View : 24 Download: 0

國民學校 韓國畵敎育의 現狀

Title
國民學校 韓國畵敎育의 現狀
Other Titles
(A) STUDY ON THE APPEARANCE OF THE KOREAN PICTURES INSTRUCTION IN THE PRIMARY SCHOOL
Authors
金容好
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
국민학교한국화교육KOREAN PICTURESINSTRUCTION
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최병상
Abstract
본 연구는 국민학교의 미술과 교육과정 중 한국화교육의 실태를 정확히 파악하여 미술교육의 개선에 있어서 주체성있는 교육의 내실있는 운영을 위한 실증적인 자료를 제공 하려는데 의의가 있다. 본 연구의 목적은 국민학교에서의 한국화 교육의 현상을 파악하기 위하여 미술 교과서를 분석하고 한국화 학습활동에 있어서 교육현장에서 제기되는 문제점을 조사하는데 있다. 본 연구에서 밝히고자 하는 문제는 다음과 같다. 1. 현행 국민학교 미술 교과서에서 한국화 영역은 어떤 내용을 어느 정도 설정하고 있는가? 2. 실제 교육현장에서의 한국화교육은 어떻게 이루어지고 있으며 그 문제점은 무엇인가? 이를 위해서 현행 국민학교 교과서의 한국화 단원을 분석하였으며 서울 시내 국민학교 교사 468명을 대상으로 질문지를 배포하여 교육현장에서의 문제점을 분석하였는데 그 결과는 다음과 같다. 1. 현행 국민학교 교육과정에서는 전통미술에 큰 의미를 부여하고 회화지도에 있어서 한국화 지도의 중요성을 강조하고 있다. 2. 교과서의 회화작품 게재는 한국화가 서양화에 비해 낮은 비율로 반영되고 있다. 3. 실제 교육현장에서는 한국화가 서양화 보다 훨씬 소홀히 다루어지고 있는데, 그 원인은 한국화교육에 대한 수업시간 부족이나 교구의 구비상태가 미비하기 때문이나 더 큰 원인은 교사의 관심과 지도능력의 부족으로 나타나고 있다. 이와같이 한국화 학습현장에서 제기되는 가장 큰 문제를 극복하기 위하여 교사들의 재교육이나 한국화 실기 연수 교육의 필요성이 절실히 요구된다.;This study has the meaning for providing positive data for the fruitful management of subjective education to improve art instruction by understanding the Korean pictures accutely in the art class and curriculum of the primary school. The purpose of this study is to analyze the Korean pictures appearance in the art textbook in order to understand the Korean picture instruction in the primary school, and is to research the problems appearing during the actual learning activities in the Korean pictures. The issues of this thesis are as follows: 1. What is the privince of the Korean pictures and How large is it? 2. How is the Korean pictures institution practised in the actual class and what's the problem? For this, the current textbook of the primary school were analyzed and 500 teachers were surveyed by questionaire, and the analyzed results are as follows: 1. The current primary school curriculum endows the traditional art with the great significance and emphasizes the importance of the Korean picture instruction in teaching pictures. 2. The Korean pictures are shown less frequently than the western pictures in art textbooks. 3. The Korean picture seems more neglected than the western picture, for it lacks in class hours, in educational instruments and supplies, and even more in teachers' interests and ability to teach.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE