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Rosemary R. Ruether의 여성신학에 관한 연구

Title
Rosemary R. Ruether의 여성신학에 관한 연구
Other Titles
Rosemary R. Ruether's Feminist Theology : In Relation to Letty M, Russell's Education Theory for Women's Liberation
Authors
최병옥
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
Ruether여성신학Russell여성해방
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박원기
Abstract
본 논문은 로즈마리 류터(Rosemary R.Ruether)의 여성신학을 고찰하고 그의 여성신학적 사상에 비추어 기독교교육이 여성의 인간성 회복을 돕기 위하여 담당해야 할 과제가 무엇인지를 규명하는데 그 목적이 있다. 이 목적을 위하여 본 논문에서는 류터의 여성신학이 차지하는 위치가 어떠한지 밝히고, 그의 여성신학의 동기와 목적 및 방법론은 무엇인지 살펴보았으며 돌째로, 그의 여성신학의 내용을 신론, 인간론, 자연론, 기독론, 구원론, 교회론의 순서로 고찰하면서 그는 무엇을 비판하고있고, 어떤 새로운 전망과 대안을 제시하는지 살펴보았다. 세째로는 기독교교육 학자이며 여성신학자인 레티 러셀(Letty M. Russell)의 여성 해방을 위한 교육론으로서의 파트너쉽 교육을 교육의 목적, 교육의 방법, 교육의 내용 순으로 개괄해 보았으며 네째는, 이러한 러셀의 교육론을 근거로 하여 류터의 여성신학에 비추어 기독교육이 여성의 해방을 위해 수행해야 할 과제가 무엇인지를 규명해 보았다. 이와같은 연구의 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 기독교교육은 여성해방을 통한 인간성 회복을 위하여 공생적 인격(communal personhood)을 위한 인간화 교육에 히써야 할 것이며, 둘째로는 의식의 변혁을 위한 교육으로써 여성의 의식의 각성과 변화 및 성숙을 촉지시켜야 할 뿐만 아니라 남성의 의식도 변화시켜야 한다. 세째로는 변화된 의식을 지닌 사람들이 지역사회의 변화에 대한 책임을 걸머지고 조직적인 힘을 발휘할 수 있기 위하여 집합적인 (collective) 참여로써 공동체를 형성할 수 있도록 교육하여야 할 것이다.;This study is to survey Rosemary R. Ruether's feminist theology and to examine her theological thoughts influencing christian education which should help for restoring the full humanity of women. This study inquired, first, what standpoint Ruether adhere to in the various feminist theology, and stated her feminist theological motive, goal and methodology. And describing her main thoughts as follows: God-language, anthropology, Sexism and Theology of Creation, Christology, Personal and Socioecon- mic Redemption, and Ministry and Community, this study reviewed what she criticized and what vision and alternative a she suggested. The Christian education specialist, Letty M. Russell. suggested education for partnership as an education for women's liberation, here introduced in this order: objectives, method and contents. Finally, by considering Ruether's .feminist theology on the basics of Russell's education theory, this study presented what Christian education should take charge of women's liberation. The findings are as follows: First, Christian education should exert to educate men and women to get the communal personhood which is the new humanity of service and mutual empowerment. Second, Christian education should reform and raise men's consciousness, as well as women's, with performing conscientization education. Third, the men and women, who have the enhanced conscious- ness, should collectively participate in establishing the community.
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교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
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