View : 588 Download: 0

유치원 부모교육 프로그램의 변화에 대한 연구

Title
유치원 부모교육 프로그램의 변화에 대한 연구
Other Titles
(A) survey on the changes of parent education programs in forty eight kindergarten
Authors
김신재
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원부모교육부모교육프로그램parent education
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
본 연구는 유치원에서 부모를 대상으로 실시하는 부모교육 프로그램이 1980년 이후 어떻게 변화 하였으며 그 변화 요인은 무엇이었는지를 유치원 행정가에게 질문을 하고 이를 분석해 봄으로써 유치원 부모교육 프로그램의 변화양상을 살펴보려는데 목적이 있다. 아울러 앞으로 현장에서 부모교육 프로그램을 효율적으로 운영하기 위한 기초 자료를 찾아보고자 하였다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 부모교육 프로그램의 유형 및 내용의 변화는 어떠한가? 2. 부모교육 프로그램의 시기, 회수 및 참여도의 변화는 어떠한가? 3. 부모의 참여도를 높이기 위한 시기, 시간, 내용 및 방법은 어떠한가? 4. 부모교육 프로그램이 효율적으로 운영되는 요인, 고려점, 자료출처 및 문제점은 무엇인가? 본 연구는 관계문헌을 토대로 연구자가 만든 개방형 질문에 의한 면접 조사법에 의해 이루어졌다. 연구 대상은 서울특별시에 소재한 부모교육을 효율적으로 운영하고 있는 유치원으로 설립별, 설립년도를 고려하여 48개 유치원을 선정하였다. 면접대상은 현 유치원에서 6년이상 부모교육 프로그램을 직접 운영하고 있는 원장이나 원감 48명으로 하였다. 개방형 질문에 의한 면접조사이기 때문에 각 문항에 따라 응답된 내용을 유형별로 묶어서 백분율에 의한 빈도수로 자료를 처리 하였다. 본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 1. 부모교육 프로그램의 유형 및 내용의 변화를 살펴보면 ① 면담에서 개인면담은 계속 실시하고 있으며 가정방문이 학기 초의 면담으로 바뀌었으며 개인면담·집단면담을 병행하는 추세로 나타났다. 면담의 내용은 국민학교 진학, 언어, 인지, 미술 등에 대한 내용이 증가되고 있다. ② 부모회는 강사 초빙의 강연회는 줄어들고 있으며 참관·참여 수업후의 부모회나 워크샵 형태 등으로 실제적 교육방법과 직접 연관된 형태로 변화하고 있다. 부모회의 내용은 유아들이 유치원에서 배우는 영역별 활동의 실제, 부모의 역할 및 자질향상등에 대한 내용이 늘어나는 양상이다. ③ 가정통신문은 월안에서 주안으로 보내는 경향이 증가했고 그 내용도 교육활동이나 행사일정등의 소개에서 부모교육에 대한 것, 유아 교육 방법, 일상적인 정보가 첨가되고 있는 것이 변화된 점이다. ④ 어머니 참관수업이 어머니·어린이가 같이 활동에 참여하는 참여수업으로 변화하는 추세이다. 참관 참여수업후 부모회나 상담 및 토의 등을 하는 것으로 나타나고 있다. 부모들은 참여수업을통해 유치원의 교육과정과 지도 방법 등을 구체적으로 알게 되며 유아교육에 대한 이해를 높이고 있다. ⑤ 아버지 참관수업은 80년 이전에도 실시한 곳이 있었으나 참여도가 낮고 실시 방법상의 어려움으로 중단되고 있는 상태에 있다. 아직도 많은 유치원이 아버지 참관수업 프로그램을 실시하지 않는 것으로 나타났다. 그러나 81년 이후부터 아버지와 유아가 함께 유치원에 와서 수업하는 아버지 참여수업이 시도되고 참여수업후의 부모회를 통하여 유아교육의 이해를 높이고 있는바 이런 적극적으로 참여하는 프로그램은 참여도가 높은 것으로 나타났다. ⑥ 어머니 보조자 프로그램은 행사의 준비 위원으로서의 어머니의 참여가 높아지고 있으며, 때에 따라 자원 교사나 간식 및 견학 등의 보조자로서 참여하고 있다. 보조교사로서의 참여는 교생의 증가로 1:40의 비율을 줄이는데 어머니의 참여가 별로 필요 없게 되어 감소되는 추세에 있으며 어머니의 미성숙된 자세, 유치원측의 부담으로 중단되고 있는 곳이 늘어나고 있다. 2. 부모교육 프로그램의 시기, 횟수 및 참여도의 변화에 있어 참여도가 낮은 강연 중심의 부모회는 줄이고 있으며 참여도가 높은 참관·참여수업, 정기적인 개인 면담의 횟수는 늘이고 있는 추세이다. 3. 참여도를 높이기 위한 시기, 시간, 내용, 방법에 있어 고려되고 있는 사항은 해당 유치원의 지역사회 요인, 주거별 형태, 학력수준, 어머니 연령, 직업비율, 사회 경제적 수준에 따라 차이를 보이고 있다. 참여도를 높이기 위한 방법도 어머니의 의견을 수렴하는것, 참관·참여수업 형태, 사전에 철저한 홍보등으로 나타났다. 4. 부모교육 운영을 위한 자료는 원장 자신의 생각이나, 교사 협의회, 문교부, 서울시 장학자료, 전문서적, 잡지, 강습회 연수, 이웃 기관의 성공사례를 통하여 얻어지고 있다. 부모교육을 위해서 정책적으로 바라는 사항은 유아교육 기관에 대한 올바른 인식 홍보, 다양한 부모교육 프로그램을 제작해서 적극적으로 보급해 주는 것, 각종 매스컴을 통해서 지속적으로 부모교육을 실시하는 것 등으로 나타났다.;The purpose of this study to identify the recent changes of the parent education program in the kindergarten, and to analyze the causes of such trend with an effort to present guidelines for an effective planning and implementation of parent education programs. The main issues to be deplored in this study are as follows: 1. The changes of patterns and contents in the program. 