View : 40 Download: 0

敎育資料展에 대한 分析的 硏究

Title
敎育資料展에 대한 分析的 硏究
Other Titles
(AN) ANALYTICAL STUDY ON NATIONAL EDUCATION MATERIAL EXHIBITIONS
Authors
李英恩
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
교육자료전과학분야교육과학교육화학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차재선
Abstract
본 論文은 敎員의 敎育資料 開發意慾 고양과 優秀資料의 一般化로 교단 授業의 改善을 위하여 大韓敎育聯合會 主管下에 1970年부터 1986년(제1회~제17회)까지 17년간에 걸쳐 每年 開催된 全國敎育資料展의 入賞作 1,932點을 內容의 分野別, 入賞作의 身分別로 調査 比較한 후 그중 科學分野 入賞作을 部門別, 內容別로 調査 分析하고 敎育資料展 出品 경험이 있는 初·中·高 敎師에게 設問紙 調査를 실시하여 現 敎育資料展의 실태를 바르게 파악하고 問題點 및 改善方案을 模索하여 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 敎育資料展 13個 分野중 科學分野 入賞作의 비율(17.2%)이 가장 높아 一線에서는 科學敎育의 학습자료에 대한 必要性이 가장 要求되는 것으로 나타났다. 2. 入賞作의 製作別 경향은 初期에는 共同製作(89.0%)이 많았으나 이에 대한 問題點이 지적된 후 個人製作이 점차 많아지고 있는 것으로 나타났다. 3. 入賞者의 身分은 中·高 敎師에 비해 특히 初等敎師(68.7%)가 많아 敎育資料展에 대한 關心은 初等敎師들이 많은 것으로 나타났다. 4. 敎育資料展의 科學分野 入賞作들은 初等敎師들이 주로 出品한 科學의 統合資料部門(26.3%)이 가장 많았으며 그 다음이 物理(26.0%), 地球科學(21.1%), 生物(19.4%), 化學(7.2% )順으로 나타났다. 5. 科學分野 入賞作의 各 部門別 內容은 物理部門에서는 전자기(31.6%), 化學部門에서는 化學反應(45.5%), 地球科學部門에서는 우주(40.6%), 生物部門에서는 형태 및 분류(39.0%)에 관한 자료가 많이 입상되었다. 6. 敎育資料展 施策에 대한 變遷過程은 敎育科程의 變遷 및 文敎部 敎育施策에 영향을 받아 점차 細分化되고 그 범위가 擴大되었다. 7. 設問調査에 의하면, o 出品한 經驗의 分野는 初·中等 모두 科學分野가 대부분이며 出品의 가장 어려운 점은 아이디어의 貧困과 經費 및 時間不足 등으로 나타났다. o 현행 敎育資料展의 가장 큰 問題點과 受賞者의 특혜로 要求한 것은 受賞作의 一般化에 관한 對策이었다. o 出品 소요 經費는 -部 學校나 敎育委員會에서 補助받고 있으나 自費의 부담도 상당히 많은 것으로 나타났다. o 出品을 위한 아이디어는 주로 學生을 指導하면서 얻었으나 전문기관에 의뢰하는 경우도 있는 것으로 나타났다. o 製作으로 인하여 學生의 學習指導에는 支障이 있으나 自身의 硏究活動에는 도움을 준것으로 나타난다. o 共同製作에 대한 應答者의 반응은 실제로는 共同製作이 아닌 경우가 상당수 있는 것으로 나타났다. o 審査過程에 대한 행정 당국의 要求事項은 實用性 資料의 受賞優先, 公正한 審査, 充分한 審査時間 要求 등으로 나타났다. o 科學分野中 앞으로 資料開發이 必要한 部門은 地球科學, 生物, 物理, 化學順으로 나타났으며 敎育資料展에 出品하기를 願하는 作品은 實用的인 敎育資料가 가장 많았다. o 敎育資料展에 대해 행정 당국에 바라는 점은 自由로운 出品, 受賞作의 一般化 對策, 經費의 支援 및 時間的 배려에 대한 요구이었다.;The National Education Material Exhibition has been held by Korea Education Federation every year since 1970 to encourage teachers to develop educational materials and to improve teaching methods by introducing excellent materials to all teachers. In this study, 1932 awarded works for 17 years were classified in view of fields, subjects and status of winners. Especially, among them, we analyzed awarded products in the scientific field. Also questionaires were given to teachers who had ever joined the exhibition. The opinions from the questionaires were closely examined and the results are as follows: 1. Field: Scientific field has more portion of awarding (17.2%) than any other 13 fields. It proves that using teaching materials is essential in teaching science. 2. Type of Production: In the early stage, most awarded works are co-producted (89.0%). In the later stage, however, individual production increases gradually because of the problems of co-production. 3. Winner: More elementary school teachers (68.7%) are awarded than middle or high school teachers. It shows that elementary school teachers are much interested in the educational material exhibition. 4. Section: The awarded works in the scientific field are in the order of assorted scientific materials (26.3%), physics (26.0%), earth science (21.1%), biology(19.4%), and chemistry(7.2%). 5. Subject: Details of awarded subjects in each scientific field are electromagnetism (31.6%) in physics, chemical reactions (45.5%) in chemistry, space (40.0%) in earth science and morphology and taxonomy (39.0%) in biology. 6. The Policy of the National Education Material Exhibition: It has changed in connection with the change of education curriculum and the policy of the Education Ministry. 7. The Results of Questionaires: (a) Most exhibits consist of scientific products. (b) The reason why the exhibition cannot make good effect is that the awarded products have not been made public. (c) The expense for preparing products is only partly supported by school or Education Committee. (d) The idea of exhibits is mostly obtained through their educational experience but some teachers request outside service for ideas. (e) While preparing products keeps teachers from concentrating on students, it is helpful for their own study. (f) The concerned authority requests the judge to select winners in view of practical applicability by fair and careful judgement. (g) More materials must be developed in earth science. (h) Most teachers want the concerned authority to consider followings for level-up the exhibitions: voluntary submission, mass production and distribution of awarded products, support of expense and enough time to prepare materials.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE