View : 61 Download: 0

중학교 과학의 컴퓨터 보조학습을 위한 프로그램 개발

Title
중학교 과학의 컴퓨터 보조학습을 위한 프로그램 개발
Other Titles
(A) RESEARCH FOR THE DEVELOPMENT OF TEACHING PROGRAM FOR CAI IN THE SCIENCE STUDY OF MIDDLE SCHOOL
Authors
정은성
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
중학교과학컴퓨터보조학습프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
본 논문에서는 중학교 과학 교과 내용중 낙하 운동과 진자 운동에 대한 개념을 쉽게 이해하기 위하여 APPLE Ⅱ PLUS Micro Computer 기종으로 BASIC언어를 사용하여 프로그램을 개발하였다. 현재 중학교 과학 교과서에 수록된 과학 지식의 수준과 성격을 보면 형식적, 추상적 개념이 대부분이다. 그러므로 과밀 학급 환경에 의해 지적 사고 능력에 따른 개인차가 무시되고 구체적 경험을 하기 어려우므로 많은 것을 이해하지 못하고 과학에 대한 흥미마저 잃어버린 학생들이 대다수이다. 이 부분을 교과서 칠판과 같은 2차원적 학습 도구만으로는 이해하기 어렵고 실험적으로 다룰 수 없으므로 컴퓨터를 이용하면 개별화 학습과 반복 학습을 하여 개인차를 줄일 수 있고 특히 구체적인 활동 화상을 표현한 시물레이션을 통해 능동적으로 컴퓨터를 다루어 탐구의 기회를 부여 함으로써 개념을 쉽게 이해하고 적용할 수 있다.;The level and characteristic of the knowledge contained in the science textbook for middle school are mostly full of abstract and formalistic concepts. Besides, students' individual differences according to their intellectual ability are often neglected because of the educational environment of overcrowded class where it is very hard to implement a teaching method based on the students' specific experience. Therefore, there are many students who lose their interest in the study of science. Here in this theses, those problems which are hard to be understood with such two-dimensional instrumental aids as textbook or blackboard are selected. To solve those problems, the "computer simulation" is used in this thesis which provides students with a chance to investigate by themselves by way of the concrete motion pictures of computer. "The Falling Movement", "The pendulum Movement" in the Section Thred, Force and Movement, of the science textbook of middle school I are chosen for this research project.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE