View : 890 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정명숙-
dc.contributor.author박영희-
dc.creator박영희-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:31Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:31Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000015216-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196677-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015216-
dc.description.abstractNowadays they have emphasized the importance of the education of science all over the world. According to this tendency the science taxtbook for the middle school students was reedited with the new curriculum in 1984. The new curriculum puts emphasis on the process of research through systematization of the essential conception! in science. It also makes students keep scientific attitude in thinking. This aim will be performed by means of more experiment and practice. So this study analyzes and reports the experimental part of the text with suggestion for better education of science. The result is following : 1. The aim and contents of the experiment are mainly to verify the basic conception of a theory and to become familiar with scientific inquiry. 2. The balance of the quantitative analysis, and the qualitative analysis is fair. And the trend of the experiment is close to inquiry study. 3. The chemicals materials and instruments which are used in experiment, are so various that considerable attention has to be paid in handling them. 4. It is considerable that the ratio of experiment in evaluation is to be adjusted downward.;본 연구는 1981년 새로 개정된 새 교육과정에 의해 1984년부터 개편되어서 사용되고 있는 중학교 과학교과서의 효율적인 지도에 도움이 되자는데 그 뜻이 있다. 특히 실험위주의 교육이 강조되고 있으므로 실험영역에 관해 다각적으로 조사하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 실험의 내용은 기초 및 이론적 개념에 대해 큰 비중을 두고 있으며 실험의 목표에서는 과학적 탐구능력의 신장을 강조하였다. 2. 실험의 형태는 탐색실험, 발견실험, 검증실험의 차례였으며, 이는 탐구실험에 가까운 권장 형태로 나타났다. 3. 실험의 성질은 정성적 확인 및 관찰 부분이 많으나 정량적 측정이나 원리 및 규칙성이 발견이 점차 높아져 바람직한 추구 방향으로 볼 수 있다. 4. 실험의 수는 105회로 구 교과서 (178회)에 비해 많이 줄었으나 현실의 제반 여건상 아직 많은 양이라고 생각된다. 그러나 반드시 행해야 할 실험이라면 교육정책적 차원에서 이에 대한 배려가 있어야 할 것으로 본다. 5. 실험에 사용되는 약품, 재료 및 기구의 종류는 매우 다양하나 사용 빈도수가 낮은 것이 많은 편이므로 앞으로의 개선에서는 사용빈도수를 늘리는 방향이 고려되었으면 한다. 6. 실험의 평가 비율은 배당시수를 감안해 볼 때 하향조정됨이 바람직하다고 본다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 자료 및 연구방법 = 2 Ⅲ. 본론 및 고찰 = 3 A. 중학교 과학교과서의 실험내용 및 실험목표 분석 = 3 B. 중학교 과학교과서의 실험의 형태 분석 = 19 C. 중학교 과학교과서의 실험의 성질 분석 = 21 D. 중학교 과학교과서의 실험수 = 23 E. 중학교 과학교과서의 실험에 사용된 약품 분석 = 26 F. 중학교 과학교과서의 실험에 사용된 재료 및 기구 분석 = 29 G. 중학교 과학교과서의 실험평가 현실화 방안 = 52 Ⅳ. 결론 = 59 참고문헌 = 61 ABSTRTACT = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1757128 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중학교-
dc.subject과학교과서-
dc.subject실험-
dc.subject실험영역-
dc.title중학교 과학교과서 실험영역 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE LAVORATORY COURSE IN SCIENCE TEZTBOOK OF MIDDLE SCHOOL IN KOREA-
dc.format.page70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공화학교육분야-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE