View : 22 Download: 0

韓國 古代舞踊의 歷史的 考察

Title
韓國 古代舞踊의 歷史的 考察
Other Titles
(A) Historical Study on the Korean Ancient Dance : Religious Approach
Authors
李鍾淑
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
한국고대무용무용종교적 성격
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신형식
Abstract
Korean ancient dance is the cultural product which have changed with the development of Korean religion and is the periodical product. And the base of Korean religion is shamanism which contains confucianism, buddhism and taoism. Especially, confucianism and buddhism were the basic religions of appearences and developments of ancient nations in Korea. Taoism had contributed to change the conception of nation from national defence to personal welfare. Because Korean ancient dance closely connects with ancient religion, to analyze the characteristics of ancient religion is helpful to identify Korean ancient dance. But about the data, books of China, Samkuksaki and SamkukYouSa have only Limited data - name and outline - so it is hard to gtudy the style and the contents of Korean ancient dance. Therefore to analyse the rituaL which contains religious idea in the act of ecstasy (it is appeared in the forms of singing, ing, drinking and dancing) is helpful to understand the total characteristic of Korean ancient dance. In Koreai ancient period is from "Before the History" to "United Silla." And this study divided the period into three parts - "Before three Nation," "three Nation," and United Silla" - because of the attachment of data. About the religion, I divided it into two - traditional religion and imported religion. As a result, I could find the fact that the characteristics of Korean ancient dance has developed and changed on the bases of ancient riligious thoughs. The religion which was appeared in Korean ancient dance shows us the fact that shamanism which started from "Before the History" changed its role to divide the status in it. It means, during the time "Before the three Nationa" dance shows the unity of religion but the regional specialty of that society divided shamanism into Mother-centered style and father- centered style. Mother-centered style means feminine and passive style of dance and it was developed in Southern part of Korea. In opposition to it, Father-centered style means masculine, positive and challenging one and was developed in northern part. The division of ritual was cause of the opposition between southern part and northern part and confusianism has contributed to making the conception of primitive nations. The importing of Buddhism in the period of "three nation" shows us strong idea of national defence. Hwarang of Silla is the typical one of national defence group. So the dance of "three nation" has the variation in meaning - amusement and military training. And King- centered society produced professional dancers and founded the duplicated structure actor and audience. But Taoism which was spread to Silla from Koguryo-during the last time of Silla also did its role in dance in an area. In the peace of United Silla, the idea of national defence gave its status which was gaind during the war time to the new idea of self-centered welfare and goodness. Superfically, the dance of United Silla has the variation in it but inside there is the tendency which indicates the amusement and rejoicing. It means the break of balance of "play" in one aspece. Therefore, Korean ancient dance developed with the Korean religion and when religion had the idea which corresponded with the periodical call of nation dance did its role as the individual thing which could help the religion and the nation. But in the society where religion must submit to personal wants, dance changed its meaning - Loosing the balance of play.;韓國 古代舞踊은 宗敎의 발전과 함께 변형되어진 時代的이며 文化的인 産物이다. 그런데 韓國의 古代 宗敎現象은 巫俗이 기반이되어 儒敎·佛敎·道敎를 수용하는 양상을 띠고 발달되었으며, 특히 儒敎와 佛敎는 古代國家의 형성 및 발전에 바탕이 되었다. 또한 道敎는 統一新羅時代의 안정기를 토대로 護國的인 國家思想을 개인적인 避邪進慶의 思想으로 변형시킨 바 있다. 古代社會의 舞踊은 짙은 종교성을 갖고있기 때문에 古代舞踊에 나타나는 宗敎的 性格을 분석하는 것은 곧 무용의 본질 규명과 같은 것이라 하겠다. 그러나 韓國 古代舞誦에 관한 자료는 중국문헌과 三國史記, 三國遺事를 통해서 그 이름과 개괄적인 양상을 알 수 있을 뿐, 그 형식이나 내용을 알 수 없는 것이 많아서 그 연구에 난점이 크다. 그러므로 巫俗의 飮酒歌舞하는 Ecstasy의 활동 속에 諸 宗敎를 받아들인 무용의 발달 상황을 분석하는 것은 韓國 古代舞踊의 전체적인 성격을 파악하는데 도움이 될것으로 믿는다. 한국에 있어서 古代는 先史時代로부터 統一新羅時代까지라고 한다. 그런데 本 論文은 古代舞踊에 관한 자료의 편중성 때문에 시대구분을 하는데는 三國時代 以前期와 三國時代, 統一新羅時代로 三分하여 그 종류를 나열하였다. 또 舞踊의 宗敎的 意味를 分析하는데는 傳統信仰과 外來宗敎로 나누었다. 그 결과 韓國 古代舞踊의 성격은 宗敎的, 思想에 의해 변형 발전되었음을 볼 수 있었다. 그러므로 한국 고대무용에 나타난 종교적 성격은 先史時代부터 시작된 Shamanism이 儒敎와 佛敎의 수용 이후 오히려 基層的 역활을 하는 것으로 보았다. 즉, 三國時代以前의 舞踊은 Shamanism으로 일관된 宗敎性을 나타내는데, 한국적인 邑落社會의 地域的 특수성은 Shamanism의 성격을 母權的 형식과 父權的 형식의 이중성으로 분화시키게 된다. 母權的 형식은 女性的이며 소극적인 무용활동을 뜻하는데, 주로 南方系地域을 지칭한다. 반면 父權締 形式은 男性的이며, 적극적이고, 도전적인 성격을 의미하는 北方地域性을 나타낸다. 祭儀의 이 같은 分化는 地域간의 대립을 초래하였으며 儒敎는 初期國家的 관념을 형성하는데 기여하였다. 三國時代의 佛敎傳來는 護國的 意味를 더욱 강하게 表出하였는데, 新羅의 花郎은 그 대표적 현상으로 대두된 護國集團으로서 나타낸다. 따라서 三國時代의 舞踊은 遊戱的이며, 軍事訓鍊의 의미를 지닌 다양성을나타낸다. 또한 王權을 중심으로하는 舞誦專門人이 발생되어 觀者와 行者의 이중 구조가 성립된다. 그리고 三國時代 末期에 高句麗에 파급되기 시작한 道敎도 역시 古代舞誦 發達에 일익을 담당한 것으로 보았다. 統一新羅時代는 平和가 지속되자 戰國期의 護國的 國家觀은 자연히 상실되고, 개인적인 求福과 안녕을 기원하는 宗敎를 추구하게 된다. 따라서 統一新羅의 舞踊活動은 外形上 다양한 형태로 발전하는것 같으나, 실제적으로는 단순한 娛樂性과 遊戱性만이 강조되는 경향을 나타낸다. 즉, 놀이(play)로서의 균형이 파괴되어 간 듯한 일면을 보게 된다. 그러므로 韓國 古代의 舞踊은 宗敎와 더불어 발전하였으며, 宗敎가 時代的인 目標를 국가적 차원에서 理想的으로 가질 때, 무용은 종교와 國家를 도울 수 있는 한 個體로서 그 역할을 다 할 수 있었다고 본다.그러나 宗敎가 개인적인 욕구에 복종하는 사회에 있어서는 균형을 잃은 놀이 형식도 나타내게 된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE