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韓國畵의 群像 構圖 연구

Title
韓國畵의 群像 構圖 연구
Other Titles
(A) Study of the Composition in the Korean Multi-Figure Painting
Authors
송순천
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
한국화군상 구도CompositionMulti-Figure Painting
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황창배
Abstract
群像畵란 한 畵面에서 두 사람 이상의 人物이 보여 주는 집단적 행위를 주제로 하여 그린 그림으로 構圖가 작품의 결과에 지대한 영향을 미치고 있다. 이에 주목하여 본 논문에서는 한국화 양식이 모색 되어가는 과정인 1960 ~ 80년대의 작품 119점을 對象으로 分析을 시도하여 그 결과를 바탕으로 새로운 회화 영역에서의 이해를 돕고자 한다. 작품 분석을 위하여 동양회화에 있어서 공간개념과 고구려 벽화, 고려 불화, 조선시대 풍속화에 나타난 구도적 특징들을 이론적 배경으로 삼았다. 1960 ~ 80년대의 작품을 12가지 구도 유형-삼각구도ㆍ원형구도ㆍS형구도ㆍ사선구도ㆍ수직구도ㆍ병렬구도ㆍC형구도ㆍ정면구도ㆍ외심적 구도ㆍㄱ형구도ㆍ塡充法ㆍ대칭구도-으로 分類하여 분석한 결과 각 구도의 특징과 함께 다음의 結論을 얻을 수 있었다. 첫째, 群像에 있어서는 모티브가 되는 人物의 數가 구도의 設定에 절대적인 영향을 미친다. 즉 二人群像에서는 대청구도ㆍ사선구도ㆍ수직구도ㆍㄱ형구도 유형을, 三人 내지 四人群像에서는 삼각구도ㆍ정면구도 유형을, 그리고 五人 이상의 群像에서는 원형구도ㆍS형주도ㆍ병렬구도ㆍC형구도ㆍ외심적 구도 등의 유형이 많이 設定되고 있는 것을 살필 수 있었다. 둘째, 人物畵로서의 群像畵는 작가들에게 어려운 장르로 인식되고 있는데 이는 기법상의 어려움과 동양화에서 특히 강조하는 정신성의 표현에서 온다고 할 수 있다. 따라서 내용(정신성)과 형식 (기법)을 갖춘 人物畵를 위해서는 作家의 부단한 穿鑿이 기대되는 바이다. 세째는 構圖의 典型性 문제이다. 그림은 작가 자신의 독특한 정신세계를 표현하는 것으로서 항상 새로운 시각의 질서-相異性-를 요구한다는 점이다. 이는 과거의 구도 양식만으로는 다양한 작가의 이상을 표현할 수 없기 때문이다. 네째로는 畵面의 크기와 비례의 문제이다. 作品에 있어서 畵面이란 내용을 深化시킬 수 있는 요소로서, 固定된 畵面에서 탈피하여 적합한 크기와 비례로 작품이 構成되고 또 존재하여야 한다는 것이다. 構圖란 작가의 사상이나 감정을 표현하는 조형적 요소들을 단적으로 집약하며 함축하는 역할로 회화영역의 확대를 위한 韓國畵 構圖의 연구는 계속되어야 할 과제이다.;This thesis intends to study the composition of the multi-figure in Korean paintings. By multi - figure paintings the author means paintings depiciting with the theme of collective group behavior of more than two persons in a canvas, whose composition of each object has a greater influence on the result of the artistic works than that of the figure (painting) of a single person. Before analyzing the works of art with the special reference to their composition, the author examined the notion of 'space' in oriental paintings and the multi-figure in the frescoes of the kingdom of Koguryo, in the Buddhist paintings of the Koryo Dynasty and - in the genre paintings of the Yi-Dynasty. Recognizing the importance of the present time as the process of making an artistic style, the author also analyzes the composition of the Korean multi-figure paintings in the 1960s - 1980s. For this purpose the author arbitrarily chooses the pieces of paintings through the public, private, and group exhibitions. Furthermore this thesis intends to expand into a new horizon of painting inquiring into the characters of the contemporary composition-patterns. Classifying the composition into 12 categories - triangular, circular, S-shaped, oblique, vertical, pararell, C-shaped, frontal, circumcentral, ㄱ-shaped and symmetrical composition as well as replenishment method, I came to the conclusion as follows with the characters of each composition: First, in multi-figure paintings the number of people becoming their motive affects absolutely on the composition: In the painting with two figures appear primarily the symmetrical, oblique, vertical and ㄱ-shaped composition; the triangular, and frontal composition in the picture with three or four figures; and in the painting with more than five people, the circular, S-shaped, pararell, C-shaped and circumcentral composition. Second, the multi-figure painting as the figure painting has been recognized to painters as a difficult genre of art because of the difficulty in the artistic technique and expression of mentality especiallty being stressed in the oriental paintings. Therefore, the speciality of painters is expected most for the figure paintings with the contents (mentality) and the form (technique). Third, the problem of typicality of composition: As that which expresses the author's own particular mental world, each painting always requires a new order of viewpoint - differences. In other words, it is due to the fact that only with the old-fashioned art of drawing artists cannot express their various ideals. Fourth, the problem of the size and proportion of the canvas: In the artistic works, the canvas as the factor of further intensifying their contents should be existed with the proper size and proportion escaping from the fixed scene in painting. Upon this conclusion, the author thinks, a study of composition of the Korean paintings for expanding into a new horizon of painting should be regarded as the task to be analyzed more systematically along with the modem interpretation of the tradition. And this thesis leaves the study as its further research.
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