2. The changes of reason, number and implementation of program. 3. Suitable time, season, content and method to promote parents' participation. 4. Considerations, references and problems lying in the practice of the program. Interview method was adopted in this paper by utilizing open questionnaire form designed by the researcher to the 48 program coordinators selected in Seoul for their knownly reputation and credit in the parent education programs. The findings of this paper can be enumerated as belows: 1. Individual interviews and group interviews are being mobilized together. Home visits were replaced by the interviews in the kindergarten only in the beginning of each semester. Contents of interview are made on the subjects like entrance to elementary school, language, cognition and artistry of the children. 2. The programs were changed from in-class lectures to observations and participations in the class followed by parent group meetings or workshops. 3. News-letters or flyers were sent on weekly basis from monthly basis and the contents changed from announcement of special programs and extra activities topics in connection with to parent education, effective parenting, and other valuable information for the children and their parents. 4. Observation programs for mothers replaced by active participation of mothers with their children in the class followed by group meetings, interviews, or discussions. 5. Observation programs for fathers were very rare before 1980, but variety of programs have been developed and active participation of fathers with their children in the class followed by group meetings, interviews or discussions. 6. The importance of mother-assistant teacher's role was gradually decreased and replaced by occasional participations as assistants in the class-room activities, snacks or visiting on account of student-helpers. 7. Parents do not show interest indifferently in the group meetings but they demonstrate positive and more attentions to observation programs, active participation in the class and periodic individual interviews. 8. Methods to promote active Participation in the programs are being largely influenced by suggestions of mothers, patterns of observation or class participation programs, and complete and continuous prior announcements of the programs. 9. Reference materials are being consolidated by program coordinator's own knowledges and experiences, or through various professional journals, seminars, recommendations and successful case studies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE