend when cohesive ties are interrupted than when the broader set of linguistic patterns are interrupted. 2. The difference between the scores on the before-context cohesive format and the scores on the before-context every-n^(th) format is significant in the cases of the elementary subjects(p = 0.000<0.01) and the intermediate subjects(p = 0.006 < 0.01), but not in the case of the advanced subjects, which shows that the lower the language level is, the harder the cohesion-interrupted text is to comprehend. 3. The scores on the after-context cohesive format are significantly higher than the scores on the after-context every-n^(th) format, which demonstrates that the cohesive elements are more likely to be remembered than are other lexical elements. From these results two conclusions, consistent with that of Jon Jonz's study, can be drawn: First, textual cohesion is more centrally implicated in EFL reading comprehension than are other linguistic phenomena. Second, the students' understanding of textual cohesion is relevant to their language level. This study has shown that the effects of textual cohesion on EFL reading comprehension are greater for the students at the lower level. So it Is required that teachers put emphasis on textual cohesion in EFL reading classrooms and that further studies consider the practical application of textual cohesion to EFL reading classrooms.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE