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중학교 가정과 의생활 교육과정 현황에 대한 조사분석

Title
중학교 가정과 의생활 교육과정 현황에 대한 조사분석
Other Titles
(A) Study on the status of clothing education course in the middle school : emphasizing on the second grade of the middle school
Authors
申善珠
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
중학교가정과의생활교육과정가정교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 학교 교육에 있어서 교과서는 교육내용의 지침이 되는 것으로 중요성이 크다고 인식되어 현재 우리나라에서 사용하고 있는 한국교육개발원에서 출판된 중학교 2학년 가정과 교과서 중에서 의생활 분야의 내용검토를 목적으로 하였다. 그 검토 방법으로는 우리나라와 인접해 있으며 교육과정이나 학생들의 성장과정이 유사한 일본의 의생활 교육과정을 현재 일본에서 사용하고 있는 文部省檢定濟 中學校 「技術 · 家庭」上. 下와 「改訂 新しい 技術 · 家庭」上. 下 교과서의 내용을 분석하여 검토하고 설문지를 통한 일선교사들과 학생들의 교과서에 대한 의견을 종합하고 의생활에 관한 現況과 실생활에서의 활용정도를 파악하였다. 그리하여 본 연구의 목적은 앞으로의 개선방향을 제시하여 바람직한 의생활 지도를 하기 위함이다. 이 목적을 수행하기 위해 서울시를 편의상 교육구청별로 나누어 그 지역에 소재하고 있는 12개 학교의 가정담당교사 53명과 2학년 학생 400명을 대상으로 설문지 조사를 했다. 이상의 연구를 통해서 얻은 연구결과는 다음과 같다. 1. 학생들의 의생활 현황 가. 학생들은 집에서 옷을 만드는 것이 아니라 대부분 구입하고 있으며, 선택할 때에는 디자인에 가장 큰 관심을 두고 있다. 나. 의복 손질시 섬유제품의 취급표시대로 손질하는 학생은 과반수로 나타나 학교에서 학습한 것을 집에서 활용하는 학생은 적은 것으로 나타났다. 다. 학생들의 의복수선 정도는 옷에 단추가 떨어졌을 때 52%, 단이 뜯어졌을 때 23.1%, 지퍼가 고장이 났을 때 6.6% 학생들만이 자신이 하는 것으로 나타났다. 이로써 지극히 간단한 조작만 학생들이 하고 있는 것으로 나타났다. 라. 가지고 있는 옷을 간단히 고쳐서 다시 입는 학생은 3.4%, 개량하여 다른 용도로 사용하는 경우는 19.1%이며 남을 준다는 56.4%, 버린다는 13.4% 그대로 둔다는 7.7%로 나타나 의복의 재활용을 하는, 경우는 낮은 것으로 나타났다. 2. 교사들의 실습지도 현황 가. 스커어트 만들기의 제도, 재단의 실습지도는 교실의 자신의 책상위에서 하도록 지도한다가 46%로 가장 높게 나타났다. 나. 재봉틀 사용하기 및 바느질하기 지도는 교과서의 그림을 설명한 후 집에 가서 해보도록 지도하는 경우가 가장 높게 나타나 사실상 재봉틀 사용하기 및 바느질하기는 이론에 그치고 있다. 다. 교사들은 수업할 때 활용할 견본을 효과적으로 제작하지 못하고 있다. 학생들은 스커어트 만들기 과정을 부분적으로 제작하여 주길 희망하고 있고 교과서에는 그림이 충분히 제시되어 있지 않고 있다. 그럼에도 교사들은 완성품으로 하나만 제시하거나 전혀 제시하지 못하고 있다. 3. 교과서내 의생활 단원의 그림 및 사진에 대한 분석 가. 학생의 이해를 도울 수 있는 그림과 사진의 설명이 불충분하여 혼자서 실습이 불가능하다. 나. 그림이 시대감각에 뒤떨어지고 학생들의 흥미를 유발시키지 못한다.;The purpose of this study is to recognize the current status of clothing education by sampling the girl student of the second grade and teacher of the middle school. And this study is to analyze clothing section of the textbook of the second grade of the middle school comparing with the Japanese textbook. The results of the study appeared as a result af analysis are as follows. 1. Status of the clothing of the students a. The clothes are not made in home but purchased in the clothes stores. The most important element in the selection of clothes is design of the clothes. b. Half of the students are repairing their clothes according to the repair direction of texture. c. The simple repair of the current clothes is done by 23.1% of the student. When the button is come off. 52% of the student sew the button of their clothes by themselves. But only 6.6% of the student replied they repair the defective zipper. So the analysis shows that very simple repair of clothes are done by students. d. 3.4% of the student repair and wear their clothes and 19.1% of the student modify their clothes and make use of it for another purpose. 56.4% of the student give away their defective clothes and 13.4% of the student give up wearing the clothes and 7.7% of the student leave it alone So the reutilization of the clothes are appeared very low. 2. Current status of practical education of the teacher a. The practical education on the drawing and cutting on the making of skirt is done on the student's desk in their classroom which 46% of teachers adapt the method. b. Most of the teacher educate how to use sewing machine and sewing by explaining the picture and make student to practice at home. In fact, the education how to use sewing machine and sewing is only limited in theoritically. c. Teachers are not make samples effectively which are used for the class. But student desire to see the partial sample explaining the procedure of skirt making. But even in the textbook, the pictures are not suggested insufficient. Teachers only suggest either a completed sample or not suggest any sample. 3. Analysis on the pictures and photos of the clothing part of the textbook. a. Explanation on the picture and photo which are very helpful for easy understanding is not sufficient in the textbook. b. Pictures are out-of-date and not sufficient to get interest of the student. The followings are suggestion to solve the problem of the current part of clothing of home economics textbook. 1. It is keenly necessary to pay attention to install sewing machine as the practice class is very important. 2. Pictures and photos have to be adapted newly to get interest of the student and have to be explained in detail to help student easily which can make student practice by themselves only refering textbook. 3. The textbook reorganization explaining in detail about how to coordinate and how to select clothes is suggested. 4. The method of clothes repair has to be explained in detail to give more ideas for student to make use of defective clothes. 5. The preparation of sample which could suggest the procedure of making skirt is required.
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