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創意性 伸張을 위한 舞踊指導 模型開發에 관한 硏究

Title
創意性 伸張을 위한 舞踊指導 模型開發에 관한 硏究
Other Titles
(THE) STUDY ON THE DEVELOPMENT THE MODEL OF INSTRUCTING DANCE FOR IMPROVING CREATIVITY
Authors
金淑喜
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
창의성무용지도무용학원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
류삼태
Abstract
It is the purpose of education to build up a man who is creative and able to think rationally. this purpose, the process of creation is very important. As a mean of accomplishing this purpose, the process of creation is very important. The experience taking place in the process of education, which has the important position in the field of education, includes both educational value and valuable artistic viewpoints in it. As a part of art, dance is not merelv to imitate any movements or to follow the movements, but to create something new. So, dance as an art which puts emphasis on creation should get over sheer technical movements and become a function for creation in expression, in order to express the function into dancing. There are so many ways to express it that we should not overlook the importance of both technique and creative expression. So, to educate dance in the right way, we should try to have them to be kept pace at a time. If these are harmonized each other it will bere realeducation for dance as a true art, I am confident. The purpose of this study is not to educate dancing itself, but to develop new models that can improve both technique and creation, and to normalize the education of dance in the right way. To accomplish this purpose; 1. What is the relation between impromptu dance and creation? How far does the relation have effect upon the education of dance? 2. How have the models of learning dance been established in dance institute? 3. Why should the basic education for function keep pace with the creative education? What is the way to improve new models in dance? 4. How should the lesson plans on the new models be composed? 5. What is the expected effect of the lesson according to the new models? This study was tried on the basic of experimental lessons and research of literature concerned. For the throretical background the basic goal of education, the educational value of dance, and the importance of impromptu dance. Also the new model of learning dance based on the research of the established on was developed and the lesson plans were made. Following conclusions were obtained from this study; 1. Technique and creative of the experimental group were greatly improved, compared with those of the other group. 2. Creativity of the group which did not experience the imitating lesson was higher that of the other group which experence it. 3. Creativity, as a potentiality, can be developed through learning. 4. Technique of the experimental group which learned impromptu dance for creativity was also greatly developed. 5. The new model changed the passive expression into the possitive one. 6. The new model could bring the motivation for dance t o those who did not enjoy dance and offer a guide to dance.;합리적인 思考와 창의적인 능력을 함께 신장하여 全人的인 弘益人間으로 육성, 발전시키는 것이 교육의 목적이며, 이러한 목적달성을 위한 수단으로서 創作過程의 경험은 교육에 있어서 중요한 위치에 놓여있다. 또한 교육의 중요한 위치를 차지하고 있는 창조과정의 경험은 창작을 주요과제로 지니는 舞踊敎育의 敎育적 측면과 藝術적 측면으로도 매우 중요한 意義를 지니고 있다. 이렇듯 兩面으로 중요한 意義를 지니는 무용에 있어서의 창작은 단순히 만들거나 組立하는것이 아닌 새로이 태어 나는 것이다. 따라서 창작에 가치를 둔 무용은 그 표현방법에 있어서 단순히 技巧的인 움직임만을 필요로 하는 것이 아닌 創造를 위한 技能이 되어야 할 것이며, 이 창조를 위한 기능은 창작함에 있어서 附隨的이며 동시에 必須不可結한 소재가 되야 하는 것이다. 그러므로 창조를 위한 技能과 창조적 表現을 교육함에 있어서 그 어느 한가지에만 국한되지 않게 병행하여야 만이 참다운 舞踊藝術을 위한 교육적 측면에서 가치를 가질수 있는 舞踊敎育이 이루어 질 것이다. 본 연구의 목적은 단순히 무용만을 가르치는 것이 아닌 연령에 따라 정신적이고 생리적인 측면을 고려한 人性敎育과 그로 인한 참다운 舞踊藝術을 위한 舞踊敎育으로서 창조를 위한 기능과 창조적 표현능력을 함께 伸張 시킬 수 있는 舞踊指導模型을 개발하여 무용예술의 창작과정과 활동의 경험에의 의미를 함께 부여하여 무용교육의 정상화를 꾀 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 이 연구에서 해결하고자 제기한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 즉흥무용은 창의성을 신장시킴에 있어 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 무용학원에서 이루어지고 있는 기존의 무용지도모형은 어떻게 구성되어 있으며 그 문제점은 무엇인가? 셋째, 기본기능교육과 창의성교육은 무엇때문에 병행되어야 하며 이들 교육을 함께 신장시킬 수 있는 개발모형의 구성은 어떻게 이루어져야 하는가? 넷째, 개발모형의 지도안은 어떻게 구성되어야 하는가? 다섯째, 개발모형의 지도안에 대한 타당성검증의 결과로서 기대되는 효과는 어느 정도인가? 이상에 대한 연구방법은 문헌연구와 개발모형의 타당성검증을 위한 지도를 실시하였으며, 이론적 배경으로는 무용의 意義와 價値, 즉흥무용과 창의성과의 관계를 고찰해 보았으며, 기존의 무용지도모형연구를 근거로 創意性 伸張을 위한 즉흥무용에 의거한 개발모형을 개발하여 새롭게 지도할 지도안을 작성하였다. 이상과 같은 연구의 내용을 근거로 한 지도효과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단은 비교집단에 비해 技能性과 創意性이두드러지게 향상되었으며, 무용에 대한 비해와 흥미가 크게 증가 되었다. 둘째, 創意性은 무용의 기능훈련의 模倣學習을 경험한 그룹보다 模倣學習을 경험하지 않은 그룹이 더욱 높게 伸張 되었다. 셋째, 創意性은 잠재되어 있는 능력으로서 지도하면 伸張될 수 있다. 넷째, 創意性 伸張을 위해 卽興舞踊을 지도받은 실험집단은 기능에 있어서도 크게 向上 되었다. 다섯째, 개발모형은 소극적인 表現能力을 적극적인 표현활동을 할 수 있는 태도로 변화시켜 주었다. 여섯째, 개발모형은 무용을 즐기지 않거나 자신감이 없다고 느꼈던 사람들에게도 무용에 대한 흥미유발과 소질개발 또는 진로문제의 길잡이가 될 수 있다.
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