View : 25 Download: 0

Communication Practice의 이론 및 지도 방안에 관한 연구

Title
Communication Practice의 이론 및 지도 방안에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Theory and Method of Teaching Communication Practice : In Connection With Pattern Practice
Authors
윤숙희
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
Communication PracticePattern Practice의사전달능력의사소통학습
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
사람들에게 외국어로 말할 수 있는 능력을 길러 주기 위한 방법으로 개발된 대부분의 구두 훈련은, 최근에 강조되고 있는 의사 소통 능력을 신장시킨다는 면에서는 실패하였다고 볼 수 있다. 그 이유는 교실 안의 학습에서는 우수한 학생들도 실제 의사 소통을 해야 할 상황에 처해서는 적절히 대응하지 못하는 사례가 많기 때문이다. 1960년대에 Chomsky가 변형 주의의 가치를 높이 세움과 동시에, pattern practice는 심각한 공격을 받으면서, 그 언어학적 심리학적 배경이 되는 이론이 무가치한 것으로 간주되었다. 즉, 의사소통 능력이란 문형 연습과 같은 기계적인 방법으로는 습득되어질 수 없다는 것이다. 사실, 모든 의사 전달 활동은 의미적인 상황 안에서 이루어지는 것이므로, 의미 학습이 결여되어서는 진정한 의사 소통 능력을 습득하기가 어렵다. 이와 같은 비판의 견지에서, 본 논문은 pattern practice를 재검토하고, 그에 대한 몇 가지 보완책을 제시하였다. 즉, 본 논문은 학생들에게 기계적인 문형 연습을 의사 소통 연습으로까지 이끌어 실시할 수 있는 훈련 및 지도 방법의 모색에 그 목적이 있다. 이러한 훈련의 모형으로서, 의사 전달 활동을 중심으로 하는 몇 가지의 교수법 이론-Situational-Reinforcement Method, Microwave Method, CCD의 Audio-visual Method 및 Rivers의 방법론 등을 고찰하였다. 학생들에게 의사 소통 연습(communication practice)을 실시하는 데 관심이 있는 교사들은 여기에서 사용되는 수업 모형을 적절히 적용, 또는 보완하여 활용해 보는 것도 좋을 것으로 생각된다. 이러한 종류의 의사 전달 학습은 학생들의 흥미를 증가시키고, 언어 학습의 다른 기능, 즉 읽기 및 쓰기 학습으로의 전환도 용이하며, 상호간의 의사 소통 활동으로 인해 교사와 학생 간에 적극적인 인간 관계가 형성된다는 장점이 있다. 본 논문에서는 실제 수업 지도의 구체적인 방법으로서, 단순한 문형 연습을 의사 소통 연습으로 연결시키는 4가지의 지도 기술-①교사의 질문 유형에 따른 통제된 대답을 유도하는 방법, ②이미 학습한 문형을 자기 자신과 관련시켜 의사 표현의 기회로 삼는 방법, ③학생들 간의 문답 교환으로 수업 활동을 이끄는 방법, ④pattern dialogue를 통한 연습에 바탕을 두어 새로운 소재로 자유로운 대화를 나누게 하는 방법 등-을 검토해 보았다. 의사 전달 중심의 학습에서 중요한 것은 교사의 활동을 가능한 한 줄이고 학생들의 참여를 장려하되, 학생들을 심리적으로 안정시켜 방어 심리가 작용하지 않도록 하는 일이다. 또한, 이러한 의사 소통 학습이 효과적으로 운영되기 위해서는 교재의 철저한 연구 개발 및 교사의 실력과 자질 향상을 위한 훈련, 교실 인원의 축소, 교육 환경 개선 등 국가적 차원의 정책적 지원도 뒤따라야 할 것이다.;In the search for ways to teach people to speak foreign languages, a wide range of oral drills has been developed. Nevertheless, many of these drills fail to get people to communicate in the foreign language. Many students, who do quite well in the classroom, are unable to perform in actual communication situations. As Chomsky began to unfurl the banner of transformationalism in the 1960's, pattern practice was put under severe attack, and its rationales both linguistic and psychological were refuted to be invalid. It is also asserted that communicative competence could not be acquired in such a mechanical way as pattern practice. Lack of concern for meaning does not contribute to the acquisition of communication ability, because real communication cannot exist without meaning. In view of all these criticisms, some modificatory measures for pattern practice are proposed in this paper. Students must be trained in communication practice in addition to pattern practice. As models of this training, four language teaching methods-the Situational-Reinforcement Method, the Microwave Method, the Audio-visual Method, and the Dialogue Method-are investigated that are expressedly communication oriented: Teachers interested in providing communication practice for their students can add or adapt these techniques without necessarily changing the format of the course they are now using. This kind of communicative learning can increase the students interest, facilitate the acquisition of other language skills such as reading or writing, and help make active relationships between the teacher and the students through communication. Four concrete communication techniques are shown in this paper to lead simple pattern practice into meaningful communication practice: (1) to have the students elicit controlled answers by the teacher's question: (2) to have the students arrange and express their ideas by using already habituated patterns; (3) to have the students question and answer each other by using already habituated patterns; (4) to have the students have free conversations on new topics by using habituated pattern dialogues. In communicative learning, the teacher's activity should be reduced to give more opportunity to the students. It is also important to keep a natural situation so that the students can feel a sense of security without psychological defensiveness. The effective communicative learning requires some administrative support such as follows: the development of scientifically organized textbooks or teaching materials: regular training courses for elevating the teacher's competence and qualifications, and the betterment of educational environments, including reduction of class size.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE