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國民學校 保健授業 實態에 관한 調査硏究

Title
國民學校 保健授業 實態에 관한 調査硏究
Other Titles
(A) STUDY ON STATUS OF HEALTH EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOL
Authors
탄영희
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
국민학교보건수업HEALTH EDUCATION
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍양자
Abstract
The health education for a elementary school was most important because the knowledge and habits acquired in childhood may be influenced throughout their life. The purpose of this study was to find out more desirable situation of health education course through the research on the actual condition and efficiency of health education in elementary school. As the method of study, the manual of Test and Measurement in Physical Education written by professor Yun, Nam-sik and the teacher's guide book of physical education text were engaged for the method of this research. The result of the study was as follows. 1. The percentage of the students who had studied health education regulary was 34.4% among 779 students, and the health education during the physical education class generally had not been performing well. 2. The percentage of the students who mastered the content of a text during health education class was 19.0%. The percentage of the students who answered they had just read the text during the health education class was 10.4%. 3. The percentage of the students who did not take council with the teacher about health and thought the council was not necessary was 79.8%. The percentage of the students who answered they had a student meeting for health was 6.9%. 4. In the text of health knowledge, the average score of male students was 17.11 and that female was 16.69.;健康敎育은 교육의 重要한 部分을 차지한다. 특히 학교 건강교육은 개개인, 가족 및 지역사회 건강을 발달시키는 데 도움이 되며 건강에 대한 태도, 습관 및 인식 기술등에 바람직한 영향을 준다. 敎師가 學生들에게 敎育을 통해서 健康에 대하에 가르친다는 것을 결코 쉬운 일만은 아니다. 그러므로 學校에서의 건강교육은 個個人과 地域社會 機關이 兒童 健康에 관심을 가지므로서 이루어 질 수 있다. 더우기 國民學校때의 習慣은 平生동안 가지게 되며, 또한 일찍부터 습득한 智識을 生活化하고 습관화하여야만 한다. 그러므로 本 硏究의 目的은 국민하교 학생의 健康維持와 增進을 도모하고 건강교육이 效果的인 成果 위하여 體育時間에 이루어지는 保健授業의 實態를 調査하므로서 보다 나은 보건수업의 방향을 모색하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 현재 중학교 1學年을 대상으로 설문지를 이용하여 수업실태를 調査하였다. 保健知識 검사지는 윤남식氏의 Test and Measurement in Physical Education과 체육 교과서 교사용 지침서중에서 위생 및 질병, 보건, 영양 및 기생충 항목으로 筆答檢査 설문지에 의한 조사방법을 채택하였다. 본 연구 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 규칙적인 수업이 진행되었다고 답한 학생은 779명중 34.3%로 저조한 반응을 보였다. 체육시간에 실시되는 보건수업은 대체적으로 잘 이루어지지 않고 있으며, 학생 및 교사들이 보건교육에 대한 전반적인 인식이 부족하다고 생각된다. 2. 보건관계 내용을 전부 마추었다고 한 학생은 19.8 %이고, 보건수업중에 교과서만 읽는다고 응답한 학생도 10.4 %나 되어서 수업에 대한 충실도는 매우 낮은 것으로 나타났다. 3. 인상에 남는 수업이 있었다고 답한 학생이 779명중 반정도로 나타났다. 그 내용을 살펴보면 보건에 관한 수업, 영양 및 기생충에 관한 수업, 위생 및 질병에 관한 수업으로써 고른 분포를 보였다. 4. 교사가 강조했던 내용은 예방의학적 측면이었다고 답한 학생이 많았으며, 학생들도 건강한 생활을 위한 것에 관하여 알고 싶다고 응답하였다. 5. 교사와 건강상담을 한적 있는 학생이 12.8%이고 보건관계 학생회 모임이 있었다고 응답한 학생이 6.6%로 저조한 성적을 나타내고 있다. 따라서 건강하고 명랑한 학교생활을 위하여 학생과 교사간의 대화의 기회가 이루어 져야 할 것으로 생각된다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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