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Of의 의미와 용법에 관한 연구

Title
Of의 의미와 용법에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Meaning and the usage of "OF"
Authors
김임숙
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
Ofof의 의미of의 용법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영숙
Abstract
본 논문은 고등학교 학생들에 대한 바르고 효과적인 전치사 교육을 목표로 하여 전치사중 가장 많이 쓰이는 of에 대해 연구해 보았다. of의 공통되는 속성인 기본 의미를 알고 있다면 그 기본의미에 비추어 구문의 뜻을 좀 더 정확히 파악할 수 있고, 그 기본의미에서 비유, 확장된 의미에 대한 이해가 효과적으로 이루어질 수 있으므로, 먼저 of의 어원과 여러 학자들의 주장을 검토하여 기본의미를 찾아보았다. of의 기본의미는 '분리 '와 '부분'으로 규정지을 수 있으며 여기서 확장된 의미를 여러 학자들의 분류를 종합, 검토하여 11가지 용법으로 분류하였고 각 용법에 대해 예문을 들어 설명하였다. 제 3장에서는 고등학교 교과서를 분석해 보았다. 현행 인문계 고등학교 영어 교과서중 High School English(T출판사) Ⅰ, Ⅱ-1, Ⅱ-2, 3권에 나오는 of용법을 분류해 본 결과, 부분의 용법이 220문장(42.9%)으로 가장 많았고 그 다음이 목적격으로 80문장(15.6%), 소유용법이 73문장(14.2%)이었다. 반면에 분리·기원·원인·제거의 용법은 각각 5개(0.97%), 8개(1.56%), 8개(1.56%), 2개(0.39%) 뿐이었다. 제 4장에서는 of용법에 대한 테스트를 실시해 본 결과, 교과서에 나오지 않은 문장의 경우는 교과서에서 이미 학습한 문장의 경우보다 정답율이 대체로 낮았으며, 교과서에 나오지 않은 문장의 경우, 정답율을 보면, 부분의 용법이 평균 정답율 88.6%로 가장 높았으며 그 다음이 동격(77.5%), 주격(71.3%), 소유(66.4%)의 순이었다. 분리·기원·원인·제거의 용법은 각각 평균 정답율이 33.6%, 24.0%, 38.9%, 42.5%로 11개 용법중 가장 낮은 비율을 나타내고 있다. 테스트 결과를 볼 때 교과서에서 많이 다루어지지 않은 용법에 대해서는 학생들의 이해도가 낮으므로, 각각의 용법에 관해 충분하고 다양한 예문을 들어 학습시킬 필요가 있다고 생각된다. 또한, of의 기본의미에 대한 파악없이는 완전 학습을 기대할 수 없으므로 기본의미를 가르쳐 주는 일이 선행되어야 하며 of의 기본의미중, 사전적 의미인 "~의"로 해석할 수 없는, 즉 분리의 개념에 대해 많은 보충설명과 강조가 필요하다고 생각된다. 끝으로 영어와 한국어를 사전적 의미로 1 : 1로 일치시키려는 학습태도에서 탈피할 수 있도록 지도하기 위해 계속적인 연구가 필요하다 하겠다.;The purpose of this thesis is to study on "of", a preposition most frequently used in English, for teaching Korean high school students the right usage of prepositions in an effective fashion. The understanding of basic meanings, which are common and inherent in the preposition "of", is essential to grasp more precisely the meaning of a sentence and of any sentences being compared or expanded. Therefore, I reviewed first the origin of "of" and assertions of several scholars on the preposition to investigate its basic meanings. "of" basically means separation and partition, and several kinds of expanded meanings are, in effect, offsprings thereof. ALL of these meanings are classified into 11 types of usage based on various studies of scholars on the subject. Some examples were added to each usage for better explanation. In Chapter Ⅲ, a set of English textbooks for high school students were analyzed. Out of many English textbooks for non-vocational high schools, "High School English" ( published by Top Publishing Company) was selected as a base to classify the usage of "of". For this work , I analyzed the Volume Ⅰ, Ⅱ-1, and Ⅱ-2 of the textbook. In summary, the most frequent usage was for "partition" (42.9%) with 220 sentences, followed by "the objective" (15.6%) with 80, and "the possessive" (14.2%) with 73. On the other hand, the usage for separation, origin, cause, and elimination was very low, i.e., separation; 5 sentences (0.97%), origin and cause; equally 8 sentences (1.56%), and elimination; 2 sentences (0.39%). Next, in Charter Ⅳ, I have shown the result of a test which I arranged with 275 students attending at a high school(E Girls' High School) to see the level of their understanding on the usage and meaning of "of". The test confirmed that students were not so accurate in understanding "of" in case that the tested sentences were not contained in the textbook than the case of being contained. For the former case, the accuracy they responded to the usage was in the order of "partition" (88.6%), "apposition" (77.5%), "the subjective" (71.3%) and "the possessive" (66.4%). The usages for separation, origin, cause, and elimination were 33.6%, 24.0%, 38.9%, and 42.5% respectively, which represent the lowest among 11 usages of "of". From the test, it became apparent that students are not familiar with the usages of proposition which textbooks are less frequently dealing with. So, I do believe that it should be necessary to teach them by taking more syntactic examples adequate to each usage of the preposition. A perfect study of English can not be achieved without a complete understanding of those basic meanings of "of". Therefore, teaching the basic should be the one preceding to anything else, and I do firmly believe that more time should be shared to explain and place the importance on the concept of "separation", among others, which can not be earned by simply applying the dictionary meaning of "the possessive" nature of "of". Last but not least, strenuous efforts to study should be continued to get out of a conventional attitude which is to match Korean with English word by word for a semantic meaning as stated in a dictionary.
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