View : 28 Download: 0

藝術系 高等學校 舞踊科 敎育課程 模型設計

Title
藝術系 高等學校 舞踊科 敎育課程 模型設計
Other Titles
Making a Model of Curriculum of Course in Artistic High School
Authors
김문애
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
예술계 고등학교무용과교육과정한국무용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김종선
Abstract
本 연구의 目的은 예술계고등학교 전문교육을 실천하는데 있어서 무용이 기여 할 바를 규명하여 3년간 꼭 이수해야 할 한국무용의 학습과정을 보다 체계적이고 합리적으로 敎育할 수 있는 새로운 교육과정의 모형을 설계하는데 있다. 이 目的을 달성하기 위한 보다 구체적인 問題는 다음과 같다. 1. 예능계고등학교 한국무용의 목표는 어떻게 설정 할 것인가? 2. 예능계고등학교 한국무용의 학년별 목표는 어떻게 설정 할 것인가? 3. 예능계고등학교 한국무용의 학년별 지도내용은 어떻게 구성 할 것인가? 위의 問題를 해결하기 위한 硏究方法으로는 주로 문헌연구를 中心으로 하였고 내용분석법으로 현행 예술계고등학교 무용과 교육과정을 분석, 고찰하였으며 무용전문가 및 교육과정이론가와의 면접을 通해서 자문을 얻었다. 理論的背景으로는 교육과정의 동향 무용교육의 본질 및 가치 무용 교육과정의 特性등을 살펴보았다. 이상의 모든 과정을 通해서 얻은 結論을 要約하면 다음과 같다. 첫째 : 무용과 교육과정의 일반목표는 무용발전에 기여 할 수 있는 전문무용인을 육성하기 위하여 심리운동적영역에서는 신체표현기능을 기르고 정의적영역에서는 무용연기에 대한 바람직한 태도를 기르며 지적영역에서는 무용연기에 관한 전문지식을 터득하는데 각각 목표를 두었다. 둘째 : 舞踊과 학년목표는 1.2.3學年 3영역으로 나누어 설정하였다. 세째 : 舞踊과 지도내용은 學年別 내용영역별로 나누어 구성하였다. 심리운동적영역은 기초과정, 응용과정 및 작품등의 3단계로 나누어 學年別로 지도내용을 위계화 하였고, 정의적영역에서는 舞踊연기에 대한 태도와 감상을 中心으로 구성하고 學年別로 위계화 하였다. 지적영역은 舞踊의 槪念, 종류, 형식, 가치, 舞踊史, 創作法 및 舞踊音樂등으로 하고 學年別로 배분하였다. 넷째 : 지도상유의점에서는 3영역을 포괄적으로 다루어 개인차, 창의성, 및 자율성을 고려화되 신체표현기능에 역점을 두며 평가는 절대 기준평가를 原則으로 하고 기능, 태도, 및 지식을 고르게 하도록 하였다.;The purpose of this reserch is t o make a model o f new curriculum that can teach the three-year course of Korean Dance more systematically and rationally in practicing profeeeional education of artistic high school. The concrete problems for achieving this purpose are as follows. 1. How establish the aim of Korean Dance in artistic high school? 2. How establish the aim of grade of Korean Battce inartistic high school? 3. How construct the guiding contents of Korean Dancc in accordance with grade in artistic high school? As a method of study to solve the above problems, but emphasis on documents and the existing curriculum of dancing course by content analysis and consult with experts on dance and curriculum theorists. In a theoretica1 background, investigated trend and characteristic of curriculum, essence and value of dance education. The conclusion to be drawn by the above process can be summarized as follows. 1. The general purposes of curriculum in dancing course are to train physical skill of expression in a psychological field and bring up desirable attitude on dancing performance in a field of definition and acquire technical knowledge on dancing performance in an intellectual field in order to forter professional dancers who can contribute to the development of dance. 2. The purposes of grade in dancing course are divided in to three spheres; first, second, third year. 3. Guiding content of dancing course are divided according to grade end content. Paychological field is divided into three stages of basic course, practical course and work and guiding contents are ranked according to grade. The field of definition is constructed putting first attitude and appreciation on dancing performance and is ranked according to grade. Intellectual conception, kind, from, value, history, creative method and music of dance. 4. From the viewpoint of guidance, put emphasis on physical skill of expression in consideration of individual difference, creativity and self- control and make it a rule to appraise skill, attitude and knowledge equally by absolute standard.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE